Opdrachten

Ministerie van Financiën (MinFin) (2024) Projectleider archiefvormen

Projectleider archiefvormen

Info

Functie

Projectleider archiefvormen

Locatie

Den Haag

Uren per week

36 uren per week

Looptijd

17.04.2024 - 14.07.2024

Opdrachtnummer

158875

Sluitingsdatum

date-icon02.05.2024 clock-icon10:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving
Opdrachtgever Het programma 'Informatie Op Orde' (IOO) kent haar bestaansrecht als een reactie op de kabinetsreactie naar aanleiding van het rapport 'Ongekend Onrecht', waar de Parlementaire Onderzoekscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) zich kritisch uitlaat over de wijze waarin zij tijdens het onderzoek zijn voorzien van informatie. Aansluitend daarop zien we over de afgelopen jaren een groeiende noodzaak binnen de Rijksoverheid, en ook het Ministerie van Financiën, voor het op orde krijgen en houden van de informatiehuishouding en de -voorziening(en) onder andere via de reeds aangenomen Wet Open Overheid (Woo) en de aankomende Archiefwet 2021. Via de Woo wordt er extra gestuurd op het Rijksbreed op orde brengen van de informatiehuishouding om zo de samenleving te faciliteren en meer vertrouwen te creëren in de overheid. Naar aanleiding van deze ontwikkelingen is er binnen het Ministerie van Financiën een tijdelijke programmadirectie IOO opgericht voor het duurzaam op orde brengen van de informatiehuishouding, alsook het verbeteren van de informatievoorziening. Het programma heeft onder andere de volgende hoofdtaken: het definiëren van verbetermaatregelen, transparant en open communiceren, verbeteren van kennis, houding en gedrag en dit verankeren in de organisatie, het afbakenen van de aard en omvang van de informatie en het verbeteren van de vindbaarheid en toegankelijkheid. Project De programmadirectie IOO omvat, naast de programmadirecteur, 5 programmamanagers voor de verschillende actielijnen en een staf (bestaande uit secretaris, controller, QA, secretariaat, communicatie). De uitvoeringsDG'n Belastingdienst, Douane en Toeslagen hebben elk een eigen actieplan en programmateam met programmamanager. De programmadirectie stuurt in opdracht van de Bestuursraad op de realisatie van de plannen en verantwoord hierover via een tweemaandelijkse rapportage aan de Bestuursraad van het ministerie van Financiën. De onderliggende programma's en projecten rapporteren hiervoor aan het programma IOO de voortgang. Om tot de gewenste resultaten te komen zijn de activiteiten opgesplitst in verschillende 'Actielijnen', waaronder het programma Actielijn 2 'Aard & Omvang informatie'. Opdrachtomschrijving De programmamanager Actielijn 2 zoekt versterking in de vorm van een projectleider archiefvormen. Dit project omvat onderwerpen als duurzaam toegankelijke e-mailarchivering, archivering van appberichten, websites, en (op termijn) algoritmen. Deze vraagstukken bevinden zich elk in diverse fasen van realisatie. Daarmee zal de tijdsbesteding aan elk onderwerp fluctueren. Bij deze vraagstukken spelen zowel beleidsmatige, organisatorische als technische vraagstukken. Denk bij dat laatste aan een te realiseren koppeling tussen Outlook en het DMS, en implementatie van een centrale voorziening vanuit SSC-ICT voor e-mailarchivering conform de rijksbrede handreiking e-mailarchivering. Het vraagstuk van algoritmen moet nog worden gekaderd, en zal na het vaststellen van de kaders binnen Actielijn 4, voor implementatie worden doorgeleid naar Actielijn 2. Voor sommige onderdelen moeten ook nog randvoorwaarden voor informatiebeheer worden opgezet, al dan niet binnen Actielijn 2 (denk aan informatiebeheerplannen). Het is aan jou om deze randvoorwaarden te benoemen en de verbinding te zoeken met al lopende initiatieven, of nieuwe initiatieven aan te dragen. Je bent daarbij sterk gericht op resultaat en werkt als meewerkend voorman/-vrouw indien nodig. Verder bewaak je de logische samenhang en volgorde in de implementatie. Voor alle vraagstukken geldt dat het uiteindelijke beheer moet worden overgedragen naar de lijn. Als projectleider geleid je deze transitie. Als projectleider archiefvormen:

