Opdrachten

Ministerie van Justitie & Veiligheid (JenV) Informatieanalist

Informatieanalist

Info

Functie

Informatieanalist

Locatie

Utrecht

Uren per week

28 uren per week

Looptijd

02.06.2024 - 30.03.2025

Opdrachtnummer

158819

Sluitingsdatum

date-icon06.05.2024 clock-icon10:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving
De informatieanalist analyseert op basis van organisatieonderzoek de behoeften aan informatie van een organisatie en/of gebruikers. Hij vertaalt de onderzoeksresultaten in geïdentificeerde objecten en in het informatie- of gegevens- of datamodel. Ook wel functioneel ontwerp genoemd. Het vakgebied Informatievoorziening vernieuwt zichzelf voortdurend en geeft mogelijkheden voor vernieuwing of verbetering van Iv-bedrijfsprocessen en organisatie. Informatieanalyse toont zich initiatiefvol in de vertaling van technologische en maatschappelijke ontwikkelingen, maar ook in het (doen) uitvoeren van onderzoek naar de kwaliteit van de Iv-bedrijfsprocessen en het vertalen daarvan naar realistische mogelijkheden voor verbetering van- en consequenties voor de Iv-bedrijfsvoering. Het programma Toekomstvaste IV is op zoek naar een informatieanalist om vanuit het project Aanbesteding het programma te adviseren over het huidige en het toekomstige IV-landschap. De informatieanalist gaat aan de slag met het datamodel voor RvdK. Bepaald moet worden welke informatiebehoefte de medewerkers van RvdK hebben. Ook is intensieve afstemming met de businessanalist en de applicatiearchitect die binnen het project worden ingezet essentieel. Hierbij dient onder meer onderzocht te worden welke koppelvlakken er moeten komen (of zijn) en aan welke eisen die moeten voldoen.

Functieomschrijving

Wat ga je doen als Informatie Analist?

  • In kaart brengen van de informatiebehoefte binnen het programma TV IV;
  • Informatiebehoefte vertalen naar logische en technische datamodellen;
  • Analiseren van bestaande koppelvlakken en aan aan welke eisen de koppelvlakken moeten voldoen;
  • Opstellen van sequence diagrams;
  • Draagt bij aan het opstellen van documentatie (waar onder het programma van eisen- en wensen) ter voorbereiding op een mogge aanbesteding.

Welke competenties neem jij mee?

  • Je beschikt over een groot analytisch denkvermogen;
  • Je beschikt over goede technisch-, organisatorisch-, analytische- en sociale vaardigheden;
  • Je bent in staat om te werken in een complexe technische en/of informatie omgeving;
  • Je werkt graag zelfstandig en zelf organiserend;
  • Je beschikt over uitstekende communicatieve en schriftelijke vaardigheden;
  • Je bent pragmatisch, een teamspeler, innovatief en je omarmt veranderingen;
  • Je denkt actief mee in het projectteam;
  • Kandidaat werkt samen met een business analist en een applicatie architect.

Achtergrond opdracht
Beschrijving directie/dienst/afdeling: De Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) maakt onderdeel uit van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Dit ministerie werkt aan een rechtvaardige en veilige samenleving door wetgeving, conflictoplossing, vreemdelingenbeleid, preventie en criminaliteitsbestrijding. De RvdK wordt ingeschakeld wanneer er ernstige zorgen zijn over de opgroei- en opvoedsituatie van een kind tussen 0 en 18 jaar. De RvdK komt op voor deze kinderen door hun (gezins-)situatie te onderzoeken en te adviseren wat de beste oplossing is of een verzoek in te dienen om ouders te beperken in hun gezag. Bij alle werkzaamheden van de RvdK staat het belang van het kind centraal.

Beschrijving omschrijving dienst, aanleiding en doel: Bij de RvdK werken zo'n tweeduizend medewerkers, verspreid over achttien locaties in het land. De organisatie wordt geleid door de directie en ondersteund door de Landelijke Staforganisatie (LSO). De RvdK werkt sinds 2017 in zelforganiserende en resultaatverantwoordelijke teams. Teams hebben zo de mogelijkheid om het werk grotendeels naar eigen inzicht in te vullen. Ieder team is verantwoordelijk voor het behalen van de teamresultaten en het opstellen van een plan om daar te komen. Medewerkers uit het primaire proces krijgen hierbij ondersteuning van een lokaal supportteam dat bestaat uit een teamcoach, een gebiedsmanager, een adviseur beleid, een HR-adviseur en een werkstroomadviseur. Op dit moment zijn binnen de RvdK verschillen in het tempo waarin gebiedsteams zich ontwikkelen naar de beoogde resultaten. Een aantal locaties en/of gebiedsteams heeft daarbij extra aandacht, sturing en ondersteuning nodig.

