Opdrachtgevers, sla je slag met een goede opdrachttekst!

Opdrachtgevers, sla je slag met een goede opdrachttekst!

Online rouleren honderdduizenden opdrachten. Hoe bereik jij met jouw ene opdracht de ideale kandidaat? Hoe val je op en spreek je aan? Met de juiste woorden! Woorden die samen een wervende vacaturetekst vormen. Met deze intro roept Nicol Tadema – directeur, trainer en adviseur bij Voor Tekst – in haar boek ‘Werven met Woorden’ werkgevers op aan de slag te gaan met een goede vacaturetekst. Tegelijkertijd zijn vele van hen ook opdrachtgever, waardoor ook een goede opdrachttekst niet over het hoofd gezien mag worden. Daarover gaat zij met Sebas Krijgsman en Paul van Leeuwen in gesprek in HoofdZaken op ZP Radio.

Dat 9 op de 10 vacatureteksten een onvoldoende scoort laat Tadema niet ongeroerd. Daarom besloot zij een boek te schrijven als handleiding voor iedereen die regelmatig vacature- of opdrachtteksten schrijft. Gevuld met visies van vakgenoten en tips & tricks. Tadema is er namelijk van overtuigd dat iedereen teksten kan schrijven. “Neem de tijd om een goede tekst te schrijven. Ik snap dat er veel haast bij geboden is – zeker in het geval van opdrachtteksten – maar al is het een kwartiertje extra.” Zij vervolgt: “Begin met een aantrekkelijk geschreven introductie en gooi vervolgens de wollige teksten over boort. Doe alsof de perfect fit voor je zit en probeer de opdracht echt te verkopen. Dat betekent dus niet een copy-paste van het functieprofiel, maar kom meteen tot de kern.”

“Verenig arbeidsmarktcommunicatie met corporate communicatie, zodat jij professionals kunt vinden die bij de organisatie passen.”
Nicol Tadema, directeur, trainer en adviseur bij Voor Tekst

Eén droomkandidaat
De waarde van een tekst is volgens Tadema lastig te meten. Zeker omdat je niet een hogere conversie, maar juist kwaliteit moet ambiëren. “Jouw opdracht hoeft eigenlijk maar één bieding op te leveren. Ruim 100 cv’s doorspitten kost veel werk en het komt de waarde van het werkgeversmerk niet altijd ten goede als je 99 biedingen moet afwijzen.” Zij legt uit dat een organisatie dit ook kan voorkomen door vroegtijdig intern mensen te betrekken. “Dwing niet zomaar een externe aan het team op, maar laat hen op voorhand meedenken. Leg bijvoorbeeld de tekst voor aan iemand met een gelijksoortige opdracht om na te gaan of deze duidelijk is.”

Doelgroepgericht schrijven
Met de steeds krapper wordende arbeidsmarkt is het nog belangrijker om de professional centraal te stellen. Met andere woorden: schrijf jij vanuit de opdracht of vanuit de kandidaat? “Houd altijd voor ogen wie jij zoekt. En bedenk daarbij wat diegene wil weten voordat hij/zij een bieding uitbrengt. Een uitdagende opdracht en een goed tarief zijn voor iedereen belangrijk, maar daarnaast heeft een finance specialist weer andere beweegredenen dan een marketeer”, aldus Tadema. Zij vervolgt: “Wees niet bang om te benadrukken wie jij zoekt. Bijvoorbeeld door drie redenen te geven waarom deze opdracht echt iets voor een professional is, maar ook drie redenen waarom niet. Dan weet jij zeker dat jij passende biedingen krijgt.”

Tadema waarschuwt dat wet- en regelgeving daarbij niet over het hoofd moet worden gezien. “Van de vacatures is maar liefst 51% in strijd met de regels, doordat er onderscheid wordt gemaakt in o.a. geslacht, leeftijd, afkomst maar ook aard van arbeidsovereenkomst (vast of tijdelijk). Veel bedrijven zijn zich hier niet van bewust en zijn niet goed op de hoogte van andere manieren om een specifieke doelgroep aan te spreken.”

 “Organisaties kunnen met hun opdrachtteksten nog een flinke slag maken, zeker in contrast met de vacatureteksten.”
Nicol Tadema, directeur, trainer en adviseur bij Voor Tekst

Tadema voorspelt dat de teksten in de toekomst nog korter en krachtiger zullen zijn. “Door mobielgebruik neemt de vraag naar beeld toe, waardoor video en fotografie een grotere rol gaan spelen. Zelfs als tekstschrijver zeg ik: beeld zegt meer dan 1000 woorden.” Een bedreiging voor tekst zal het wat haar betreft niet zijn. “De combinatie met beeld is het ultieme recept voor een goede, wervende tekst.”

Beluister de volledige radio-uitzending met Nicol Tadema hieronder.


Bekijk op de website van ZP Radio ook eerdere uitzendingen van HoofdZaken.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.