  • Stel je projectplannen op, rekening houdend met nog te realiseren randvoorwaarden informatiebeheer. Dat mag agile; het snel bereiken van zaken in de uitvoering staat boven het schrijven plannen
  • Implementeer je je projectplan en stuur je op het behalen van de daarin benoemde resultaten, in nauwe samenwerking met de betrokkenen uit de lijn
  • Lever je voor jouw projecten rapportages op aan de programmamanager en bewaak je scherp knelpunten en afwijkingen
  • Draag je waar nodig als meewerkend voorman/-vrouw bij aan de ontwikkeling van product
  • Zorg je voor de verbinding met de lijn om tot een gedragen aanpak te komen
  • Draag je

    Eisen

  • Uitsluitend Nederlandstalige cv’s indienen met een max van 5 pagina’s.
  • Kandidaat beschikt over HBO werk- en denkniveau
  • Kandidaat beschikt over aantoonbare kennis van de Archiefwet onderliggende regelingen en besluiten en gangbare standaarden in dat domein
  • Kandidaat heeft minimaal 3 jaar werkervaring op het gebied van de implementatie van archiefvraagstukken opgedaan in de afgelopen jaar
  • Kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring met het leiden van complexe projecten op het gebied van archivering
  • Kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring met technische implementatievraagstukken in het domein van digitale archivering
  • Wensen

  • Mate waarin de kandidaat aantoonbare ervaring heeft met verandergerichte resultaten te bereiken in bestuurlijk complexe omgevingen.
  • Mate waarin de kandidaat ervaring heeft met het begeleiden van de implementatie van e-mailarchivering en/of appbericht archivering. Dit dient aantoonbaar te zijn in het cv.
  • Mate van ervaring met het leiden van complexe projecten op het gebied van informatiebeheer/recordsmanagement. Dit dient aantoonbaar te zijn in het cv.
  • Mate van ervaring met het uitwerken van informatiebeheer producten zoals een informatiebeheerplan.
  • Aanvullende Informatie
    Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.


Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

Ministerie van Financiën (MinFin) (2024)

