Opdrachten

Nederlandse Spoorwegen Digital Lead Service Operations

Digital Lead Service Operations

Info

Functie

Digital Lead Service Operations

Locatie

Utrecht

Uren per week

36 uren per week

Looptijd

14.05.2024 - 13.05.2025

Opdrachtnummer

158445

Sluitingsdatum

date-icon29.04.2024 clock-icon06:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Om in aanmerking te komen puntsgewijs aangeven hoe de kandidaat aan de eisen voldoet ahv praktijkvoorbeelden

cv in Word


Selectiegesprekken:
Zo snel mogelijk

Maximum tarief*:
Marktconform
*Let op: Bovenstaand tarief is een max. all-in uurtarief (incl. o.a. reiskosten, faciliteiten, eventuele vergoedingen en de fee(s) voor onze contractmanager FastFlex, excl. btw). Het tarief weegt mee in het selectieproces.

Dit ga je doen

Daarom wil je als Digital Lead Service Operations bij NS werken

- Je bent verantwoordelijk voor het Cluster “Service Operations” wat staat voor de 24*7 continuïteit van de volledige IT dienstverlening van NS. Zowel de onderliggende infrastructuur, platformen en bovenliggende applicaties landschap. (Public Cloud/Container Operations, VMWare platformen, volledige NS netwerk (SD-WAN), mission critical applicaties en communicatie.
- Je bent mede verantwoordelijk voor de richting en werking van de Centrale Platform Organisatie (CPO)
- Een grote verantwoordelijkheid bij een van de mooiste bedrijven in Nederland met grote maatschappelijke impact en van cruciaal belang voor de bv NL.


Dit ga je doen als Digital Lead Service Operations
NS maakt Nederland bereikbaar voor iedereen. Wij willen mobiliteit van wereldklasse bieden voor alle reizigers. Altijd dichtbij, altijd betaalbaar en altijd duurzaam. Om dit te realiseren is het leveren van betrouwbare diensten van cruciaal belang.

Als Digital Lead Service Operations werk je intensief samen met de business resultaatgebieden: Stations, Operatie, DIA, de Commerciële tak en de industriële domeinen. Je werkt op het snijvlak van business IT-toepassingen en rand voorwaardelijke IT-platformen en tooling. Je hebt hiermee een groot bereik en bent als interne vertegenwoordiger verantwoordelijk voor de operationele beschikbaarheid, continuïteit, (cyber)weerbaarheid van alle door CPO geleverde IT-platformen, IT4IT dienstverlening en in de resultaatgebieden ontwikkelde/aangeschafte business applicaties (inclusief SAAS). Je draagt daarmee bij aan het succes van de Digitale- en DevOps Transformatie. Parallel aan de groei van de DevOps maturity ga je van uitvoerende operations taken naar kaderstelling en procesmatige borging door uitvoerende teams.

- Leidend en sturend in het opstellen, besturen en implementeren van de Digitale (IT/Data) strategie/doelen en bijbehorende roadmap inclusief afstemming met de business resultaat gebieden en staven op de behoeftes aan datacenter hosting, connectiviteit, cyber security, technisch applicatie beheer, ketenmonitoring en servicedesk ondersteuning. Eindverantwoordelijk voor je cluster resultaten.
- Het (laten) inrichten en bewaken van de Digitale (IT en Data) run, change en governance voor je eigen platformcluster.
- Het opstellen, bewaken en bijsturen van de budgetten. Tevens inzichtelijk maken van het gebruik van de dienstverlening en het aanspreken van de afnemers op de veroorzaakte gerelateerde kosten.
- Je speelt een aanjagende en ondersteunende rol bij het uitvoeren van de NS-strategie Digitale Transformatie en het bereiken van de gestelde doelen/resultaten.
- Je bent verantwoordelijk aan het continue verhogen van de betrouwbaarheid en Resilience van het totale NS IT landschap, dit alles in de beweging naar Devops
- Onderhandelen met, aansturen en regievoeren op in- en externe stakeholders en/of partners op tactische niveau en meedenken op strategisch niveau. Operationeel en tactische laten managen van outsourcing contracten en software licenties (Software Asset Mgt) en overige dienstverlening van leveranciers.
- Adviseert op RvB-1 en -2 niveau en is als senior lid MT CPO mede richtinggevend aan de tactische en strategische richting van NS IT en CPO.
- Operationeel escalatiepunt bij grote verstoringen in de dienstverlening en daarmee aanspreekpunt/vertrouwenspersoon voor RvB -1, -2.


