Recruitment en marketing kruipen steeds meer naar elkaar toe

Recruitment en marketing kruipen steeds meer naar elkaar toe

Arbeidsmarktcommunicatie, recruitment en onboarding: allemaal thema’s waar interim recruitment marketeers Monique de Jong en Raymond Lemmers zich dagelijks mee bezig houden. In HoofdZaken, de wekelijkse podcast van HeadFirst, gaan zij met Sebas Krijgsman (ZP Radio) en Paul van Leeuwen (HeadFirst) in gesprek over het snijvlak van recruitment en marketing, een creatieve aanpak voor de candidate journey en de learnings die getrokken kunnen worden uit zijn tegenhanger de customer experience.

Candidate journey

Candidate journey, een term waar we in de huidige krappe arbeidsmarkt volgens De Jong en Lemmers dagelijks mee bezig zouden moeten zijn. “De candidate journey is allesomvattend voor de totale reis die een (potentiële) kandidaat maakt met je organisatie tijdens het sollicitatieproces. Het doel is hen een zo goed mogelijke ervaring mee te geven om ze te boeien en te binden”, legt De Jong uit. Volgens haar begint het profileren als aantrekkelijk werk- en opdrachtgever dan ook bij een goede en onderscheidende candidate journey. Lemmers vult aan: “Hoe beter de ervaring van een kandidaat in het proces, hoe meer je als organisatie onderscheidend kan zijn ten opzichte van de concurrentie.”

“In elke fase van de candidate journey is het van belang om voor de kandidaat de aantrekkelijke werk- of opdrachtgever te zijn en te blijven.”
– Monique de Jong en Raymond Lemmers, interim recruitment marketeers

Korte termijn denken

Dat recruitment en marketing steeds meer naar elkaar toe kruipen is te herkennen aan het feit dat in beide vakgebieden gestreefd wordt naar conversie, interactie met de doelgroep en het ontwikkelen van campagnes waarbij gedacht wordt vanuit de kandidaat. “Deze beweging is ongeveer 5 jaar geleden ingezet, desondanks zijn er nog veel organisaties die zich enkel richten op sourcen”, vertelt De Jong. Volgens Lemmers zou schaarste op de arbeidsmarkt juist een grote stok achter de deur moeten zijn om plannen te maken voor de langere termijn én om creatiever te worden in de uitvoering. “Organisaties realiseren zich steeds meer dat de huidige aanpak niet altijd optimaal werkt, daarom ontstaat er langzamerhand draagvlak voor nieuwe ideeën. Zodra ze merken dat nieuwe oplossingen succesvol zijn, zijn ze overstag.”

Zoek de grens op

De Jong en Lemmers adviseren organisaties altijd te kijken naar wat voor de doelgroep belangrijk is. “Onze inspiratie halen wij veelal uit best practices van de customer journey en vertalen deze vervolgens naar de candidate journey. Welke elementen leveren een hoge score op en hoe kunnen we dat zelf implementeren in het recruitmentproces?” Leuke voorbeelden die aangehaald worden zijn onder andere op de hoogte gehouden worden van de voortgang van de sollicitatieprocedure, zoals dat ook het geval is in een bestelproces. Of binnen een week op gesprek mogen/kunnen komen, vanuit de gedachten ‘vandaag besteld is morgen in huis’. Maar ook een dagje meelopen of een kennismakingsgesprek op locatie zijn eenvoudige oplossingen om de candidate journey toegankelijker te maken. Lemmers: “Het gaat vooral op de fun-factor. Verras de doelgroep, zonder dat je te ver gaat.”

“Wij stellen onszelf continu de vraag: ‘Hoe kunnen we het nu zo leuk mogelijk maken, zodat de conversie daadwerkelijke tot stand komt?”
– Monique de Jong en Raymond Lemmers, interim recruitment marketeers

Haalbare belofte

De Jong waarschuwt dat het wel belangrijk is om de beleving tijdens het proces overeen te laten komen met de werkelijke ervaring en beleving op de werkvloer. “Een campagne moet passen bij de organisatie. Het kan niet zo zijn, dat iemand een hele fijne sollicitatiebeleving heeft gehad en dan is de uiteindelijk situatie heel anders dan verwacht. We proberen dan ook de kracht van de organisatie te benadrukken. Anders is een grote doorstroom het gevolg.” Daarnaast stelt Lemmers dat deze vernieuwde aanpak niet alleen voor het recruitmentproces van vaste krachten geldt. “Een expliciete vertaalslag van de candidate journey naar de flexibele schil wordt nog maar mondjesmaat gemaakt, daar kan nog wel een schepje bovenop worden gedaan.”

“Weet je als organisatie niet wat er allemaal mogelijk is. Ga je horizon verbreden! Arbeidscommunicatie is echt iets anders dan ‘algemene’ communicatie. Soms moet je een beetje buiten de lijntjes durven kleuren.”, besluit Lemmers.

Wil je met het verbeteren van de candidate journey aan de slag? In een workshop van Monique de Jong en Raymond Lemmers maken zij o.a. een scan van je werken-bij website, vertellen ze hoe je recruitment marketing het beste kan inzetten, geven ze je praktische tips om jouw vacatures/opdrachten op een eenvoudige manier meer visueel te maken en bekijken ze hoe je binnen alle concurrentie op kan vallen met een creatieve aanpak. Lees hier meer over deze workshop.

De volledige radio-uitzending met Monique de Jong en Raymond Lemmers kun jij hieronder beluisteren.

Bezoek de website van ZP Radio voor eerdere uitzendingen van HoofdZaken.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.