ZP’er in de meeste gevallen ‘professional zonder zichtbaarheid’ of ‘zelfstandige zonder plan’

ZP’er in de meeste gevallen ‘professional zonder zichtbaarheid’ of ‘zelfstandige zonder plan’

Ondernemen, het is niet altijd zo eenvoudig. Of toch wel? Bart van den Belt van Zakelijk Succes Academie heeft het tot zijn missie gemaakt om ‘ondernemen eenvoudig te maken’. Als spreker en trainer neemt hij Zelfstandig Professionals aan de hand voor hulp bij het laten groeien van de eigen onderneming én om als ondernemer zelf te groeien. In het ZP Radio programma HoofdZaken vertelt hij Sebas Krijgsman en Paul van Leeuwen over zijn achtergrond en zijn deelname aan het onderzoeksrapport ‘ZP Facts – Mediagebruik van Zelfstandig Professionals’, die volgende week gelanceerd wordt.

Waag de sprong
Van den Belt heeft in zijn carrière al diverse boeken uitgebracht. Zijn meest recente werk heet ‘Waag de Sprong’, waarmee hij mensen met een droom om voor zichzelf te beginnen wil stimuleren de – soms gevreesde – stap daadwerkelijk te zetten. “Heb jij al langere tijd het verlangen? Hak dan nu de knoop door. Het beste moment is namelijk nú. Er is teveel verspilling van talenten door gebrek aan durf en slechte voorbereiding, omdat het idee teveel wordt overdacht. Daarom beschrijf ik in mijn boek vijf concrete stappen die de zorgen en belemmeringen uit de weg nemen. Met als doel dat ondernemers met 100% zekerheid aan een nieuwe start kunnen beginnen”, aldus van den Belt.

“De sleutel voor het ondernemerschap: verzamel de juiste mensen om jezelf heen.”
– Bart van den Belt, Zakelijk Succes Academie

Toegevoegde waarde
Als voorstander van het ondernemerschap, stelt van den Belt wel voorop dat een professional toegevoegde waarde moet kunnen leveren. Vanuit dit gedachtegoed ziet hij in de praktijk vier type ondernemers: “Je hebt ‘zelfstandigen zonder keuze’, oftewel ondernemers die er niet zelf voor hebben gekozen zelfstandig te zijn. De twee groepen waar ik met Zakelijk Succes Academie vooral mee in aanraking kom zijn ‘zelfstandigen zonder plan’ en ‘zelfstandigen zonder zichtbaarheid’”, licht van den Belt toe. Hij vervolgt: “Met mijn trainingen probeer ik hen handvatten te geven om een ‘kwadrant 4 ondernemer’ te worden. Dit type ondernemer is in staat goed zichtbaar te zijn voor zijn klant én echt waarde over te dragen. Want als jij het verschil kunt maken voor jouw klant, dan heb jij de grootste klus al geklaard.”

“Met Zakelijk Succes Academie wil ik ZP’ers helpen hun onderneming pas écht goed in de markt te zetten.”
– Bart van den Belt, Zakelijk Succes Academie

Kansen om te groeien
Maar wat als jij de stap richting ondernemerschap eindelijk hebt durven te zetten én jouw toegevoegde waarde goed in kaart is gebracht? Dan komen de aspecten persoonlijk leiderschap, management, marketing en sales aan bod. Daarvoor biedt van de Belt trainingen, groeiprogramma’s, evenementen en kennisdocumenten aan. “Om echt goed te kunnen zien wat jij als professional nodig hebt, moet je eerst ‘gewoon’ beginnen. Doe ervaring op met jouw onderneming, want niet voor niets is het gezegde: al doende leert men. Vervolgens kun jij aan de hand van onze bedrijfsscan achterhalen wat er goed gaat en wat nog verbetering nodig heeft.”

Meer weten? Houd Zakelijk Succes Academie is de gaten voor de lancering van het boek ‘Groeiversnellers’.

“Ik zie dat zelfstandigen nog wel eens moeite hebben om een lead – oftewel een gesprek met een opdrachtgever – daadwerkelijk in te koppen.”
– Bart van den Belt, Zakelijk Succes Academie

Mediagebruik
Volgende week (november 2018) verschijnt de nieuwste editie van ZP Facts. Deze uitgave staat volledig in het teken van het mediagebruik van Zelfstandig Professionals. Als expert op het gebied van marketing voor ondernemers werd van den Belt gevraagd zijn visie op dit onderwerp te geven. “De meeste Zelfstandig Professionals hebben een LinkedIn-profiel. Verder niets. Het is niet altijd goed bijgewerkt en er worden geen publicaties geplaatst of gedeeld. Terwijl social selling juist dé manier is om interactie met potentiele klanten te bevorderen”, vertelt van den Belt. Hij vervolgt: “De meeste ZP’ers focussen zich volledige op de opdracht en denken aan het eind pas na over een volgende opdracht. Dat is te laat. Zorg er juist voor dat jij continu goed zichtbaar bent en verkrijg autoriteit als expert in jouw vakgebied. Conclusie: show, don’t tell”, sluit van den Belt af.

Benieuwd naar het volledig interview met Bart van den Belt over het mediagebruik van ZP’ers? Houd de website in de gaten voor de lancering van de nieuwste ZP Facts.

Beluister de volledige radio-uitzending met Bart van de Belt hieronder.

Bekijk op de website van ZP Radio ook eerdere uitzendingen van HoofdZaken.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.