Hier ga je werken

Wij zijn gevestigd in het NS-hoofdkantoor in Utrecht. Wij werken hybride voor zover de werkzaamheden dat toestaan. Je gaat werken voor het dynamische organisatieonderdeel Centrale Platform Organisatie (CPO) waar op een agile wijze wordt samengewerkt. Wij streven naar plezier in het werk en excellent presteren. Continu leren, ontwikkelen en verbeteren staat voorop om zo in een voortdurend veranderende omgeving aan steeds veranderende behoeftes te blijven voldoen.

CPO is de Centrale Platform Organisatie in het Cluster Operating Model (gebaseerd op SaFe5) en levert platform- , infrastructuur, en (continuïteit gerichte) procesdienstverlening die het fundament vormen voor een betrouwbare, weerbare , wendbare en betaalbare NS IT-organisatie. CPO bestaat uit drie platform clusters en een functioneel cluster. We ontwikkelen de CPO continu door.

Platformcluster Service Operations: voert (regie op) 24*7 operations (1e en 2e lijn incident-, problem-, change-, configuration-, continutymanagement, (keten)monitoring, Technisch Applicatie Beheer) uit over alle digitale diensten van NS op alle hosting platformen (incl. achterliggende leveranciers).
Platformcluster Cloud Services & Werkplek: ontwikkelt en onderhoudt public cloud platformdiensten, werkplek- en collaboratiediensten en IT4IT (ServiceNow based) diensten. Ontwikkeling en onderhoud kan zowel in-house als door een leverancier worden uitgevoerd.
Platformcluster Development Services: ontwikkelt en onderhoudt Quality Engineering Solutions (Testen), IT integration services (HIP) en IT tooling (pipeline) diensten. Voert IT demand management uit naar de resultaatgebieden en doet portfoliomanagement voor de (door) ontwikkeling van CPO diensten.
In het Functioneel cluster Contract & Vendor Management is contract management en software asset management voor de hele NS IT organisatie belegd.


Dit zijn de eisen

- WO werk- en denkniveau, en een IT/Data of bedrijfskundige opleiding.
- Geen 09:00-17:00 mentaliteit, maar een 24*7 mindset
- Minstens 10 jaar relevante werkervaring, waarvan minimaal 5 jaar management ervaring
- Diep inzicht in de relevante technologieën en innovaties, marktpartijen en marktontwikkelingen die door NS worden toegepast. 
- Professionele vakkennis van en visie op digitale vakgebieden als Public en Private Cloud services, Cyber security, Ketenmonitoring, IT4IT, Agile werkwijzen i.c.m. operations verantwoordelijkheid.
- Ervaring met het organiseren van doel architectuur, roadmaps, doorontwikkeling, en financial management in complexe omgevingen.
- Ruime ervaring met aansturen en richting geven van een afdeling professionals in beheeromgevingen. (50+ FTE)
Je beschikt over de volgende competenties. Deze zullen tijdens een selectie-assessment worden getoetst:

- Daadkracht
- Durven
- Besluitvorming
- Aan- en uitspreken
- Veranderbereidheid met stabiliteit en weerbaarheid als randvoorwaarde
- Omgevingssensitiviteit
- Resultaatgerichtheid
- Samenwerkingsvermogen



Op NS kun je rekenen

Werken bij NS betekent dat jij hét verschil kunt maken in de wereld van duurzame mobiliteit. Jij helpt mee om Nederland bereikbaar te houden, voor iedereen. Bij NS krijg je veel vrijheid. We beloven je dat geen dag hetzelfde is. De kernwaarden van NS zijn open en betrouwbaar. Wij gaan voor resultaat en willen vooruit.

Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

Nederlandse Spoorwegen

Rolomschrijving en taakafspraken

Om in aanmerking te komen puntsgewijs aangeven hoe de kandidaat aan de eisen voldoet ahv praktijkvoorbeelden

cv in Word


Selectiegesprekken:
Zo snel mogelijk

Maximum tarief*:
Marktconform
*Let op: Bovenstaand tarief is een max. all-in uurtarief (incl. o.a. reiskosten, faciliteiten, eventuele vergoedingen en de fee(s) voor onze contractmanager FastFlex, excl. btw). Het tarief weegt mee in het selectieproces.

Dit ga je doen

Daarom wil je als Digital Lead Service Operations bij NS werken

- Je bent verantwoordelijk voor het Cluster “Service Operations” wat staat voor de 24*7 continuïteit van de volledige IT dienstverlening van NS. Zowel de onderliggende infrastructuur, platformen en bovenliggende applicaties landschap. (Public Cloud/Container Operations, VMWare platformen, volledige NS netwerk (SD-WAN), mission critical applicaties en communicatie.
- Je bent mede verantwoordelijk voor de richting en werking van de Centrale Platform Organisatie (CPO)
- Een grote verantwoordelijkheid bij een van de mooiste bedrijven in Nederland met grote maatschappelijke impact en van cruciaal belang voor de bv NL.


Dit ga je doen als Digital Lead Service Operations
NS maakt Nederland bereikbaar voor iedereen. Wij willen mobiliteit van wereldklasse bieden voor alle reizigers. Altijd dichtbij, altijd betaalbaar en altijd duurzaam. Om dit te realiseren is het leveren van betrouwbare diensten van cruciaal belang.

Als Digital Lead Service Operations werk je intensief samen met de business resultaatgebieden: Stations, Operatie, DIA, de Commerciële tak en de industriële domeinen. Je werkt op het snijvlak van business IT-toepassingen en rand voorwaardelijke IT-platformen en tooling. Je hebt hiermee een groot bereik en bent als interne vertegenwoordiger verantwoordelijk voor de operationele beschikbaarheid, continuïteit, (cyber)weerbaarheid van alle door CPO geleverde IT-platformen, IT4IT dienstverlening en in de resultaatgebieden ontwikkelde/aangeschafte business applicaties (inclusief SAAS). Je draagt daarmee bij aan het succes van de Digitale- en DevOps Transformatie. Parallel aan de groei van de DevOps maturity ga je van uitvoerende operations taken naar kaderstelling en procesmatige borging door uitvoerende teams.

- Leidend en sturend in het opstellen, besturen en implementeren van de Digitale (IT/Data) strategie/doelen en bijbehorende roadmap inclusief afstemming met de business resultaat gebieden en staven op de behoeftes aan datacenter hosting, connectiviteit, cyber security, technisch applicatie beheer, ketenmonitoring en servicedesk ondersteuning. Eindverantwoordelijk voor je cluster resultaten.
- Het (laten) inrichten en bewaken van de Digitale (IT en Data) run, change en governance voor je eigen platformcluster.
- Het opstellen, bewaken en bijsturen van de budgetten. Tevens inzichtelijk maken van het gebruik van de dienstverlening en het aanspreken van de afnemers op de veroorzaakte gerelateerde kosten.
- Je speelt een aanjagende en ondersteunende rol bij het uitvoeren van de NS-strategie Digitale Transformatie en het bereiken van de gestelde doelen/resultaten.
- Je bent verantwoordelijk aan het continue verhogen van de betrouwbaarheid en Resilience van het totale NS IT landschap, dit alles in de beweging naar Devops
- Onderhandelen met, aansturen en regievoeren op in- en externe stakeholders en/of partners op tactische niveau en meedenken op strategisch niveau. Operationeel en tactische laten managen van outsourcing contracten en software licenties (Software Asset Mgt) en overige dienstverlening van leveranciers.
- Adviseert op RvB-1 en -2 niveau en is als senior lid MT CPO mede richtinggevend aan de tactische en strategische richting van NS IT en CPO.
- Operationeel escalatiepunt bij grote verstoringen in de dienstverlening en daarmee aanspreekpunt/vertrouwenspersoon voor RvB -1, -2.


