Talent management belangrijker dan ooit

Talent management belangrijker dan ooit

‘We bewegen van een ik- naar een wij-gedreven maatschappij. Dit vraagt om goed talent management. Daarnaast zullen managementteams hun bedrijf op een andere manier moeten aansturen.’ Dit stelt hoogleraar prof. dr. Annemieke Roobeek.

Collective intelligence
Volgens Roobeek kunnen we het bedrijfsleven naar een hoger plan brengen door niet louter op het individu te focussen maar op collective intelligence. Hierbij wordt uitgegaan van samenwerking en collectieve inspanningen van vele individuen, ieder met hun eigen talent. ‘In Nederland hebben we te lang crisis, zijn we te star met het onderwijs en hebben we te lang behoudend HR-management gepleegd.’

Daarnaast wordt er volgens Roobeek te weinig gekeken naar wat mensen echt bindt en boeit. ‘Talentvolle mensen passen niet meer in vastomlijnde functies. Het creatieve denken is juist onze kracht. Als we geen achterstand willen oplopen en onze concurrentiepositie willen optimaliseren, moeten we talenten ontwikkelen. Talenten gedijen in stimulerende werkomgevingen. Door meer op samenwerking te focussen en projecten over de randen van afgebakende afdelingen te richten, komt de collective intelligence hoger te liggen. Als je doet waar je goed in bent, functioneer je beter en lever je meer toegevoegde waarde. Aan jezelf, het bedrijf én de maatschappij. Als iedereen dit doet, levert dat een grotere maatschappelijke bijdrage dan wanneer alle schijnwerpers op een handjevol hoogvliegers zijn gericht.’

Ik denk dat Roobeek hier de spijker op de kop slaat. Het aantrekken en behouden van talent, of dat nu zzp’ers of vaste werknemers zijn, is van te groot belang voor kennisintensieve sectoren, zoals het onderwijs, de industrie en de financiële en zakelijke dienstverlening om er zachtzinnig mee om te gaan. Talent management is een issue die we realtime moeten aanpakken. De punten die Roobeek noemt gelden te allen tijde. Niet alleen in tijden van economische malaise. Vandaag lees ik weer positieve berichten op nu.nl en in het FD aangaande de afnemende werkloosheid. Maar we moeten proberen continuïteit te realiseren in plaats van af te wachten tot het weer mis gaat. Nederland moet weer het beste jongetje van de klas willen zijn. Dat zijn we al jaren niet meer. Dit is mede de verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven. Ik citeer nogmaals Roobeek: ‘Bedrijven moeten zelf de last mile verzorgen door te investeren in de specifiek voor hun bedrijf benodigde kennis, ze moeten generaties laten samenwerken en talent aantrekken door mensen uit het gehele bedrijf in plaats van alleen door HR-medewerkers.’

 

 

 

Bart van der Geest, manager marketing & communicatie

Bart van der Geest (1988) is sinds 2010 actief voor HeadFirst. In dat jaar rondde hij zijn HBO-opleiding Management, Economie & Recht, met specialisatie in Marketing, af. Na diverse functies vervuld te hebben binnen onze organisatie, werd hij in 2015 manager marketing & communicatie. Van hieruit is Van der Geest verantwoordelijk voor alle intern- en externe communicatie, PR en marketing-activiteiten van HeadFirst.