Zo haal je een nieuwe zzp opdracht binnen. Tips voor een perfect intakegesprek.

Zo haal je een nieuwe zzp opdracht binnen. Tips voor een perfect intakegesprek.

Hoeveel ervaring je ook hebt, een intakegesprek bij een nieuwe opdrachtgever blijft altijd spannend. Met een goede voorbereiding houd jij jouw zenuwen onder controle. Wij helpen je graag op weg en zetten een aantal tips op een rij.

Het verschil tussen een intakegesprek en een sollicitatie

Wil je starten aan een nieuwe zzp opdracht? Dan voer je eerst een intakegesprek met jouw toekomstige opdrachtgever. Zo wordt gekeken of jij de meest geschikte kandidaat bent. Het doel van een intakegesprek is dus hetzelfde als van een sollicitatiegesprek, maar er zijn ook verschillen en het is belangrijk je hiervan bewust te zijn.

Bij een sollicitatiegesprek ga jij na of de functie is zoals jij die verwacht en of de organisatie bij jou past. Zo kom je erachter of jij voor een langere periode voor de organisatie zou willen werken. Klikte het? Dan volgt bijna altijd een aanvullend kennismakingsgesprek met jouw nieuwe teamleden en een onderhandelingsgesprek over de arbeidsvoorwaarden. Bij een intake vindt er maar één gesprek plaats, de procedure is dus veel korter. De intake wordt meestal met jouw toekomstige manager of met iemand van HR of Inkoop gehouden. Door middel van de intake wil de opdrachtgever erachter komen of jij de opdracht binnen de gestelde termijn tot een goed eindresultaat kunt brengen. Andersom wil jij meer weten over de inhoud van de opdracht en of er genoeg uitdaging in zit. Voor het intakegesprek hebben wij het tarief al met jou en de opdrachtgever vastgesteld. Wil jij extra hulp bij de voorbereiding van jouw intakegesprek? Plan dan een pre-intakegesprek met ons in, zo kunnen we de intake samen voorbereiden.

De voorbereiding

Ga na wat je al weet over de organisatie en wat je nog meer zou willen weten. Welke vragen heb je over het bedrijf en de opdracht? Misschien zijn een aantal antwoorden op jouw vragen al online te vinden. Bekijk in ieder geval de website van de opdrachtgever en zoek op LinkedIn jouw gesprekspartner(s) op. Wellicht heb je eenzelfde achtergrond of eerdere opdrachtgevers gemeen. Blijven vragen onbeantwoord? Schrijf ze dan op zodat je ze tijdens jouw intakegesprek kunt stellen.

De volgende vragen kun je zeker verwachten tijdens een intakegesprek:

  • Wil je jezelf even voorstellen?

Wees vooral jezelf en bedenk van tevoren wat je over jezelf wil vertellen. Zorg ervoor dat jij je hier lekker bij voelt. Het gaat om de indruk die jij je gesprekpartner(s) wil geven, omdat zij mede op basis daarvan bepalen of je binnen het team past.

  • Wat kun jij toevoegen aan dit team?

Benoem jouw kwaliteiten, geef aan waar je onlangs aan hebt gewerkt en waar echt trots op bent. Geef daarnaast aan welke tegenslagen op jouw pad kwamen en hoe je deze hebt opgelost. Met de skills die hiervoor nodig waren, kun jij waarschijnlijk waarde toevoegen aan het team.

  • Wat zijn je sterke en zwakke punten?

Zorg dat je van tevoren helder hebt welke capaciteiten je bezit die de opdrachtgever goed kan gebruiken voor het vervullen van deze opdracht. Denk ook na over een mogelijk zwak punt (die vraag wordt regelmatig gesteld) en zorg dat je aangeeft hoe je daar mee omgaat.

  • Heb jij zelf nog vragen?

Deze vraag wordt eigenlijk altijd gesteld. Het is daarom belangrijk om vragen voor te bereiden, hiermee toon je interesse. Zorg ervoor dat je vooraf vragen hebt genoteerd en ga aan het einde van het gesprek na of al jouw vragen zijn beantwoord.

Praktische tips

Tenslotte delen we graag onderstaande tips. Zo kom jij goed beslagen ten ijs tijdens jouw volgende intakegesprek.

  • Dress to impress

Ga vooral netjes en verzorgd gekleed. Ook tijdens een online sollicitatiegesprek maak je met jouw kleding een eerste indruk. Trek daarom hetzelfde aan als je aan zou trekken naar een ‘gewoon’ sollicitatiegesprek. Wij kennen de opdrachtgever goed en kunnen je over je kledingkeuze adviseren in het voorbereidende telefoongesprek.

  • Maak een goede eerste indruk

Kijk jouw gesprekspartners aan. Loop met ze mee en maak een praatje over het pand, het weer, etc. Heb jij een online intakegesprek? Zorg er dan voor dat je in de camera van je laptop kijkt. Kijk niet naar je beeldscherm, want dan lijkt het alsof je wegkijkt. Dit kan een onzekere indruk geven.

  • Ontbrekende kennis en vaardigheden

Mocht je bepaalde skills niet bezitten geef dan aan welke vergelijkbare kennis je in huis hebt en dat je graag deze nieuwe kennis wil opdoen.

  • Afsluiting

Geef in een korte pitch nog een keer aan wat jou de ideale kandidaat maakt voor deze opdracht en waarom je interesse hebt.

  • Train jezelf

Vind je intakes lastig? Oefen dan met een vakgenoot of iemand in je omgeving. Neem jezelf op en kijk goed naar je lichaamstaal en mogelijke verbeterpunten.

Op zoek naar jouw volgende opdracht?

Ben jij op zoek naar een uitdagende zzp opdracht? HeadFirst biedt toegang tot meer dan 370 grote opdrachtgevers. Via ons platform Select word jij rechtstreeks gevonden. Benieuwd naar onze openstaande opdrachten? Registreer je dan in Select.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.