Leg de lat binnen organisaties hoger en probeer verder te springen

Leg de lat binnen organisaties hoger en probeer verder te springen

Adviseur, strateeg, rasoptimist, dwarsdenker en daarnaast auteur van de bestseller Risicovreugde, Leo van de Voort, is te gast in het ZP Radio programma HoofdZaken. Hier spreekt hij met Paul van Leeuwen en Sebas Krijgsman over zijn boek en hoe Opdrachtgevers met inhuurrisico’s om kunnen gaan.

De tegenhanger van risico-angst: risicovreugde

Als dwarsdenker is het niet verrassend dat van de Voort bestaande ideeën binnen organisaties tegen het licht houdt om dat vervolgens recht te trekken. De titel van zijn boek ‘Risciovreugde’ is hier misschien wel een van zijn duidelijkste voorbeelden in. “Risicovreugde is een tegenhanger van risico-angst. De naam kwam ons onder ogen door een boek van een Belgische schrijver waar dit woord werd gebruikt. Mijn co-schrijver vond dit zo’n leuke titel en was van mening dat wij daar in het bedrijfsleven iets mee moesten”, aldus van de Voort.

“Wij hadden nog geen letter aan het boek geschreven toen de uitgever direct enthousiast werd van de titel.”
Leo van de Voort, auteur Risicovreugde

Van de Voort legt uit wat Risicovreugde in het bedrijfsleven inhoudt: “Bij risicoangst ontstaat er een soort kalme wanhoop. Risicovreugde bestaat uit drie belangrijke dingen: voorstellingsvermogen, moed en realisatiekracht. Je bent in staat om een hele nieuwe toekomst voor te stellen, de moed om gebaande paden te verlaten en je bent in staat om het ook af te maken.”

Geef mensen de ruimte

Om risicovreugde binnen organisaties toe te kunnen passen is angstcultuur niet gewenst. “We stoppen organisaties vol met protocollen, handboeken, richtlijnen en dat slaat elke vorm van risico doorgaans plat. Dus het belangrijkste advies is: stop daar eens mee. Geef mensen de ruimte om fouten te maken en een onverwachte koers in te slaan”, aldus van de Voort. “Bij veel mensen is een risicocompetentie – de durf om in het ongewisse te stappen – echt aanwezig, maar het wordt hoogstzelden ook benut. Je moet een keertje vallen anders blijft iedereen maar zitten. Ook in organisaties is er een goed vangnet op alle niveaus.”

“Mensen nemen verantwoordelijkheid mee als ze dat risicopad opgaan.”
Leo van de Voort, auteur Risicovreugde

Voorkom zesjescultuur

Volgens van de Voort zijn wij snel tevreden met hetgeen dat wij hebben behaald, ook als dit onder het vastgesteld doel ligt. “Als je risicovreugde niet toepast binnen organisaties dan ontstaat er een zesjescultuur. Leg de lat hoger en probeer wat verder te springen”, aldus van de Voort. “Dat wij snel tevreden zijn zit niet alleen in de Nederlandse cultuur. Risicovreugde zit wel wat meer in Amerikaanse of Angelsaksische organisaties. Amazon is hier voor mij een goed voorbeeld van.”

“Wees eens wat minder krampachtig, ga eens wat meer denken vanuit rendement. Doe dat is met wat meer vreugde en niet met een bepaalde angst.”
Leo van de Voort, auteur Risicovreugde

Privacy verliest de wedstrijd

Hoe de toekomst van van de Voort eruit ziet, ligt volgens hem aan de organisaties die op zijn pad komen. Wel heeft hij een duidelijk beeld bij de toekomst van flexibele inhuur. “De belangrijke trend binnen externe inhuur is dat de verhouding tussen flex en vast verschuift naar 50-50. Flex gaat dus toenemen. Dit gaat gepaard met dat iedereen een basisinkomen gaat krijgen.”

Daarnaast voorziet hij dat privacy – ondanks de AVG – het onderspit gaat delven. “De inhuur afdeling binnen een organisatie moet steeds meer gaan kijken naar het karakter van een persoon om tot een ideale match te komen. De wedstrijd van privacy is daarmee verloren. We hebben behoefte aan transparantie en daarom moeten we steeds meer gaan prijsgeven”, aldus van de Voort.

Beluister de volledige radio-uitzending met Leo van de Voort hieronder.

Bekijk op de website van ZP Radio ook eerdere uitzendingen van HoofdZaken.

Esmée Ouwehand, Marketing & communicatie medewerker

Esmée Ouwehand (1992) is sinds 2016 werkzaam bij HeadFirst. Nadat zij haar hbo-diploma Communicatie behaalde is zij o.a. werkzaam geweest als ZP’er waarbij zij aan verschillende communicatieprojecten heeft gewerkt. Ouwehand is werkzaam als medewerker marketing en communicatie binnen HeadFirst. Van hieruit is zij verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie van onze organisatie.