Zo neem je afscheid van een opdrachtgever

Na weken hard werken is het zover: je laatste dag bij een opdrachtgever. Maar hoe zorg je dat je jouw werk goed afrondt, zodat er misschien wel een nieuwe opdracht in het verschiet ligt.

1. Afronden

Wanneer je definitief de deur achter je dicht trekt, is het wel zo netjes dat je werk ook helemaal af is. Heb je bijvoorbeeld een nieuw systeem ontwikkeld? Wees er dan zeker van dat de gebruikers weten hoe zij hiermee om moeten gaan. Als je dit niet doet, kan dit op termijn problemen opleveren bij de opdrachtgever. Sta daarom ook na de opdracht open voor eventuele vragen.

2. Evalueren

Na het afronden van je werk, kun je een evaluatiegesprek inplannen met een opdrachtgever. Dit klinkt misschien eng, maar een evaluatie kan waardevolle feedback opleveren. Wat ging er goed? Wat ging er minder goed? En misschien wel belangrijker: heb je voldaan aan de verwachtingen van de opdrachtgever? Laat merken dat je openstaat voor kritiek en houd deze feedback bij een volgende opdracht in je achterhoofd.

3. Houd contact

Ook na een opdracht is het van belang dat je het contact met een opdrachtgever warm blijft houden. Zo denkt een bedrijf sneller aan jou wanneer zij iemand in jouw functie nodig hebben, of kunnen zij je voorstellen aan nieuwe (potentiële) opdrachtgevers. Mond-tot-mond reclame wordt niet voor niets gezien als een van de meest succesvolle manieren om aan klanten te komen.

4. Soms moet je verder

Meestal ga je weg bij een opdrachtgever omdat je werk gedaan is. Toch kun je ook zelf de keuze maken om gedag te zeggen tegen een opdrachtgever. Een reden kan zijn dat het bedrijf niet meer past bij jouw manier van werken, dat je behoefte hebt aan meer vrijheid of dat je toe bent aan iets nieuws. Durf dit met je opdrachtgever te bespreken en vraag of je jouw werk voor het bedrijf langzaam kunt afbouwen. Dit voorkomt grote financiële risico’s die abrupt stoppen met zich meebrengen.

 

Bart van der Geest