Starten als zzp’er? Zo vind jij jouw eerste opdracht.

Starten als zzp’er? Zo vind jij jouw eerste opdracht.

2020 is een jaar geweest waarin veel is gebeurd. We hebben te maken gekregen met een wereldwijde pandemie en veel ondernemingen hebben de gevolgen van deze crisis direct gevoeld. Zelfstandig professionals hebben over het algemeen weinig hinder ondervonden van de coronacrisis, dit blijkt uit onderzoek van ABN AMRO en Adapt. Op termijn zal het belang van zzp’ers, zo ook zelfstandig professionals, alleen maar toenemen. Een onverwachte crisis als deze benadrukt namelijk juist dat organisaties flexibel moeten zijn. Denk jij er over na om dit jaar te starten als zzp’er? Dan helpen wij jou graag op weg naar jouw eerste zzp opdrachten met de volgende tips.

1. Laat zien dat jij als zzp’er beschikbaar bent

Het is allereerst belangrijk om je eigen netwerk op orde te hebben. Laat anderen weten dat jij als zzp’er beschikbaar bent. Dit klinkt als het intrappen van een open deur. Je kan er echter heel veel baat bij hebben. Geef bijvoorbeeld maandelijks een update via LinkedIn over waar je mee bezig bent of de komende tijd graag mee bezig zou willen zijn. Zo creëer je voor jezelf een platform waarmee jij jouw netwerk op de hoogte houdt. Het vinden van een eerste zzp opdracht komt zo al een stap dichterbij.

2. Breng in kaart waar jouw sterke punten liggen

Omdat starten als zzp’er soms lastig kan zijn, is het van belang om voor jezelf goed in kaart te brengen wat jouw sterke punten zijn. De opdrachtgever moet immers weten wat hij aan jou heeft en waarom hij juist jou moet inhuren voor de opdracht. Zorg er dus voor dat duidelijk is wie jij bent en waar jij voor staat.

3. Zorg voor een goede elevator pitch

Wanneer je gaat starten als zzp’er, wil je de wereld laten weten wat je doet. Helaas heeft bijna niemand tijd om naar een lang verhaal te luisteren, waarin jij in geuren en kleuren vertelt wat jou ervaringen en sterke punten zijn. Oefen daarom op een verhaal waar je slechts een paar zinnen voor nodig hebt; de elevator pitch. Hoe maak jij je pitch onderscheidend en haal je er mooie opdrachten mee binnen? Expert in personal branding, Cees Harmsen deelt zijn tips via kennisplatform ZiPconomy.

Bekijk openstaande opdrachten via ons platform Select

Ben jij op zoek naar jouw eerste zzp opdracht? Dan biedt HeadFirst jou toegang tot ruim 370 aansprekende opdrachtgevers. Wij maken gebruik van ons platform Select, hierop plaatsen wij alle openstaande opdrachten en kun jij direct gevonden worden door potentiële opdrachtgevers.

zzp opdracht

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.