HeadFirst biedt ondersteuning aan gedupeerden faillissement Corso

Hoofddorp, 13 november 2013 – De belangen van zzp’ers zijn in de flexibiliserende arbeidsmarkt dikwijls onderhevig aan misstanden. Een recente ontwikkeling die dit illustreert is het faillissement van intermediair Corso Informatica B.V. In navolging hiervan biedt kennisbemiddelaar HeadFirst een oplossing voor gedupeerde zzp’ers en leveranciers. De kennisbemiddelaar biedt ondersteuning aan de gedupeerde zzp’ers en leveranciers en maakt een financieel gebaar. Daarnaast organiseert de kennisbemiddelaar morgen, 14 november, een informatiebijeenkomst over deze kwestie.

Corso Informatica B.V., actief als zogenaamde broker/intermediair, is 11 november 2013 officieel failliet verklaard door de rechtbank Gelderland. Vrijwel direct hierna meldde de Staffing Groep door de curator te zijn aangewezen als de partij die de onderhandeling met leveranciers en zzp’ers mag openen voor de continuering van de contracten. ‘Deze informatie suggereert dat gedupeerde ondernemers geen andere keuze hebben. Dit is misleidend en onjuist’, aldus Franklin Loman, CSRM-manager van HeadFirst. ‘Gezien het faillissement zijn alle lopende contracten met ingang van de faillissementsdatum beëindigd. Iedere zelfstandig professional en leverancier die een contract had lopen via Corso heeft met ingang van 11 november geen contract meer. Met ingang van 12 november 2013 is iedere gedupeerde dus volledig vrij in de keuze voor een nieuwe contractpartij.’ Loman voegt toe: ‘Daarnaast bepalen de opdrachtgever, de zzp’er en de leverancier zelf met wie zij zaken doen, niet de curator of de Staffing Groep.’

Actie van HeadFirst
Loman: ‘We betreuren het dat Corso het hoofd niet boven water heeft weten te houden. Met het faillissement zijn niet alleen de medewerkers op straat komen te staan. Dit faillissement heeft bovenal tot gevolg dat de zzp’ers en leveranciers die zaken deden met Corso achter het net vissen bij de uitbetaling van hun facturen.’

HeadFirst doet een financieel gebaar en komt met een concreet voorstel aan gedupeerde zelfstandig professionals en leveranciers met oninbare facturen. Wanneer de Corso-gedupeerde zijn contract overzet, biedt HeadFirst de garantie dat toekomstige facturen conform afspraak uitbetaald worden. Daarnaast komt de kennisbemiddelaar de zzp’ers en leveranciers tegemoet bij hun geleden schade. HeadFirst investeert zijn volledige commerciële marge gedurende de looptijd van het contract tot het maximum van de geleden schade. Hetgeen inhoudt dat HeadFirst de fee die het van de opdrachtgever ontvangt voor zijn diensten reserveert voor de betreffende gedupeerden en zijn diensten dus voor niets aanbiedt tot de gedupeerde volledig gecompenseerd is voor zijn oninbare facturen.

‘In de afspraken tussen de Staffing Groep en de curator is alleen gekeken naar de toekomst. Met het verleden wordt geen rekening gehouden. Terwijl daar de grootste pijn zit. We zien ons daarom genoodzaakt zelf in actie te komen. Met onze actie willen wij helpen het leed van de ondernemers te verzachten. Zo kunnen we de schade beperken en helpen we om liquiditeitsproblemen bij zzp’ers en leveranciers te voorkomen’, aldus Loman. ‘Wij gaan er hierbij vanuit dat de klant dit initiatief steunt en zijn volledige medewerking verleent.’

Informatiebijeenkomsten
Morgen, donderdag 14 november, organiseert HeadFirst twee bijeenkomsten om van gedachten te wisselen over deze situatie en om meer informatie te delen over het aanbod van HeadFirst. Leveranciers kunnen terecht om 15:00 uur op het kantoor van HeadFirst. Voor Zelfstandig Professionals begint de bijeenkomst om 19:00 uur. Aanmelden kan middels een e-mail naar info@headfirst.nl of telefonisch op 023-5685630. Met klanten die zaken deden met Corso worden een-op-eengesprekken gevoerd om de ontstane situatie te bespreken en op te lossen.

De onafhankelijk kennisbemiddelaar HeadFirst is vanaf begin jaren negentig een bepalende partij die vraag en aanbod koppelt van tijdelijk werk voor professionals bij grote en middelgrote organisaties. Het zet per werkdag gemiddeld 1.500 professionals rechtstreeks aan het werk bij opdrachtgevers bij de overheid, het bank- en verzekeringswezen, transport-, industrie- en nutsbedrijven. De organisatie verzorgt het complete selectieproces van externe professionals, dekt daarbij alle risico’s af en draagt zorg voor een vlekkeloze administratieve afhandeling. Daarnaast biedt het een breed palet aan opleidingen, motivatieprogramma’s en kortingsregelingen voor aangesloten zelfstandig professionals en leveranciers. De decennia lange ervaring van HeadFirst met het op efficiënte wijze verzorgen van externe inhuur, heeft het gemaakt tot de marktleider die het nu is. HeadFirst Select is de online tool van de kennisbemiddelaar, die vraag en aanbod op de arbeidsmarkt direct met elkaar in contact brengt. Voor meer informatie zie www.HeadFirst.nl, @HeadFirst en LinkedIn.