Tips voor het verwerven van opdrachten met je LinkedIn-profiel

Tips voor het verwerven van opdrachten met je LinkedIn-profiel

Het verwerven van opdrachten bij opdrachtgevers buiten het huidige netwerk van een zzp’er, ofwel zelfstandig professional (zp’er), is niet zo eenvoudig. Om zo’n ‘onbekende’ opdrachtgever te overtuigen dat jij degene bent die het beste bij zijn opdracht past, zal je eerst een kennismakingsgesprek moeten regelen. Het eerste contact hiervoor wordt steeds vaker online gelegd; bij meer dan de helft van de verworven opdrachten is het eerste contact tussen de zp’er en opdrachtgevers online tot stand gekomen. Dankzij een goede online positionering, zoals op het sociale medium LinkedIn, is het dus wel degelijk mogelijk nieuwe opdrachten binnen te halen. Maar hoe kan je met een goed ingericht LinkedIn-profiel je vindbaarheid voor potentiële opdrachtgevers vergroten? En hoe zorg je dat je opvalt tussen je collega-zp’ers?

LinkedIn kent als sociaal medium vele zakelijke mogelijkheden, mits je hier goed mee omgaat. Je kunt hiermee de gewenste invulling geven aan jouw zelfstandig ondernemerschap en het heel doelgericht inzetten. Verplaats je in je potentiële opdrachtgevers; wie zijn zij, wat is hun missie en visie en wat zouden ze van jouw willen weten? Neem niet je standaard cv klakkeloos over op je LinkedIn-profiel, maar trek alles uit de kast om het zo professioneel en toegankelijk mogelijk over te laten komen. Dat betekent dat je naast het zakelijke aspect ook best iets van jezelf mag laten zien; wat drijft je, welke punten zie je op je carrièrehorizon? Kortom, vind de juiste balans tussen zakelijke en persoonlijke informatie. Om je talenten, passies en ambities duidelijker naar voren te laten komen, hebben we een aantal praktische tips voor je LinkedIn-profiel op een rijtje gezet:

Tip 1: Plaats een goede foto van jezelf – Het lijkt een no-brainer, toch vind je nog veel selfies en vakantiekiekjes als profielfoto of is de profielfoto achterwege gelaten. Niet doen, zorg voor een goede portretfoto. Zwart-wit of kleur, dat maakt niet uit, maar een goede portretfoto is van dichtbij genomen en de persoon in kwestie kijkt recht en vriendelijk in de camera.

Tip 2: Verwerk je naam in de url van je LinkedIn-pagina – In je public profile kun je bij je contactgegevens de link veranderen die naast je contactinformatie staat. Een persoonlijke url zorgt voor een betere vindbaarheid en staat professioneler.

Tip 3: Wees specifiek – Termen als marketingspecialist, HR-adviseur of IT-consultant zeggen weinig en maken je niet onderscheidend. Hoe specifieker je bent, hoe beter. Omschrijf jezelf wat uitgebreider; leg duidelijk uit wat je precies doet en voor wie. ‘Marketingexpert die storytelling-technieken uit de filmwereld inzet om klanten te inspireren’ is bijvoorbeeld al een stuk duidelijker. Dit zorgt er tevens voor dat je sneller op deze specifieke termen gevonden wordt door opdrachtgevers die de zoek-functie binnen LinkedIn gebruiken.

Tip 4: Maak een prikkelende summary – Schrijf kort maar krachtig op waar je nu mee bezig bent, wat je expertise is en wat je voor potentiële opdrachtgevers kunt betekenen. Schrijf in de ik-vorm en voorkom jargon, maar laat wel zien dat je complexe materie goed over kunt brengen. Zorg al met al dat het geen reclame wordt, want dat kan irriteren en zorg vooral hier voor de gebalanceerde mix in zakelijke en persoonlijke informatie.

Tip 5: Schrijf een heldere experience – Potentiële opdrachtgevers willen weten welke opdrachten je eerder hebt uitgevoerd en bij welke organisaties dit was. De lijst met werkervaring zal langer zijn dan bij iemand die in vaste dienst werkt. Zorg daarom voor een heldere opsomming en laat weten welke rol jij specifiek gehad hebt bij je vorige opdrachten; hoe heb jij het verschil gemaakt en wat maakt jouw onderscheidend?

