headfirst-tips-tricks-wat-als-mijn-opdrachtgever-een-factuur-niet-betaalt

Wat als mijn opdrachtgever een factuur niet betaalt?

Het gebeurt zo nu en dan dat een opdrachtgever een factuur niet betaalt. Dit is vervelend, want jij hebt zelf ook rekeningen om te betalen. Om toch je geld te krijgen zul je een aantal stappen moeten ondernemen.

Maak afspraken over de betalingstermijn

Op een factuur kun je een factuurdatum plaatsen, dit is de datum waarop de factuur is opgesteld, en je kunt hierop het betalingstermijn duidelijk maken, dit is de uiterlijke datum waarop zij mogen betalen. Geef je opdrachtgevers maximaal 30 dagen om te betalen.

Betalingstermijn is verstreken, wat nu?

Als er nog steeds niet is betaald, dan kun je een eerste herinnering sturen waarin staat dat de betalingstermijn is verstreken. Wees hier vriendelijk, maar ook zakelijk in. Je weet nog niet waarom ze niet hebben betaald, misschien hebben ze onbedoeld de factuur nog niet betaald omdat er iets is met de administratie. Noem hierin een datum waarop jij verwacht betaald te krijgen. Er zijn belangenorganisaties die met een voorbeeldbrief kunnen helpen, zoals de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ), ZZP-Nederland of PZO.

Opbellen

Als na de datum die je gesteld hebt bij de eerste herinnering nog steeds geen geld op je bankrekening staat, dan kun je jouw opdrachtgever bellen. Herinner hem dat hij jouw factuur nog niet heeft afgehandeld. Wees duidelijk maar blijf vriendelijk: zo houd je je relatie met de opdrachtgever in stand.

Tweede betalingsherinnering

Als het telefoongesprek niet heeft gewerkt, wordt het tijd voor een tweede herinneringsbrief. Probeer ook hierin vriendelijk te blijven. Vermeld dat dit de laatste herinnering is en dat je genoodzaakt bent om een incassobureau in te schakelen indien er niet wordt betaalt. Een tweede herinneringsbrief is niet nodig, maar vaak wel beleefd als de opdrachtgever verder geen problemen heeft veroorzaakt.

Incassobureau inschakelen

Is de factuur nog niet betaald? Dan kun je een incassobureau in schakelen. Vermeld hierbij dat de opdrachtgever alle bijkomende kosten betaalt van het inschakelen van een incassobureau. Als je geen zekerheid hebt of de opdrachtgever kan betalen, dan kun je gebruik maken van een ‘no cure, no pay’ deurwaarder. Als er niet betaalt wordt door de opdrachtgever, dan brengt het incassobureau geen kosten in rekening. Je kunt ook rechtshulp vragen van belangenorganisaties als PZO, ZZP-Nederland of de NVJ in plaats van een incassobureau. Voor leden zijn ze over het algemeen gratis en ze zorgen dat de situatie voor jou wordt afgehandeld.

Naar de rechter

Als het geld nog steeds niet is overgemaakt, dan kun je een dagvaarding sturen waarmee je de opdrachtgever voor de rechter vraagt te verschijnen. Je kunt hiervoor een juridisch adviseur inhuren om het van jouw kant zo soepel mogelijk te laten lopen.

Betalingsregeling

Als jouw opdrachtgever geen geld heeft maar wel wilt betalen, kun je het ook op een andere manier proberen op te lossen. Je kunt dan een betalingsregeling opstellen. Je maakt dan afspraken over het afbetalen van de factuur. Leg de opdrachtgever uit dat jij hem hiermee helpt en dat je genoodzaakt bent om een incassobureau in te schakelen als hij zich niet aan de nieuwe regeling houdt. Leg deze afspraken schriftelijk vast.

Vervelend

Wanbetalers kunnen vervelend zijn, maar helaas is het nodig om ze te blijven herinneren als ze niet binnen de betalingstermijn betalen. De belangrijkste tip: houd je frustratie in toom: wees positief en duidelijk.

Registreer je bij HeadFirst

Kijk voor meer informatie op de pagina werkwijze.

Bart van der Geest