Vergroot de kans op een nieuwe interim opdracht. Een goede pitch is het halve werk.

Vergroot de kans op een nieuwe interim opdracht. Een goede pitch is het halve werk.

Je hebt een gesprek voor een mooie interim opdracht bij een potentiële nieuwe opdrachtgever. Dan is het de kunst om kort en krachtig te vertellen wat je doet en waar jouw kwaliteiten liggen. Hoe houd je een goede pitch? Wij geven je een aantal tips.

Geloof in je eigen kunnen
De belangrijkste voorwaarde voor een goede pitch: heb vertrouwen in jezelf. Weet wat je kan en zorg dat je hier makkelijk over kunt praten. Zorg ook dat je goed hebt nagedacht over de opdracht en wat jij voor de opdrachtgever kunt betekenen. Bereid daarom het antwoord op de volgende vragen vast voor:

  • Wat is het project en hoe zou je dit aanpakken?
  • Heb je dit al eerder gedaan? En welke ervaringen die jij eerder hebt opgedaan zijn waardevol?
  • Welke toegevoegde waarde breng jij mee?
  • Welke vragen zou de opdrachtgever jou kunnen stellen?

Een goed zzp cv waarin je al jouw ervaringen en competenties op een rij hebt gezet helpt bij de voorbereiding van een goede pitch. Uit een goed opgesteld cv hoef jij alleen de juiste voorbeelden te halen.

Denk vanuit de opdrachtgever

Tijdens een intakegesprek gaat het niet alleen om jouw kwaliteiten. Opdrachtgevers gunnen een opdracht ook op basis van vertrouwen en een klik met jou als persoon. Vertel daarom niet alleen over jezelf,  laat ook merken dat jij je hebt verdiept in de opdrachtgever. Geef aan wat jij denkt dat jouw nieuwe opdrachtgever nodig heeft en hoe je hierbij kan helpen.

Originaliteit wordt beloond
Je bent waarschijnlijk niet de eerste of de laatste persoon die bij deze opdrachtgever op gesprek gaat. Met originaliteit onderscheid jij je van jouw concurrentie. Je kan zorgen dat jij uitblinkt door middel van je presentatievorm, maar ook door jouw aanpak van de opdracht. Zorg dat je jouw eigen toon behoudt en de opdrachtgever persoonlijk weet te raken.

Oefening baart kunst  
Heb jij je pitch voorbereid? Zorg dan dat je deze goed oefent, zodat jouw verhaal makkelijk van je tong rolt en je zeker overkomt. Neem jezelf op en kijk hoe jouw pitch duurt. Ben je goed verstaanbaar? Heb je stopwoordjes? Of wiebel je de hele tijd? En let op de tijd: zorg dat jij je pitch binnen vijf minuten kunt vertellen.

Klaar voor een nieuwe interim opdracht?

Ben jij na het voorbereiden van jouw pitch klaar voor de zoektocht naar nieuwe interim opdrachten? HeadFirst onderhoudt relaties met grote opdrachtgevers. Wij zijn veelal Prefered Supplier en mogen dan onze kandidaten voor opdrachten voordragen. Reageren op nieuwe opdrachten doe je via ons online platform Select, de grootste online marktplek voor uitdagende tijdelijke opdrachten.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.