Tip 6: Update je profiel regelmatig en post af en toe een blog of artikel – Je kunt de tekst in je profiel onzichtbaar wijzigen, zodat de potentiële opdrachtgevers je geupdate profiel pas zien als je er helemaal tevreden over bent. Regelmatig updaten en voor jouw doelgroep interessante blogs en artikelen met actuele onderwerpen plaatsen, laat zien dat je actief bent en kennis hebt van de laatste ontwikkelingen. Deel informatie en tips en laat zo zien aan de opdrachtgevers dat ze met een echte expert te maken hebben. Maar maak het niet te gek; kwaliteit gaat boven kwantiteit. En stel ook eens een vraag. Het zal je verbazen hoeveel mensen daarop reageren. Eindig met een korte zin die de opdrachtgever aanspoort om bijvoorbeeld jou te bellen of te mailen, een call to action voor je volgende opdrachtgever.  

Tip 7: Gebruik LinkedIn Pulse – Als je eigen blogs wil delen op LinkedIn, is het aan te raden om dat te doen via LinkedIn Pulse. Pulse is het eigen blogplatform van LinkedIn. De kans op veel views is hoger, omdat al je contacten een melding krijgen als je een nieuwe blog hebt geschreven. Ook beland je blog zo automatisch tussen blogs van andere experts op LinkedIn.

Tip 8: Leun niet achterover – Je profiel is compleet, overzichtelijk en pakkend. Je schrijft van tijd tot tijd een artikel over ontwikkelingen op jouw vakgebied en je mengt je af en toe in een groepsdiscussie. Dan ben je al verder dan veel van je collega-zp’ers. Zet de laatste stap door LinkedIn actief te gebruiken om je netwerk uit te breiden. Zie jij bijvoorbeeld ABN AMRO als interessante potentiële opdrachtgever? Gebruik de zoekfunctie (geavanceerd zoeken) van LinkedIn om te checken welke personen jou zouden kunnen helpen daar een interessante opdracht te verwerven.

Tip 9: Zet je connecties in – Heb je jouw potentiële opdrachtgevers in kaart gebracht? Bekijk of er warme relaties uit je huidige netwerk verbonden zijn aan interessante personen binnen en rond de opdrachtgever. Het is dan een eenvoudige stap om diegene te vragen je in contact te brengen met de bewuste opdrachtgever, al dan niet online. Wellicht levert het niet direct een opdracht op, maar wel een nieuwe connectie en van het één komt het ander.

Tip 10: Maak het persoonlijk – Je spreekt dagelijks interessante mensen. Bij je opdrachtgever, op netwerkbijeenkomsten, maar ook aan de rand van het voetbalveld van je zoon. Maak er een gewoonte van deze personen kort nadat je ze gesproken hebt uit te nodigen via LinkedIn. Verwijs in de LinkedIn-uitnodiging naar het prettige gesprek dat je met elkaar gehad hebt, dat komt persoonlijk over. Je kunt hierin ook aangeven dat je er graag een gevolg aan geeft en vermeld je contactgegevens. Zo bouw je actief aan je netwerk.

Wil je nog meer weten over het inzetten van LinkedIn als zelfstandig professional? In november 2015 staan diverse kennissessies ‘Verwerf opdrachten met je LinkedIn-profiel’ gepland door het land, waar je je kosteloos voor aan kunt melden. Gebruik hiervoor de #headfirst bij je aanmelding.

Naast de online positionering is het voor zelfstandig professionals ook van groot belang hun ‘zakelijke levensverhaal’ te verwoorden in een perfect cv. In mijn volgende blog meer hierover.

Paul van Leeuwen, Manager business operations

Paul van Leeuwen (1967) is sinds 2004 werkzaam bij HeadFirst. HeadFirst heeft een speciaal deel van zijn organisatie ingericht voor het opbouwen van een bestendige relatie met Zelfstandig Professionals en Leveranciers van professionals, waar Van Leeuwen de manager van is. Zo weet hij als geen ander wat er speelt onder Zelfstandig Professionals en wat belangrijk voor hen is. Voordat Van Leeuwen bij HeadFirst aan het werk ging, werkte hij onder meer bij de Rabobank, Flex Group Nederland en Rijnhaave (Syntegra).