Wildgroei aan online inhuurdesks niet bevorderlijk voor flexibele arbeidsmarkt

Wildgroei aan online inhuurdesks niet bevorderlijk voor flexibele arbeidsmarkt

Het aantal zelfstandig professionals in Nederland is aanzienlijk en hun aantal groeit steeds verder. De ‘war for talent’ is daardoor steeds vaker de ‘oorlog om de beste zzp’er’. De juiste persoon voor de juiste plek vinden en deze zelfstandig professionals aan je binden, dat willen de opdrachtgevers en hiertoe ontplooien ze nieuwe initiatieven. De ‘Werkenbij’-website voor vaste medewerkers wordt bijvoorbeeld steeds vaker aangevuld met een digitale inhuurdesk voor zelfstandig professionals. Hier kunnen zij zich direct inschrijven en reageren op opdrachten. Dit is een goede ontwikkeling zou je denken, maar zijn zp’ers en opdrachtgevers hier nu echt bij gebaat?

Wiel opnieuw uitvinden
Bedrijven met een inhuurdesk voor zelfstandig professionals worden geconfronteerd met grote hoeveelheden aanbiedingen van deze professionals. De arbeidsmarkt is nu zo uit evenwicht dat op één opdracht tientallen zo niet honderden zelfstandig professionals reageren. Deze stroom aanbiedingen analyseren, kwalificeren en opvolgen is een hele klus en gebeurt uiteraard voor een groot deel automatisch. Maar om te weten wat voor vlees je in de kuip hebt, moet je face to face met elke zp’er spreken. En het opbouwen van een grote en kwalitatieve database vergt jaren. De kosten die hiermee gemoeid gaan wegen niet op tegen de besparingen die het bedrijf doet door de inhuur in eigen handen te nemen. Bovendien vinden de bedrijven het wiel opnieuw uit. De sourcing hub, een netwerkknooppunt voor professionals, is expert in het begeleiden van inzetbare professionals naar de juiste klus.

Versnippering geen pretje voor zp’er
De versnippering waarbij de zelfstandig professional zich per bedrijf in moet schrijven om in aanmerking te komen voor een opdracht is een tijdrovende klus en geen pretje. Een passende opdracht vinden, wordt zoeken naar een speld in een hooiberg van opdrachten die verdeeld zijn over allerlei verschillende inhuurdesks en marktplaatsen. Bovendien bestaat het gevaar dat de zp’er bepaalde bedrijven of opdrachten misloopt, met een fear of missing out tot gevolg. Het vergelijken van alle verschillende opdrachtgevers op geboden opdracht, gevraagde skills, geboden voorwaarden en condities en tarief is een klus op zich. De arbeidsmarkt wordt er voor de zelfstandig ondernemer niet overzichtelijker, laat staan transparant op.

Sourcing hub stroomlijnt vraag en aanbod
Om vraag en aanbod te kunnen matchen zonder kennisverlies is het noodzakelijk overzicht te houden. Bedrijven zouden er dan ook beter aan doen gebruik te maken van externe marktplaatsen of sourcing hub’s. Een sourcing hub is een netwerkknooppunt waar alle professionals en opdrachten elektronisch bij elkaar komen, een voorselectie plaats vindt en vervolgens een passende match wordt gemaakt. Uit de grote massa aanbiedingen wordt de specialist met de juiste kennis opgespoord en aangeboden aan de opdrachtgever. Dit gebeurt effectief en tegen de laagste kosten. Daarnaast geeft het de zekerheid dat de personeelsbezetting van de opdrachtgever nooit ondermaats of boventallig is. De zp’er komt in contact met pool van opdrachtgevers en kan zijn kennis verbreden door allerlei cursussen, workshops en netwerkbijeenkomsten te volgen. Richting beide partijen is effectiviteit, overzicht en transparantie mogelijk door de externe sourcing hub. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

http://www.hrbase.nl/profiles/blogs/wildgroei-aan-online-inhuurdesks-niet-bevorderlijk-voor-flexibele

Rick Kruiswijk, Directeur

Rick Kruiswijk startte zijn carrière bij Transavia, waar hij in dertien jaar alle functies binnen de ICT heeft doorlopen, van programmeur tot projectmanager. Vervolgens werd hij leidinggevende bij een toentertijd nieuw initiatief van BSO (nu ATOS) en Nedlloyd, waarna hij bij KPN de inhuur van externen heeft opgezet. Bij ING herhaalde hij deze opdracht, waarna Kruiswijk op 1 juni 1995 HeadFirst oprichtte. Tot de dag van vandaag is hij onze CEO. Met een zorgvuldig samengesteld directie- en managementteam stuurt hij de organisatie aan. Daarnaast is hij het vertrouwde gezicht van HeadFirst naar buiten.