Hier ga je werken

Wij zijn gevestigd in het NS-hoofdkantoor in Utrecht. Wij werken hybride voor zover de werkzaamheden dat toestaan. Je gaat werken voor het dynamische organisatieonderdeel Centrale Platform Organisatie (CPO) waar op een agile wijze wordt samengewerkt. Wij streven naar plezier in het werk en excellent presteren. Continu leren, ontwikkelen en verbeteren staat voorop om zo in een voortdurend veranderende omgeving aan steeds veranderende behoeftes te blijven voldoen.

CPO is de Centrale Platform Organisatie in het Cluster Operating Model (gebaseerd op SaFe5) en levert platform- , infrastructuur, en (continuïteit gerichte) procesdienstverlening die het fundament vormen voor een betrouwbare, weerbare , wendbare en betaalbare NS IT-organisatie. CPO bestaat uit drie platform clusters en een functioneel cluster. We ontwikkelen de CPO continu door.

Platformcluster Service Operations: voert (regie op) 24*7 operations (1e en 2e lijn incident-, problem-, change-, configuration-, continutymanagement, (keten)monitoring, Technisch Applicatie Beheer) uit over alle digitale diensten van NS op alle hosting platformen (incl. achterliggende leveranciers).
Platformcluster Cloud Services & Werkplek: ontwikkelt en onderhoudt public cloud platformdiensten, werkplek- en collaboratiediensten en IT4IT (ServiceNow based) diensten. Ontwikkeling en onderhoud kan zowel in-house als door een leverancier worden uitgevoerd.
Platformcluster Development Services: ontwikkelt en onderhoudt Quality Engineering Solutions (Testen), IT integration services (HIP) en IT tooling (pipeline) diensten. Voert IT demand management uit naar de resultaatgebieden en doet portfoliomanagement voor de (door) ontwikkeling van CPO diensten.
In het Functioneel cluster Contract & Vendor Management is contract management en software asset management voor de hele NS IT organisatie belegd.


Dit zijn de eisen

- WO werk- en denkniveau, en een IT/Data of bedrijfskundige opleiding.
- Geen 09:00-17:00 mentaliteit, maar een 24*7 mindset
- Minstens 10 jaar relevante werkervaring, waarvan minimaal 5 jaar management ervaring
- Diep inzicht in de relevante technologieën en innovaties, marktpartijen en marktontwikkelingen die door NS worden toegepast. 
- Professionele vakkennis van en visie op digitale vakgebieden als Public en Private Cloud services, Cyber security, Ketenmonitoring, IT4IT, Agile werkwijzen i.c.m. operations verantwoordelijkheid.
- Ervaring met het organiseren van doel architectuur, roadmaps, doorontwikkeling, en financial management in complexe omgevingen.
- Ruime ervaring met aansturen en richting geven van een afdeling professionals in beheeromgevingen. (50+ FTE)
Je beschikt over de volgende competenties. Deze zullen tijdens een selectie-assessment worden getoetst:

- Daadkracht
- Durven
- Besluitvorming
- Aan- en uitspreken
- Veranderbereidheid met stabiliteit en weerbaarheid als randvoorwaarde
- Omgevingssensitiviteit
- Resultaatgerichtheid
- Samenwerkingsvermogen



Op NS kun je rekenen

Werken bij NS betekent dat jij hét verschil kunt maken in de wereld van duurzame mobiliteit. Jij helpt mee om Nederland bereikbaar te houden, voor iedereen. Bij NS krijg je veel vrijheid. We beloven je dat geen dag hetzelfde is. De kernwaarden van NS zijn open en betrouwbaar. Wij gaan voor resultaat en willen vooruit.

De recruiter

Arthur Timman

HeadFirst

Deel deze opdracht

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.