Werken met Zelfstandig Professionals? Beheers de inhuur risico’s

Werken met Zelfstandig Professionals? Beheers de inhuur risico’s

Het inhuren van professionals is dé oplossing voor projecten en tijdelijke capaciteitsproblemen, maar hoe beheersen we de inhuur risico’s die hiermee gepaard gaan? In deze blog leggen we uit hoe we dat bij HeadFirst oplossen voor onze Opdrachtgevers.

Inhuur risico’s als je werkt met Zelfstandig Professionals

Eind 2018 organiseerde HeadFirst het Hiring Insights Event ‘Risicovreugde’. Bij dat event werden risico’s benoemd die een rol spelen bij de inhuur van Zelfstandig Professionals. Uiteraard was de wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) een gespreksonderwerp, maar ook privacy wetgeving is voor veel ondernemingen lastig te doorgronden. En dan hebben we het wellicht grootste risico nog niet eens genoemd. Want hoe vind je nog geschikte professionals in de huidige overspannen markt? Laten we die risico’s nog eens op een rij zetten.

Risico bij inhuur door de wet DBA

Vrijwel niemand is tegen het idee achter de wet DBA. Duidelijkheid en eerlijkheid in arbeidsrelaties is immers in ieders belang. De eerste versie die in mei 2016 de toenmalige VAR verving, bleek die duidelijkheid echter niet te brengen. Inmiddels werkt minister Koolmees aan een nieuwe set maatregelen, maar dat kost meer tijd dan gehoopt. In de tussentijd is het speelveld voor Opdrachtgevers vaak verre van duidelijk. Wanneer is er wel of niet sprake van een gezagsverhouding? Wat houdt opting-in en opting-out nu precies in? En wanneer wordt die veelbesproken webmodule eigenlijk in gebruik genomen? Je leest de laatste informatie over de Wet DBA op wetdba.headfirst.nl.

Bij HeadFirst zijn we er volledig op gericht deze onzekerheden bij Opdrachtgevers weg te nemen. Onze specialisten houden de wetgeving, de ontwikkelingen daarin en de handhaving ervan constant in de gaten. En we zorgen ervoor dat het uitzetten, de inregeling en de uitvoering van inhuuropdrachten altijd volledig conform de laatste regels plaatsvinden. Zorgeloos inhuren, dat is onze belofte.

Privacy risico’s bij inhuur externe professionals

Een ander inhuur risico wordt gevormd door de aangescherpte privacy regels. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) bevat strikte regels over onder andere de persoonlijke informatie die we van professionals mogen verzamelen, opslaan en delen. Kort en goed komt het erop neer dat alle informatie een duidelijk doel moet hebben, dat we de professional daarover helder moeten informeren en in bepaalde gevallen ook om toestemming moeten vragen. Waarbij de gegevensopslag zo moet zijn georganiseerd dat iemand er alleen op een ‘need to know’ basis toegang toe heeft. Moeilijk natuurlijk en al helemaal als je ook met Zelfstandig Professionals werkt. Want welke informatie moet of mag je in hun geval eigenlijk verzamelen? Ook hiervoor kun je terugvallen op HeadFirst. Wij zorgen dat bij inhuur van ZP’ers de administratieve processen volledig ‘AVG-proof’ zijn.

Het matching risico

Misschien wel de belangrijkste uitdaging voor veel bedrijven. Hoe weet je dat je de juiste professional vindt? Zeker in een krappe arbeidsmarkt zoeken we regelmatig de spreekwoordelijke speld in de hooiberg. Terwijl we voor een tijdelijke kracht toch wat minder tijd nemen dan voor het zoeken van vast personeel. Juist daarom is het goed om terug te kunnen vallen op de matching expertise van HeadFirst. Sinds onze oprichting in 1995 hebben we voor bijna 20.000 professionals een tijdelijke opdracht gevonden. We weten hoe we de eisen en wensen van onze Opdrachtgevers scherp krijgen. En we weten hoe we ons enorme netwerk van Zelfstandig Professionals en niche-leveranciers kunnen activeren. Als de gewenste expertise(s) in Nederland niet voor handen is, dan kunnen wij – samen met onze partners over de hele wereld – de beste professional alsnog vinden.

Inhuur risico’s bij Zelfstandig Professionals? HeadFirst ontzorgt

Je ziet het, de continu veranderende wetgeving en de roerige markt zorgen voor allerlei risico’s bij het inhuren van externe professionals. Juist dan is de samenwerking met een ervaren partij – die de markt, de wetgeving en de valkuilen kent – de voor de hand liggende oplossing. Meer weten over hoe we bij HeadFirst de inhuur risico’s van onze Opdrachtgevers overnemen? Lees hier alles over onze dienstverlening.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.