Een eerlijke kijk op de kosten en baten van Recruitment Process Outsourcing
Elke dag dat een vacature openstaat, kost geld. Toch blijft actie uit. Vacatures blijven openstaan, het recruitmentproces loopt niet soepel en ondertussen stapelen de consequenties (zoals omzetverlies) zich op. Het uitbesteden van recruitment zou een oplossing zijn, maar is dit niet veel te kostbaar? Recruitment uitbesteden klinkt misschien als een luxe, maar voor veel bedrijven is het juist een strategische investering. Wat kost het en wat levert het op? Lees en reken mee!
Wat is een RPO?
RPO staat voor Recruitment Process Outsourcing (RPO). Het betekent dat jouw organisatie het recruitmentproces (deels) uit handen geeft. Concreet houdt dat in dat een team van externe recruiters (of één recruiter) onderdeel wordt van jouw organisatie en de vacatures op zich neemt. Daarnaast ben je voorzien van alle helpende middelen eromheen, denk aan: software om sollicitaties te beheren (ATS-systemen), kanalen om kandidaten te vinden (LinkedIn seats), rapportages én strategisch advies (denk aan: referralregelingen). Alles wat nodig is om van recruitment een succes te maken.
Concreet betekent dit dat je als organisatie kan rekenen op:
- Een dedicated ervaren recruiter (of meerdere recruiters) die actief hunt en de sollicitanten op zich neemt;
- Toegang tot wervingskanalen zoals LinkedIn en software om de sollicitanten in bij te houden;
- Rapportages, procesoptimalisatie en advies;
- Kennis en kunde van een heel RPO-team die hun best practices van andere RPO-projecten delen.

Wat kost een RPO nou écht?
De kosten van een RPO zijn afhankelijk van de hoeveelheid vacatures, de duur en de mate van uitbesteding. In de praktijk werken veel MKB-klanten met een RPO-constructie op projectbasis. Denk aan een maandbedrag tussen de €6.000 en €8.000, afhankelijk van het aantal vacatures, locaties en complexiteit van het profiel. Vaak wordt dit maandbedrag gecombineerd met een fee per plaatsing. Deze fee hangt wederom af van de complexiteit van het profiel. Het grote voordeel van dit model is dat de kosten hoger worden wanneer recruitment succesvol is. Geen plaatsingen? Dan betaal je ook minder – wel zo eerlijk.
Wat kost het niet uitbesteden van recruitment?
Uiteraard zijn er ook andere opties voor recruitment, maar deze brengen ook kosten met zich mee. Reken mee.
De (onzichtbare) kosten van niks stilzitten
In deze optie is er geen of te weinig aandacht voor recruitment. Er is bijvoorbeeld één persoon die sollicitanten oppakt, maar niet voldoende succesvol is. Hierdoor worden de vacatures niet (juist) ingevuld, wat kosten met zich meebrengt voor het niet kunnen groeien als business. De productie neemt af en daarmee de omzet van het bedrijf.
Werving & selectie
Bij werving & selectie betaal je gemiddeld rond de 20 tot 30% van het bruto jaarsalaris van de kandidaat voor één plaatsing. Voor een functie van €50.000 per jaar betaal je dus al snel €10.000 tot €12.500 per plaatsing. Heb je meerdere vacatures? Dan lopen de kosten snel op.
Zelf werven (inhouse recruitment)
Zelf doen lijkt goedkoper, maar reken eens mee:
- Recruiter in loondienst: €50.000 - €70.000 per jaar
- Tools en licenties voor ATS-systemen en hiring platforms: €5.000 - €10.000 per jaar
- Optionele verborgen kosten zoals inefficiëntie, mis-hires, lange doorlooptijd en tijdverlies voor managers en het opleiden van recruiters: €1.500
Een simpele vergelijkingstabel (RPO vs. W&S vs. Interim)
Hieronder vind je een bestaand rekenvoorbeeld voor een IT-consultancy bureau die minimaal twee hires per maand wil realiseren.
RPO | Interim recruiter | Werving & selectie | |
Maandbedrag | €7.500 | €13.000 | x |
Fee per hire | €1.500 | x | €12.500 |
Totaal kosten per maand voor twee hires | €10.500 | €13.000 | €25.000
|
Opmerking | De recruiter werkt 40 uur p.w. | De recruiter werkt 40 uur p.w. met een tarief van 80 euro per uur. | De recruiter pakt alleen de desbetreffende vacature op. |
In dit voorbeeld zijn de kosten per aangenomen persoon voor een RPO dus €5.250. Dit wordt alleen maar lager bij een hoger volume. Met een RPO-model betaal je dus vaak minder, krijg je meer flexibiliteit en betaal je alleen extra als het wérkt. Dat maakt het voor veel MKB-bedrijven een efficiënte én voorspelbare keuze.
Kost per hire invoeren en bij meer vacatures is het nog goedkoper
Waar doe je goed aan?
Is recruitment top-prioriteit voor het draaien van de business én heb je minimaal tien vacatures per jaar? Dan kan RPO al de meest kostenefficiënte én succesvolste oplossing zijn. Naast lage kosten profiteer je meteen van de andere voordelen die RPO biedt:
- Schaalbaarheid: Je betaalt alleen voor wat je nodig hebt. Heb je meer of minder vacatures? Dan kan de recruitmentcapaciteit op- en afgeschaald worden.
- Snelheid: Door de ervaring van de recruiter en de toegankelijkheid naar een ATS-systeem en wervingskanalen kunnen er snel kandidaten geworven worden.
- Kwaliteit: De recruiter wordt onderdeel van de organisatie én heeft toegang tot een ervaren RPO-team. Hierdoor is de kwaliteit van recruitment en kandidaten hoog.
- Transparantie: Geen verrassingen. Je betaalt meer bij succes en minder bij geen succes. Wel zo eerlijk.
- Strategisch voordeel: Je krijgt niet alleen mensen, maar ook procesverbetering, data en advies.
Benieuwd of RPO ook jouw recruitment slimmer en goedkoper maakt? Neem contact op.
Center of Excellence: bouwen aan de dienstverlening van morgen
Met de oprichting van het Center of Excellence zet HeadFirst een nieuwe stap in de verdere professionalisering en schaalbaarheid van haar dienstverlening.

De verborgen kosten van geen recruitment marketing
Recruitment ís duur. Punt. Maar weet je wat pas echt pijnlijk is? Duur én geen resultaat. Vacatures die maandenlang openstaan. Kandidaten die totaal niet passen. Of – het dieptepunt – die ene vacaturepost waar alleen je collega op reageert. Met één like. Uit medelijden.

Tech waar het telt: hoe AI, automation en data de toekomst van werk vormgeven
In een wereld waar iedereen over AI praat, gebruiken wij het. Elke dag. Op schaal. Precies daar waar het het verschil maakt.