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving
Opdrachtgever Het programma 'Informatie Op Orde' (IOO) kent haar bestaansrecht als een reactie op de kabinetsreactie naar aanleiding van het rapport 'Ongekend Onrecht', waar de Parlementaire Onderzoekscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) zich kritisch uitlaat over de wijze waarin zij tijdens het onderzoek zijn voorzien van informatie. Aansluitend daarop zien we over de afgelopen jaren een groeiende noodzaak binnen de Rijksoverheid, en ook het Ministerie van Financiën, voor het op orde krijgen en houden van de informatiehuishouding en de -voorziening(en) onder andere via de reeds aangenomen Wet Open Overheid (Woo) en de aankomende Archiefwet 2021. Via de Woo wordt er extra gestuurd op het Rijksbreed op orde brengen van de informatiehuishouding om zo de samenleving te faciliteren en meer vertrouwen te creëren in de overheid. Naar aanleiding van deze ontwikkelingen is er binnen het Ministerie van Financiën een tijdelijke programmadirectie IOO opgericht voor het duurzaam op orde brengen van de informatiehuishouding, alsook het verbeteren van de informatievoorziening. Het programma heeft onder andere de volgende hoofdtaken: het definiëren van verbetermaatregelen, transparant en open communiceren, verbeteren van kennis, houding en gedrag en dit verankeren in de organisatie, het afbakenen van de aard en omvang van de informatie en het verbeteren van de vindbaarheid en toegankelijkheid. Project De programmadirectie IOO omvat, naast de programmadirecteur, 5 programmamanagers voor de verschillende actielijnen en een staf (bestaande uit secretaris, controller, QA, secretariaat, communicatie). De uitvoeringsDG'n Belastingdienst, Douane en Toeslagen hebben elk een eigen actieplan en programmateam met programmamanager. De programmadirectie stuurt in opdracht van de Bestuursraad op de realisatie van de plannen en verantwoord hierover via een tweemaandelijkse rapportage aan de Bestuursraad van het ministerie van Financiën. De onderliggende programma's en projecten rapporteren hiervoor aan het programma IOO de voortgang. Om tot de gewenste resultaten te komen zijn de activiteiten opgesplitst in verschillende 'Actielijnen', waaronder het programma Actielijn 2 'Aard & Omvang informatie'. Opdrachtomschrijving De programmamanager Actielijn 2 zoekt versterking in de vorm van een projectleider archiefvormen. Dit project omvat onderwerpen als duurzaam toegankelijke e-mailarchivering, archivering van appberichten, websites, en (op termijn) algoritmen. Deze vraagstukken bevinden zich elk in diverse fasen van realisatie. Daarmee zal de tijdsbesteding aan elk onderwerp fluctueren. Bij deze vraagstukken spelen zowel beleidsmatige, organisatorische als technische vraagstukken. Denk bij dat laatste aan een te realiseren koppeling tussen Outlook en het DMS, en implementatie van een centrale voorziening vanuit SSC-ICT voor e-mailarchivering conform de rijksbrede handreiking e-mailarchivering. Het vraagstuk van algoritmen moet nog worden gekaderd, en zal na het vaststellen van de kaders binnen Actielijn 4, voor implementatie worden doorgeleid naar Actielijn 2. Voor sommige onderdelen moeten ook nog randvoorwaarden voor informatiebeheer worden opgezet, al dan niet binnen Actielijn 2 (denk aan informatiebeheerplannen). Het is aan jou om deze randvoorwaarden te benoemen en de verbinding te zoeken met al lopende initiatieven, of nieuwe initiatieven aan te dragen. Je bent daarbij sterk gericht op resultaat en werkt als meewerkend voorman/-vrouw indien nodig. Verder bewaak je de logische samenhang en volgorde in de implementatie. Voor alle vraagstukken geldt dat het uiteindelijke beheer moet worden overgedragen naar de lijn. Als projectleider geleid je deze transitie. Als projectleider archiefvormen:

  • Stel je projectplannen op, rekening houdend met nog te realiseren randvoorwaarden informatiebeheer. Dat mag agile; het snel bereiken van zaken in de uitvoering staat boven het schrijven plannen
  • Implementeer je je projectplan en stuur je op het behalen van de daarin benoemde resultaten, in nauwe samenwerking met de betrokkenen uit de lijn
  • Lever je voor jouw projecten rapportages op aan de programmamanager en bewaak je scherp knelpunten en afwijkingen
  • Draag je waar nodig als meewerkend voorman/-vrouw bij aan de ontwikkeling van product
  • Zorg je voor de verbinding met de lijn om tot een gedragen aanpak te komen
  • Draag je

    Eisen

  • Uitsluitend Nederlandstalige cv’s indienen met een max van 5 pagina’s.
  • Kandidaat beschikt over HBO werk- en denkniveau
  • Kandidaat beschikt over aantoonbare kennis van de Archiefwet onderliggende regelingen en besluiten en gangbare standaarden in dat domein
  • Kandidaat heeft minimaal 3 jaar werkervaring op het gebied van de implementatie van archiefvraagstukken opgedaan in de afgelopen jaar
  • Kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring met het leiden van complexe projecten op het gebied van archivering
  • Kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring met technische implementatievraagstukken in het domein van digitale archivering
  • Wensen

  • Mate waarin de kandidaat aantoonbare ervaring heeft met verandergerichte resultaten te bereiken in bestuurlijk complexe omgevingen.
  • Mate waarin de kandidaat ervaring heeft met het begeleiden van de implementatie van e-mailarchivering en/of appbericht archivering. Dit dient aantoonbaar te zijn in het cv.
  • Mate van ervaring met het leiden van complexe projecten op het gebied van informatiebeheer/recordsmanagement. Dit dient aantoonbaar te zijn in het cv.
  • Mate van ervaring met het uitwerken van informatiebeheer producten zoals een informatiebeheerplan.
  • Aanvullende Informatie
    Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.


De recruiter

Niels Knapen

HeadFirst

Deel deze opdracht

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.