Netwerken

Wat kan ik voor je betekenen?

 

Wat doe jij als je nieuwe opdrachten nodig hebt? Je LinkedIn-status veranderen en mailtjes rondsturen? Dat is niet waar netwerken om draait. Maya Koolmees doet haar netwerkmethode uit de doeken.

Ik zie vaak dat mensen ineens druk gaan mailen op het moment dat ze zelf een opdracht nodig hebben. Ze stellen een soort reclamemailtje op, wat ze als een ongeleid projectiel in hun netwerk rondsturen. Wat ik daar altijd zo jammer aan vind, is dat ik het hele jaar daarvoor niets van ze gehoord heb. Geen update hoe het gegaan is, waar ze zich mee bezig hielden of een reactie op waar ik mee bezig was. En dat is nu precies waar netwerken om draait: niet alleen maar om je eigen gewin, het gaat juist ook om wat je voor een ander kunt betekenen.

Hoe doe ik het?

Zelf pak ik het anders aan. Eigenlijk heel simpel. Ik let op wat er aan updates voorbij komt. Als ik iemand zie die beschikbaar komt deel ik dat, gewoon, ongevraagd. Als ik een nieuw persoon link, check ik altijd mijn bestaande netwerk om te kijken of ik iemand zie die handig is om deze persoon bij te introduceren. Of ik geef direct al een aantal namen waarvan ik denk dat ze misschien waardevol zijn voor elkaar om te leren kennen. Ik geef ook geregeld updates over wat ik doe, na maar ook tijdens opdrachten. Ik probeer met mensen in contact te blijven. Dat betekent niet eindeloos afspreken voor dure bijpraatlunches, maar gewoon geregeld elkaar op de hoogte houden.

Kennis delen

Als ik een andere zelfstandige tegenkom op de werkvloer van de opdrachtgever, vertel ik met welke intermediairs ik zaken doe. Ik geef namen door, breng ze met elkaar in contact, geef aan met welke mensen je goed kunt samenwerken en met welke ik wat mindere ervaringen heb. Het delen van dit soort praktische kennis is van enorm belang voor zelfstandigen.

Natuurlijk is het onmogelijk om alles bij te houden, maar waar het voor mij om gaat is dat je niet alleen van je laat horen als je iemand nodig hebt. Je laat anderen van je horen als je iets voor hen wilt of kunt betekenen. Begin met updates, begin met iets te bieden voor je iets vraagt en zie wat er gebeurt op de momenten dat je het dan nodig hebt.

 

Bart van der Geest, manager marketing & communicatie

Bart van der Geest (1988) is sinds 2010 actief voor HeadFirst. In dat jaar rondde hij zijn HBO-opleiding Management, Economie & Recht, met specialisatie in Marketing, af. Na diverse functies vervuld te hebben binnen onze organisatie, werd hij in 2015 manager marketing & communicatie. Van hieruit is Van der Geest verantwoordelijk voor alle intern- en externe communicatie, PR en marketing-activiteiten van HeadFirst.