Waarom nog vertrouwen op die ene review?

Waarom nog vertrouwen op die ene review?

Een taxi via Uber, een maaltijd via Deliveroo, een vakantie via Booking.com, kleding via Zalando, een wasmachine via Coolblue en een restauranttafel met date via Couverts en Tinder. Vandaag de dag regelen we bijna alles online. Omdat de prijzen scherp zijn, de handelingen eenvoudig zijn en reviews exact vertellen wat wel en niet goed is. Maar waarom vinden we het vandaag de dag dan doodnormaal online tientallen recensies van een tandenborstel door te nemen voordat we op de bestel-knop klikken, maar vertrouwen we voor een complete verbouwing van een woning nog steeds op die ene kennis die “nog wel een mannetje kent”?

Paul van Leeuwen en Sebas Krijgsman, presentatoren van ZP Radio, ontvangen in de studio Ronald Egas. Egas is sinds 2012 CEO van Werkspot. Je kent ze van de slogan ’Klus, Klik, Klaar’. Op Werkspot kan men klussen plaatsen, waar vakmannen op kunnen reageren. Egas: “Het mooie van het systeem is dat alleen vakmannen reageren die nu tijd hebben en de klus interessant vinden.” Werkspot is met een marktaandeel van ruim 50% marktleider binnen het landschap van on demand klussen.

Verhouding vraag en aanbod
Ondanks de internationale groei van Werkspot binnen Europa, loopt het bedrijf in Nederland tegen enkele problemen op. Egas licht toe: “De commercials waren een succes, wat resulteerde in een overvloed aan geplaatste klussen op de website. Zoveel dat de verhouding tussen vraag en aanbod uit elkaar kwam te liggen en het voor de consument lastig werd een geschikte vakman te vinden.” Egas vervolgt: “Op dit moment zijn ongeveer 8000 vakmannen bij het platform ingeschreven, wat zo’n 10% van het totaal aantal vakmannen in Nederland is. Het consumentenvertrouwen in Nederland is de laatste tijd enorm gestegen. Steeds meer mensen verhuizen of investeren in verbouwingen. Daardoor ligt vraag en aanbod opnieuw ver uit elkaar met een schaarste aan vakmannen over de hele linie.”

Waarom genoegen nemen met één review?
Waar het in de stad volledig geaccepteerd is dat je jouw fiets online koopt en alleen je band laat plakken bij de fietsenmaker, is een fietsenmaker in een dorp wellicht beledigd dat je jouw fiets niet bij hem koopt. Dit principe van ‘elkaar werk gunnen’ speelt ook binnen de branche waar Werkspot zich op richt. Minder dan 10% van de klussen wordt online geregeld, 90% van de vakmannen verkrijgen hun klussen via via. “Werkspot is ervan overtuigd dat ook deze branche zich uiteindelijk naar het online landschap verlegd”, zegt Egas. “Waarom zou je genoegen nemen met die ene mondelinge review die je via via hebt gekregen als er ook een platform bestaat met meer dan 200.000 reviews en keuze uit 8000 vakmannen?”

De reviews zijn een belangrijk onderdeel van het platform Werkspot. “Na iedere klus vragen we de consument om een review te schrijven. Vergelijk het met een hotel of reis. Je kan beoordelen of de vakman geschikt is voor jou.” Ongeveer 1 op de 7 consumenten schrijft een review, wat de teller vandaag op 200.000 reviews zet. Bij Werkspot werkt men met een 5-sterrensysteem, waar over het algemeen de beoordelingen heel positief of heel negatief zijn. “De middenmoot bestaat niet en consumenten kunnen dit ook lastig inschatten. Hoe weet men als leek of de complexe klus goed is opgeleverd? Het gaat dan ook verder dan de klus op zich. Hoe gedroeg hij zich? Deed hij zijn schoenen uit? Heeft hij netjes opgeruimd?”, aldus Egas.

Nieuwe inzichten met data
Om meer vakmannen aan te trekken wil Egas de vakmannen helpen met verschillende tools en tips. Egas: “Vakmannen zijn goed in hun werk, maar minder goed in marketing en sales.” Ook werkt men bij Werkspot aan een kluskalender waarin de consument het juiste moment voor een klus uit kan kiezen. “Men gaat in het voorjaar massaal op zoek naar een hovenier. Als we dit soort data inzichtelijk kunnen maken, heeft de consument meer kans op succes. Daarnaast kunnen we de vakman adviseren te gaan spelen met zijn prijs aan de hand van deze kalender.” Dit principe hanteert Uber ook, waar je meer voor een taxirit betaalt zodra het regent.

Luister de complete uitzending over Werkspot op zpradio.nl.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.