HeadFirst mengt zich met overname tussen flexreuzen

Door de overname van Between Staffing is HeadFirst opgeklommen tot tweede partij in de flexbranche. De pijlsnelle opmars van de flexmarkt wordt met argusogen bekeken door vakbonden en zzp-organisaties die vinden dat de risico’s worden afgewenteld op werkenden. Onterecht, volgens ceo Han Kolff. „Nu we groter worden, willen we graag meedoen aan dat debat.”

Er is een golf aan overnames gaande op de markt van flexbemiddelaars en intermediairs. Er valt wat te halen nu overheden, banken en multinationals de inhuur van tijdelijk personeel of zzp’ers steeds meer uitbesteden aan tussenpartijen die uitbetaling, administratie en aansprakelijkheid regelen. De plotselinge opkomst zorgt ervoor dat er in Nederland eigenlijk nog geen goed woord voor is, zegt de kersverse ceo Han Kolff verontschuldigend. “Wij proberen vraag en aanbod van arbeid bij elkaar te brengen, zie het als platform. Maar het blijft worstelen met een term.” HeadFirst is dankzij een reeks overnames uitgegroeid tot tweede partij op de flexmarkt, na Randstad, met een omzet van ruim €1,5 miljard. De recente overname van Between Staffing (€475miljoen omzet) is de grootste tot nu toe.

Wat zegt jullie doorbraak over de veranderende arbeidsmarkt?
“Dat veranderingen snel gaan en alles flexibeler wordt. We kunnen dat ontkennen, maar de trend is duidelijk. Het spel tussen professionals en opdrachtgevers is uitermate inefficiënt. Een oerwoud waarin je moet weten wie je in huis haalt, of iemand goed is, of je je aan de regelgeving houdt. Wij ontzorgen de opdrachtgever, zorgen dat ze goedkoop en snel de goede mensen hebben. En de professional helpen we met randzaken zodat die zich kan focussen op waar hij goed in is. ”

HeadFirst heeft dus geen mensen in dienst.
“Nee, dat is een cruciaal verschil met uitzendbureaus en detacheerders. Ook richten wij ons vooral op de bovenkant van de markt, het gemiddelde uurtarief zit bij ons boven €80. Er werken elke dag zo’n 15.000 professionals via ons bij een opdrachtgever, van java-ontwikkelaars tot business controllers.”

Zzp-organisaties zijn niet blij. Ze zien vooral bedrijven die zzp-tarieven omlaag helpen en de risico’s over de schutting gooien.
“Het gaat vooral aan de onderkant fout. Daar kun je je afvragen: willen mensen daar flexibel werken en hebben ze onderhandelingsmacht? Wij werken met professionals die bewust kiezen voor het ondernemerschap, maar geen zin hebben alles er omheen zelf te regelen. Waar de discussie wat ons betreft over moet gaan, is hoe we ervoor zorgen dat we als samenleving genoeg uitgeven aan sociale zekerheid. Waarom regelen we het niet zo dat elke werkende een bijdrage levert aan dat stelsel, ongeacht contractvorm? Nu we groter worden, willen we graag meedoen aan dat debat.”

Er zijn genoeg partijen die de opkomst van flexibel werk willen terugdringen.
“Dat is een achterhoedegevecht. En natuurlijk spreek ik voor eigen parochie, maar kijk naar de wereld. Er zijn meer start-ups, mensen die ondernemend zijn. Bedrijven willen niet alleen maar vast personeel meer omdat het te risicovol is en mensen willen het niet want die zoeken verschillende ervaringen die ze aan elkaar kunnen plakken.”

HeadFirst verovert de markt in hoog tempo. Waarom is dat nodig?
“Schaal maakt het voor beide kanten interessanter. Bij de overname van Between hebben we die afweging gemaakt, met onder andere hulp van Stepstone Corporate Finance. Schaal moet geen doel op zich worden. Maar het zorgt er straks voor dat er meer opdrachten beschikbaar zijn en meer mensen die die opdrachten kunnen doen.”

Moet die strategie nog aangepast worden op corona?
“Gelukkig valt het in ons segment wel mee. Corona is onevenredig oneerlijk. Maar de onderliggende trends gaan door: online, digitalisering, meer flexibelearbeid. Corona is een grote waarschuwing dat je flexibel moet zijn.”

Dit artikel 7 november 2020 is gepubliceerd op Telegraaf.nl