In 2022 tariefstijging van 7 procent voor zzp’ers en gedetacheerden

In 2022 tariefstijging van 7 procent voor zzp’ers en gedetacheerden

Flexibel werkenden, meer specifiek zzp’ers en professionals in dienst van detacheerders, worden in 2022 naar verwachting gemiddeld 7 procent duurder. Een hoogopgeleide professional kan het uurtarief gemiddeld met 5 procent verhogen. Voor praktisch opgeleiden stijgt het uurtarief nog harder: 10 procent. Dit blijkt uit een door arbeidsmarktdata specialist Intelligence Group ontwikkeld tariefvoorspellingsmodel voor 114 beroepen, dat zij dit jaar in samenwerking met HR-dienstverlener HeadFirst Group voor het eerst presenteert.

Opvallende tariefstijgingen en -dalingen
Binnen praktisch opgeleide beroepsgroepen worden de grootste stijgingen verwacht. Vooral bij machinemonteurs (44,6%), loodgieters en pijpfitters (36,7%), timmerlieden (32,6%), elektriciens en elektronicamonteurs (28,5%), assemblagemedewerkers (28,5%), land- en bosbouwers (25,8%), lassers en plaatwerkers (24,8%) en vrachtwagenchauffeurs (23,9%) spinnen garen bij de schaarste aan hun kunde. Onder hoogopgeleide professionals is het de elektrotechnisch ingenieur die het uurtarief het hardst kan laten of zien stijgen (>20%), gevolgd door managers in verkoop en marketing (15,3%) en ICT (14,3%). Ook databank- en netwerkspecialisten en technici bouwkunde en natuur kunnen verwachten dat hun tarieven met minimaal 10 procent omhooggaan.

Enkel de praktisch opgeleiden beroepsgroepen buschauffeurs en trambestuurders zien hun tarieven onder druk staan, met een kleine daling van 1,3 procent. Voor hoogopgeleiden geldt dat voor bibliothecarissen en conservatoren (2,6%) en managers logistiek (8,2%).

Han Kolff, CEO bij HeadFirst Group: “Het is een lang gekoesterde wens om voorspellend vermogen te brengen in de uurtarieven van ingehuurde professionals. Dit biedt zzp’ers en detacheerders zicht op hun marktpositie, evengoed kunnen opdrachtgevers de prognose gebruiken om de inhuurkosten voor volgend jaar te budgetteren. Een volgende stap in het slim inzetten van data bij het organiseren van flexibele arbeid.”

Vacaturegraad van grote invloed
Het tariefvoorspellingsmodel is gebaseerd op negen factoren, waaronder de inkomensontwikkeling van zzp’ers, inflatie, economische groei en vacaturegraad. Geert-Jan Waasdorp, directeur en oprichter Intelligence Group: “Tariefstijgingen worden primair verklaard door een constante jaar-op-jaar verhoging van 1,8 procent. Logischerwijs speelt inflatie daarin een belangrijke rol, maar ook de ontwikkeling van de vacaturegraad – het aantal openstaande vacatures per 1.000 banen – heeft invloed. Naarmate deze daalt of stijgt en dus de markt krapper of ruimer wordt ten opzichte van het jaar daarvoor, beweegt het tarief mee. Deze twee factoren verklaren grotendeels de variantie in het voorspellingsmodel.”

De Talent Monitor ‘Prognose tariefontwikkeling professionals 2022’ is gratis te downloaden op headfirst.group.

Over Intelligence Group
Intelligence Group is een Internationaal Data & Techbedrijf op het gebied van arbeidsmarkt- en recruitmentdata. Intelligence Group richt zich op het verzamelen, opslaan en verrijken van arbeidsmarkt gerelateerde data ten behoeve van de verbetering van de werving van personeel (of werknemers) door werkgevers en de employability/arbeidsmarktkansen van werknemers. Deze data worden in een grote diversiteit beschikbaar gesteld aan opdrachtgevers, via rapporten, dashboards en API’s.

Over HeadFirst Group
HeadFirst Group is een toonaangevende, internationale HR-dienstverlener en het grootste platform voor tijdelijk werk voor professionals in Nederland. De organisatie biedt een diversiteit aan HR-oplossingen: Managed Service Providing, Recruitment Process Outsourcing, intermediaire dienstverlening (matchmaking, contracting) en HR-consultancy. Er werken dagelijks gemiddeld vijftienduizend professionals bij ruim vierhonderd opdrachtgevers in Europa, waarmee HeadFirst Group een jaaromzet realiseert van meer dan 1,5 miljard euro. De belangrijkste merken van HeadFirst Group zijn de intermediairs HeadFirst en Between, MSP-dienstverlener Staffing Management Services en RPO- en recruitment specialist Sterksen.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.