Waarom kiezen om als interim te gaan werken?

Waarom kiezen om als interim te gaan werken?

Veruit het grootste deel van de Nederlandse beroepsbevolking werkt voor een werkgever. Maar dat vindt natuurlijk niet iedereen fijn. Daarom zijn er ook ruim 1 miljoen freelancers actief. Dat klinkt je misschien als muziek in de oren, maar hoe is het werken als freelancer nou echt? Het biedt absoluut enkele voordelen, die we hieronder beschrijven. Hiermee kun jij voor jezelf beslissen of interim opdrachten bij jou passen.

Vrijheid en flexibiliteit

Dit is waarschijnlijk dé reden dat zoveel mensen werken als freelancer zo interessant vinden. Je hebt veel vrijheid en autonomie, en zeker ook flexibiliteit. Je kunt zelf bepalen waar en wanneer je werkt, je kunt je werkdag helemaal zelf inrichten. Deze vrijheid heb je als medewerker in loondienst natuurlijk veel minder, of zelfs niet. Ook heb je een mate van flexibiliteit die veel mensen aanspreekt. Heb je op een doordeweekse dag een leuk uitje gepland staan? Dan kun je daar gewoon heen zonder iets te regelen. Je werk doen kan ook op een ander moment. Word je wakker en heb je echt geen zin om te werken? Geen probleem, dan doe je de andere dagen gewoon wat meer. Op deze manier kun je jouw werk/privé balans veel meer naar eigen wens inrichten. Let wel op, want het feit dat je altijd de mogelijkheid hebt om te werken kan er ook voor zorgen dat je juist veel te veel werkt. Vrijheid en flexibiliteit kunnen een voordeel zijn als je er goed mee weet om te gaan, maar het kan ook in je nadeel werken.

Je bent eigen baas

Dit klinkt erg lekker. Je bent simpelweg je eigen baas. Jij bepaald in principe alles, behalve dan de deadline en kaders van de opdrachten die je aanneemt. Als een bepaalde interim opdracht je echt niet aanspreekt, kun je het gewoon weigeren. Dat geeft behalve de hierboven al genoemde vrijheid en flexibiliteit natuurlijk ook gewoon een goed gevoel. We houden er simpelweg van om de baas over ons eigen leven te zijn.

Je bepaalt zelf wat je verdiend

Tot op zekere hoogte, maar toch. Enerzijds heb je hier invloed op door te bepalen hoeveel uur je werkt. Hoe meer uren je maakt, hoe meer geld . Maar je kunt ook gewoon zelf je tarieven bepalen. Natuurlijk moet het passen binnen de markt en bij jouw geleverde kwaliteit. Maar als je echt goed bent en je kunt dat ook aantonen, dan kun je een hoger tarief vragen dan dat je in loondienst zou kunnen doen.

Je hebt veel variatie en afwisseling

Wanneer mensen worden gevraagd naar wat ze interessant en leuk vinden binnen hun werkveld, worden variatie en afwisseling vaak genoemd. Dat zijn zaken die als freelancer wel goed zitten. Je kunt voor verschillende opdrachtgevers werken en ook diverse opdrachten aannemen. De gemiddelde freelancer heeft aan het einde van zijn of haar carrière een behoorlijke verscheidenheid aan opdrachten gehad, en dit heeft veel ervaring met zich meegebracht. Het feit dat je steeds voor andere opdrachtgevers werkt en veel opdrachten doet zorgt ook voor veel afwisseling. Dit maakt je werkt leuk en uitdagend.

Je ontwikkelt jezelf continu

Jezelf ontwikkelen is belangrijk, maar is daarnaast ook gewoon heel leuk. De samenleving en de wereld veranderen continu, en daar moet jij hoe dan ook in mee gaan. Dat wordt als freelancer een stukje makkelijker. Je werkt met en voor verschillende mensen, je moet sneller bijschakelen, anders komen de opdrachten niet meer binnen. Dit houdt je in beweging en zorgt ervoor dat je jezelf continu blijft ontwikkelen. Uiteraard als professional, maar ook als persoon blijf je jezelf continu ontwikkelen. Elke opdracht weer moet jij de opdrachtgever tevreden stellen met het geleverde resultaat. Je komt niet weg met half werk. Dat is soms lastig en geeft druk, maar dat levert je uiteindelijk heel veel op.

Overtuigd dat werken als freelancer iets voor jou is? Vind dan nieuwe interim opdrachten via ons platform Select.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.