Van personeelsadministratie naar employee experience

Van personeelsadministratie naar employee experience

Vind je het woord personeelsadministratie een beetje stoffig klinken? Lees dan verder want dat is allang achterhaald. Vandaag de dag staan HR systemen centraal in innovaties als HR analytics en verbetering van de employee experience.

Van backoffice naar multi-channel, interactieve toepassingen

Traditioneel was de personeelsadministratie zo’n kantoor met de deur dicht waar je ingewikkelde antwoorden kreeg op eenvoudige vragen over je salaris en verlofdagen. De bijbehorende automatisering was van de categorie ‘back-office’ en alleen toegankelijk voor mensen met voldoende kennis – en geduld – om met die systemen te werken. Vandaag de dag zijn HR systemen er op gericht om medewerkers zelf zoveel mogelijk de controle te geven over hun arbeidsomstandigheden. Zelf online je verlofdagen regelen. Zelf je mobiliteit en verzekeringen organiseren. En zelf je verdere keuzes maken in het aanbod aan secundaire arbeidsvoorwaarden. En niet per se vanachter de computer achter je bureau, maar gewoon op je smartphone in de trein als dat beter uitkomt.

Naar een betere employee experience

Het past in de trend waarin bedrijven actief bezig zijn hun ‘employee experience’ te verbeteren. Dat heeft natuurlijk altijd een wat opportunistische bijklank (krappe markt dus wees lief voor het personeel), maar er is wel degelijk meer aan de hand. Een gelukkige medewerker die prettig in zijn vel zit is veel productiever en blijft langer. Dat wisten we al langer natuurlijk, maar door actief met de innovatie van onze HR systemen aan de slag te gaan, kunnen we daar vandaag de dag echt invulling aan geven. Van on-boarding op maat tot een persoonlijk opleidingsplan en gepersonaliseerde arbeidsvoorwaarden die rekening houden met iemands privé situatie.

Actief gebruik maken van je personeelsadministratie

Bovendien kunnen we veel actiever gebruik maken van alle gegevens die de personeelsadministratie en andere HR-gerelateerde systemen verzamelen. Afgelopen jaren hebben we relatief veel aandacht besteed aan hoe we die gegevens in het kader van de AVG veilig kunnen verzamelen en opslaan. Uit onder andere het HR trends 2019-2020 onderzoek van Berenschot blijkt dat organisaties zich nu gaandeweg meer afvragen hoe ze die gegevens kunnen inzetten om het HR beleid te verbeteren. HR analytics staat op veel plaatsen nog in de kinderschoenen, maar heeft enorm potentieel. Door gegevens uit de personeelsadministratie, andere data en verdere organisatieresultaten te koppelen en te analyseren, zijn we steeds beter in staat om het effect van HR beleid te begrijpen en ook te voorspellen. En we zijn wellicht ook beter in staat om het effect van externe factoren beter te doorgronden. Wat is bijvoorbeeld de impact van reistijd op het verloop binnen de organisatie? Moeten we steeds op zoek naar nieuwe medewerkers of op zoek naar een nieuw kantoorpand?

Uitdagingen genoeg voor de personeelsadministratie experts

Bij HeadFirst hebben we op twee manieren met deze ontwikkeling te maken. Allereerst merken onze professionals dat de opdrachten binnen het HR werkveld het niveau van de traditionele personeelsadministratie systemen allang zijn ontgroeid. We zien in onze actuele vacatures en opdrachten steeds meer boeiende opdrachten waarin employee experience, HR analytics en andere actuele HR trends een prominente rol spelen.

Tegelijkertijd durven we ook onze eigen ‘personeelsadministratie’ behoorlijk vooruitstrevend te noemen. Voor onze klanten organiseren en digitaliseren we het volledige contractbeheer en de verdere administratieve processen rondom de inhuur van externe professionals. En naast die up-to-date digitale dossiers en overeenkomsten regelen we ook een rimpelloos digitaal factureringsproces waar zowel de professional als de inhurende partij geen omkijken naar heeft. Meer weten over hoe we dat aanpakken? Check hier alles over onze dienstverlening.

Rowel Milatz

Rowel Milatz is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2017 afgestudeerd als (online) marketeer, waarna hij bij diverse organisaties een online marketing functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt hij zich voornamelijk bezig met de online strategie en online groei.