Vind een nieuwe opdracht voordat je huidige afloopt

Vind een nieuwe opdracht voordat je huidige afloopt

Tips voor het succesvol binnenhalen van nieuwe opdrachten

Als zzp’er, die ik graag zelfstandig professional noem, is het vinden van opdrachten de eerste levensbehoefte. Zonder opdracht zitten is soms even prettig, maar dat mag nooit te lang duren. In een markt die kantelend is, maar waar op veel vakgebieden nog altijd meer aanbod van professionals is dan vraag, is opdrachten vinden niet altijd eenvoudig. Daarom hier een aantal tips.

Personal branding
Bepaal om te beginnen wat jouw unique selling points zijn. Hoe spring jij eruit ten opzichte van je vakgenoten? Gebruik deze informatie voor een eventuele eigen website en/of brochure, maar laat het vooral in je cv naar voren komen. Zet jezelf in de markt alsof je een merk bent, oftewel doe aan personal branding. Daarnaast bepaal jij wie je als opdrachtgever wilt, want het moet van beide kanten klikken. Maak daarom een lijstje van de prefered opdrachtgevers. Bedenk daarbij dat opdrachtgevers slechts een paar minuten de tijd hebben om je cv door te nemen en jouw cv niet de enige op hun stapel is. En laat niet alleen zien waar je goed in bent, maar ook waar en hoe je die kennis hebt toegepast. Jouw cv is jouw verkoopfolder. Zorg dat je opvalt en zorg dat je in een paar zinnen kunt vertellen wie je bent, wat je doet en waar je goed in bent

Onderhoud je netwerk
Een veelgemaakte fout is dat zelfstandig professionals hun netwerk pas activeren op het moment dat ze een opdracht zoeken. Maar je moet je netwerk juist onderhouden wanneer je nog voldoende opdrachten hebt. Houd mensen op de hoogte van waar je mee bezig bent. Vergeet ook ouders op het schoolplein en het voetbalveld niet, of vrienden en familie of degene voor je in de rij van de supermarkt. Praat met ze. Je weet niet wat ze voor je kunnen beteken. Misschien sta je wel naast een invloedrijk persoon van Shell. Een belangrijk onderdeel van het onderhouden van je netwerk is het onderhouden van bestaande relaties. Denk aan goed contact met oude opdrachtgevers en voormalige studiegenoten. Maar denk ook de andere kant op. Wat kan jij voor iemand anders uit je netwerk betekenen? Geven en nemen, want wie goed doet, goed ontmoet. Handige plekken om juist nieuwe contacten op te doen zijn: netwerkborrels, congressen, ondernemersbijeenkomsten, golfclubs etc.

Houd je social media up-to-date
Het eerste wat mensen doen als ze jouw cv onder ogen krijgen en interessant vinden, is jou even googelen. Zorg er daarom dat al je social media up-to-date zijn. De functiebenamingen die in je cv staan moeten overeenkomen met wat er op LinkedIn, Twitter en Facebook staat, je opleidingen moeten terug te vinden zijn op je LinkedIn-profiel. Zorg dat je verhaal op social media klopt met het verhaal in je cv. Denk bijvoorbeeld ook aan de tweets die je plaatst. Deel via je social media-kanalen waar je mee bezig bent, je kennis en geef eventueel ook aan dat je binnenkort beschikbaar bent. Steeds meer opdrachtgevers gebruiken immers LinkedIn en Twitter om kandidaten te vinden. En dat niet alleen, ze maken er ook steeds vaker flexibele opdrachten bekend op.

Wees op alle vlakken professioneel
Wat mij verbaast is dat er nog steeds veel zelfstandig professionals zijn die mailen met een Gmail-account. Dat geeft je geen professionele uitstraling. Stel jezelf op als ondernemer. Daarbij horen onder andere een e-mailadres met jouw bedrijfsnaam, een logo en een website. Dat hoeft tegenwoordig helemaal niet zo veel meer te kosten. Via www.wix.com kan je bijvoorbeeld gratis een website maken. Zorg er ook voor dat je werkt met state-of-the-art- spullen. Als je binnenkomt met een grote, vijf jaar oude laptop, maak je geen goede indruk. Geef jouw potentiële opdrachtgevers het gevoel dat alles klopt en dat je een goede partij bent om zaken mee te doen.

Check de voorwaarden
Je kunt opdrachten vinden via je eigen netwerk, maar er zijn ook verschillende bemiddelaars, waaronder HeadFirst, waar je beschikbare opdrachten voor zp’ers vindt. Teken niet overhaast een contract met een bemiddelaar, maar check te allen tijde eerst goed de voorwaarden. Maak je een overhaaste beslissing, dan loop je het risico dat je vast zit aan een bemiddelaar die hoge marges opstrijkt of een zwaar concurrentiebeding heeft. Als er sprake is van een concurrentiebeding, vraag je dan goed af of je dit contract wel moet tekenen. Of stel als voorwaarde dat je niet tekent zolang die clausule erin staat. Natuurlijk kunnen bemiddelaars (en opdrachtgevers) voorwaarden stellen, maar dat mag jij ook.

Voldoe aan de voorwaarden
Organisaties worden steeds professioneler als het gaat om inhuren van externe professionals. Steeds meer opdrachtgevers verwachten bijvoorbeeld dat je verzekerd bent voor beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid. De opdrachtgever wil als er iets mis gaat de schade kunnen verhalen. Je hiervoor verzekeren is daarom geen overbodige luxe. Een opdracht mislopen door dit soort administratieve zaken is zonde. Sinds kort bestaat er een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering die je aan en uit kunt zetten per opdracht, waardoor je alleen kosten hebt als je inkomsten hebt. Er ontstaan steeds meer van dat soort flexibele producten.

Paul van Leeuwen, Manager business operations

Paul van Leeuwen (1967) is sinds 2004 werkzaam bij HeadFirst. HeadFirst heeft een speciaal deel van zijn organisatie ingericht voor het opbouwen van een bestendige relatie met Zelfstandig Professionals en Leveranciers van professionals, waar Van Leeuwen de manager van is. Zo weet hij als geen ander wat er speelt onder Zelfstandig Professionals en wat belangrijk voor hen is. Voordat Van Leeuwen bij HeadFirst aan het werk ging, werkte hij onder meer bij de Rabobank, Flex Group Nederland en Rijnhaave (Syntegra).