“Traditionele technologie verstoort de markt”

Moderne technologieën zorgen tegenwoordig voor een verstoring van bestaande kaders. Renzo Taal werkt voor een zogehete ‘verstoorder’. Hij is vice-president Noord-Europa bij marketingplatform Salesforce en hij kijkt uit naar de nieuwe wereld die wordt gedreven door technologie. “Er komen buitengewone kansen voor mensen om hun eigen leven vorm te geven.”

Inmiddels wordt er in het bedrijfsleven al een tijdje in de cloud gewerkt en zijn er allerlei nieuwe technologieën ontwikkeld. Renzo: “De bekendste voorbeelden zijn Uber en Airbnb. Zij geven je een compleet ander beeld van de traditionele manier van taxivervoer en kamerverhuur. Het is de traditionele technologie die de huidige markt verstoort en nieuwe businessmodellen mogelijk maakt. Dit soort initiatieven zijn voor Salesforce erg belangrijk en dat komt niet alleen omdat wij er van leren. Jaarlijks organiseren wij in San Francisco het evenement Dreamforce. Dit is alleen mogelijk als we voor ons personeel en onze 150.000 bezoekers óók slaapplekken boeken met Airbnb.”

Verandering

Hele branches worden op de kop gezet door technologie. “Mensen gaan nu heel anders om met informatie. Vroeger zocht je in een reisgids naar vakantiebestemmingen, maar nu gebruik je diensten als Tripadvisor om te beslissen waar je naartoe wilt gaan. Tegenwoordig is deze informatie makkelijker te vinden via social media, dan in de reisgids”, vertelt Renzo.

Deeleconomie

Ook vinden er veranderingen plaats in de retailbranche. Klanten betalen niet langer voor de aanschaf van een product, maar voor het gebruik er van. “In de Verenigde Staten gebruikt een huishouden maar zes minuten gebruik van een boormachine. Daarom is het logischer om een boor te lenen, dan er een te kopen”, legt Renzo uit. “De deeleconomie zal de komende jaren veel groter worden. Hier spelen wij als bedrijf op in door een platform aan te bieden waarop applicaties die deze deeleconomie mogelijk maken kunnen worden ontwikkeld. Via AppExchange, een marktplaats voor applicaties, is het eenvoudig om snel een groot bereik te krijgen.”

Snelheid

“Vroeger draaide het bij grote organisaties om omvang en kapitaalintensiteit. Tegenwoordig is dat niet meer nodig en gebruiken start-ups relatief goedkope applicaties in de cloud. Niet de omvang, maar snelheid is de nieuwe succesfactor.”Zijn eigen organisatie heeft hier ook mee te maken. “Wij zoeken altijd naar innovatieve manieren om onze organisatie te verbeteren. Hierbij houden we continu de ontwikkelingen bij onze klanten in de gaten. Wat hebben ze nodig? Op basis van deze ervaringen maken we nieuwe applicaties en toepassingen. Door Forbes zijn wij al een aantal jaar uitgeroepen tot het meest innovatieve bedrijf ter wereld!”   

Toekomst

“Ik kijk erg uit naar ‘empowerment of the individual’, zoals men met een mooie Engelse term zegt. Mensen krijgen steeds meer controle over hun eigen leven. Kijk bijvoorbeeld naar de smartwatch, die je kunt inzetten om je gezondheid bij te houden. Of cloudapplicaties die het mogelijk maken om plaatsonafhankelijk te werken. Dit zorgt voor nieuwe manieren om werk en privé te combineren. Mensen krijgen steeds meer vrijheid, wat de kwaliteit van het leven zal verbeteren. Natuurlijk is enige zelfdiscipline hierbij van belang”, zo besluit Renzo lachend.

Redactie