Staan je vacatures langer open dan gewenst? Of merk je dat je recruitmentproces slimmer en sneller kan? Recruitment uitbesteden klinkt misschien als een luxe, maar vaak is het juist een strategische investering. Wat kost het eigenlijk, en wat levert het je op? Lees en reken mee!

Wat is een RPO?

RPO staat voor Recruitment Process Outsourcing. Het betekent dat jouw organisatie het recruitmentproces, gedeeltelijk of volledig, uit handen geeft. Concreet houdt dat in dat een team van externe recruiters (of één recruiter) onderdeel wordt van jouw organisatie. Daarnaast krijg je toegang tot alle slimme tools die het recruitmentproces ondersteunen. 

Jouw organisatie kan rekenen op:

  • Een ervaren recruiter (of meerdere recruiters) die je wervingsproces overneemt.
  • Toegang tot wervingskanalen zoals LinkedIn en een ATS systeem om sollicitaties te beheren.
  • Rapportages, procesoptimalisatie en advies.
Persoon aan het lachen tijdens een meeting

Wat kost een RPO?

De kosten van een RPO zijn afhankelijk van de hoeveelheid vacatures, de duur en de mate van uitbesteding. In de praktijk werken veel MKB-klanten met een RPO-model op projectbasis. Denk aan een maandbedrag tussen de 6.000 en 8.000 euro, afhankelijk van het aantal vacatures, locaties en complexiteit van het profiel. Vaak wordt dit maandbedrag gecombineerd met een fee per plaatsing. Deze fee hangt wederom af van de complexiteit van het profiel. Het grote voordeel van dit model is dat de kosten hoger worden wanneer recruitment succesvol is. Geen plaatsingen? Dan betaal je ook minder, dat is wel zo eerlijk. 

Wat kost het niet uitbesteden van recruitment?

Uiteraard zijn er andere opties voor recruitment, maar deze brengen ook kosten met zich mee. Reken maar mee.

De (onzichtbare) kosten van stilzitten
Er is geen of te weinig aandacht en tijd voor recruitment. Hierdoor blijven vacatures langer openstaan, bereik je niet de juiste kandidaten, blijft contractbeheer liggen en loop je risico’s op het gebied van wet- en regelgeving. De gevolgen hiervan brengen aanzienlijke financiële risico’s met zich mee.

Werving & selectie
Bij werving & selectie betaal je gemiddeld rond de 20 tot 30% van het bruto jaarsalaris van de kandidaat voor één plaatsing. Voor een functie van €50.000 per jaar betaal je dus al snel €10.000 tot €12.500 per plaatsing. Heb je meerdere vacatures? Dan lopen de kosten snel op.

Zelf werven (inhouse recruitment)
Zelf doen lijkt goedkoper, maar reken eens mee:

  • Recruiter in loondienst: €50.000 - €70.000 per jaar
  • Tools en licenties voor ATS-systemen en hiring platforms: €5.000 - €10.000 per jaar
  • Optionele verborgen kosten zoals inefficiëntie, mis-hires, lange doorlooptijd en tijdverlies voor managers met het opleiden van recruiters: €1.500

Een simpele vergelijkingstabel: RPO vs. W&S vs. Interim

Hieronder vind je een bestaand rekenvoorbeeld voor een IT-consultancy bureau die minimaal twee hires per maand wil realiseren.

 RPOW&SInterim
Maandbedrag

€7.500

x

€13.000

Fee per hire

€1.500

€12.500

x

Totaal kosten 
(per maand, 2 hires)


€10.500


€25.000

 


€13.000

OpmerkingDe recruiter werkt 40 uur per week.De recruiter pakt alleen de desbetreffende vacature op.De recruiter werkt 40 uur per week met een tarief van 80 euro per uur.

In dit voorbeeld zijn de cost per hire voor een RPO 5.250 euro. En dat bedrag wordt lager bij meer plaatsingen. Met een RPO-model betaal je dus vaak minder, krijg je meer flexibiliteit en betaal je alleen extra als het wérkt. Dat maakt het voor veel MKB-bedrijven een efficiënte én betrouwbare keuze. 

Waar doe je goed aan?

Is recruitment top-prioriteit voor het draaien van de business én heb je minimaal tien vacatures per jaar? Dan kan RPO al de meest kostenefficiënte én succesvolle oplossing zijn. Naast lagere kosten profiteer je ook van de andere voordelen die RPO biedt:

  • Schaalbaarheid: Je betaalt alleen voor wat je nodig hebt. Bij meer of minder vacatures wordt de recruitmentcapaciteit aangepast.
  • Snelheid: Door de ervaren recruiter en toegang tot een ATS-systeem en wervingskanalen, bereiken we snel de juiste kandidaten.
  • Kwaliteit: De recruiter wordt onderdeel van je organisatie. Doordat deze precies weet waar je naar op zoek bent, wordt kwalitatief geworven.
  • Transparantie: Je hebt direct inzicht in de resultaten. Daardoor worden processen inzichtelijk en is optimalisatie mogelijk is op basis van data. 

Benieuwd of RPO ook jouw recruitment slimmer en goedkoper maakt? Neem contact met ons op

Banner Mask

Haal jij het maximale uit je recruitmentproces? 
Check in 2 minuten waar je organisatie nu staat.

Share this page