Zelfstandig Professionals denken bij mediagebruik niet als ondernemer

Zelfstandig Professionals denken bij mediagebruik niet als ondernemer

Zelfstandig Professionals beginnen voor zichzelf vanuit de overtuiging dat zij met hun expertise opdrachtgevers iets kunnen bieden. Kennis, ervaring en unieke skills. De groep zelfstandigen wordt echter groter en groter, waardoor opvallen tussen al deze experts steeds lastiger wordt. Hoe kun jij ervoor zorgen dat jij gewild bent bij opdrachtgevers en er echt tussenuit springt?

Bart van den Belt, oprichter van Zakelijk Succes Academie, vroeg zichzelf 10 jaar geleden exact dezelfde vraag. Daarom dook hij in alle aspecten van (online) marketing en ontwikkelde een strategie waarmee hij een stabiele stroom van klanten trekt.

Als ZP’er zichtbaar zijn voor een (nieuwe) opdracht? De meeste Zelfstandig Professionals vinken dan een medialijstje af, waarbij nummer één een mooi en compleet cv staat en op nummer twee een geoptimaliseerd LinkedIn-profiel. Van den Belt is er echter van overtuigd dat Zelfstandig Professionals veel meer kunnen met de kracht van media en deelt daarom met de onderzoekers van ZP facts een aantal eenvoudige stappen om ZP’ers naar een hoger niveau te tillen. Hij zet zijn tips op een rij, zodat ondernemers 2019 goed beginnen met een strategisch (online) mediaplan op zak.

Stap 1: zorg voor een eigen merk

Door media is iedereen met elkaar verbonden. Deze kracht kunnen Zelfstandig Professionals goed toepassen, als zij zichzelf als merk in de markt zetten. “De uitdaging is alleen dat iedereen een eigen merk wil zijn. Daarom is een sterke belofte belangrijk. Denk, om deze te kunnen formuleren, goed na over waar jij voor staat als Zelfstandig Professional. Welk probleem los jij op en wat onderscheidt jou van andere ZP’ers? Leg dit vast in een zakelijke missie, visie en kernwaarden”, legt van den Belt uit.

“Het mediagebruik voor Zelfstandig Professionals is een beetje overtrokken. Er is niet heel veel nodig om goed voorbereid te zijn op het moment dat jouw opdracht afloopt.”
Bart van den Belt, oprichter Zakelijk Succes Academie

Stap 2: breng jouw belofte over de bühne

Van den Belt: “Jij hebt hard gewerkt aan het creëren van jouw eigen merk. Mooi! Nu wil jij dat overbrengen naar anderen, met name opdrachtgevers. Daar doe jij het tenslotte allemaal voor. Vertaal daarvoor jouw belofte naar mediagebruik. Zoals de resultaten in dit onderzoeksrapport al laten zien, is dit niet altijd eenvoudig omdat de mogelijkheden oneindig zijn. Mijn advies: ga zeker niet met allemaal verschillende media aan de slag. In mijn optiek zijn er een drietal fundamentele elementen die jou als Zelfstandig Professional kunnen helpen.”

“Als jij het niet voor elkaar hebt in jouw mediagebruik, dan zul jij vaker moeten onderhandelen op jouw tarief.”
Bart van den Belt, oprichter Zakelijk Succes Academie

1. Investeer in een goede website
Iedere professional heeft specifieke kennis, ervaring en unieke skills. Alleen lang niet iedereen maakt deze goed zichtbaar. “Ik vind dat iedere ondernemer een goede website moet hebben, zodat jij jouw ‘unique selling points’ visueel kunt maken. Zie het als een verrijkt cv, bijvoorbeeld met behulp van video’s. Deze website hoeft niet de nieuwste snufjes kennen, maar zorg er wel voor dat het effectief en mooi is”, aldus van den Belt.

2. Een effectieve contentstrategie
Van den Belt: “Mijn boeken zijn voortgekomen uit gebundelde artikelen, met als gevolg dat ik goed gevonden wordt. Het geeft mij de mogelijkheid te laten zien dat ik kennis beheers van een specifieke onderwerp. Uiteraard is dit niet voor alle Zelfstandig Professionals relevant, het is vooral belangrijk dat het past bij jouw rol. Maar realiseer wel dat contentmarketing een enorme toegevoegde waarde heeft. Het is een van de goedkoopste manieren om online gevonden te worden, bijvoorbeeld door middel van bloggen. Het is zeker niet nodig om iedere week een artikel op te leveren. Beter één keer een echt goed artikel, dan vier keer de plank mis slaan.”

3. Sociale media als onderdeel van de online marketingstrategie
Al eerder genoemd en mag ook zeker niet vergeten worden: social media. Op zakelijk vlak staat LinkedIn toch echt zeker op nummer één. Van den Belt wijst op een aantal belangrijke elementen:
– “Zorg als eerste voor een goede profielfoto. En nee, dan bedoel ik niet de vakantiefoto met een glas wijn in jouw hand.”
– “Heb jij een uitgebreid netwerk, top! Maar jij hebt hier pas echt iets aan, als jij hier iets mee doet. Deel dus jouw blogs, vlogs of andere content zodat jij gezien wordt als expert in een specifiek vakgebied.”
– “Houd tot slot jouw boodschap relevant en consistent. En blijf altijd dicht bij jouw merk!”

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.