Missie en visie: De RvdK is erop gericht dat ieder kind dat wordt gemeld tijdig en effectief wordt geholpen met een goed advies of verzoek aan de rechtbank (de juiste interventie op het juiste moment). Daarom richt de RvdK zich op effectiviteit. De specifieke kennis van de RvdK, opgehaald uit casuïstiek, interventies, en wetenschappelijke inzichten, en het gebruik maken van de kennis van onze professionals zijn essentieel. Het effect is meervoudig: het stelt de RvdK in staat om het methodisch handelen van de eigen professionals continu te verbeteren en waardevolle ervaringen uit onder meer data-analyse te delen met ketenpartners. Samenwerking is gebiedsgericht vormgegeven, zodat de RvdK aan kan sluiten op de specifieke problematiek en omgeving rond het kind. Bovendien ontsluit de RvdK kennis vanuit een helikopterview, waarmee de RvdK de effectiviteit van de jeugdhulp vergroot. Deze missie en visie heeft de RvdK vertaald in drie strategische thema's:

  • Professionele autonomie van medewerkers: De RvdK stimuleert en faciliteert de professionele ruimte van de medewerkers. Teamverantwoordelijkheid is de basis voor de sturing, maar elke autonome professional is aanspreekbaar op eigen handelen, individuele prestatie en op zijn/haar bijdrage aan het teamresultaat. Elke professional zoekt verbinding met andere professionals. De RvdK bouwt aan een krachtige leeromgeving; medewerkers reflecteren en leren van de dilemma's die in de praktijk voorkomen. Sturing richt zich op effectiviteit en tijdigheid. Leiderschap en staf ondersteunen de professional in zijn proces naar professionele autonomie.
  • Effectieve kinderbescherming: De RvdK verwerft meer kennis over de effectiviteit van het eigen werk en vertaalt deze in het methodisch handelen. De RvdK versterkt de jeugdhulp door samen te werken met partners. Kennis over gedwongen hulpverlening, effectiviteit en beleidsinformatie wordt verzameld en beschikbaar gesteld. Kennis die de RvdK meebrengt vanwege de unieke positie op het snijvlak van pedagogiek en recht, vrijwillige en gedwongen hulpverlening, rijk en gemeente en straf- en civielrecht. De RvdK agendeert ten behoeve van effectieve kinderbescherming.

Eisen

  • De kandidaat heeft minimaal hbo werk- en denkniveau op het gebied van informatiekunde/informatica aangetoond via opleidingen en werkervaring
  • De kandidaat heeft minimaal 3 jaar werkervaring met informatieanalyse en requirements management aangetoond in het CV
  • De kandidaat beschikt over minimaal 2 jaar aantoonbare kennis en werkervaring met de Agile en Scrum aangetoond in het CV
  • U heeft een persoonlijke motivatie van de kandidaat toegevoegd waarin hij/zij toelicht waarom zij geschikt is voor deze functie en wat hij/zij voor ons zou kunnen en willen betekenen (max 1 A4 - niet in de 3e persoon geschreven). In de motivatiebrief moet terugkomen de onderbouwing van competenties kandidaat met het f Huynbcrtiideepr wofeierklen in overleg met de manager
  • De opdrachtgever voor onderhavige inhuur opdracht diskwalificeert zich voor de aanbestedingsprocedure ter verwerving van een nieuw zaaksysteem voor de RvdK
  • De kandidaat is inzetbaar voor gemiddeld 28 uur per week gedurende de opdrachtperiode
  • Wensen

  • Kennis en werkervaring met Siebel, ketenkoppelingen, JIRA en Confluence
  • Werkervaring met Requirements Engineering
  • Werkervaring met zaaksystemen en Documentmanagement systemen
  • X-aantal jaar aantoonbare werkervaring binnen het Jeugddomein
  • Ervaren in het continu verbeteren van IT-voortbrengingsprocessen en in het aandragen van IT-oplossingen voor business-vraagstukken
  • Competenties

  • Analyseren
  • Creativiteit
  • Netwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Organisatiesensitiviteit
  • Overtuigingskracht
  • Plannen en organiseren
  • Aanvullende Informatie
    Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.


    Bedrijfsgegevens

    Bedrijfs gegevens

    Ministerie van Justitie & Veiligheid (JenV)

    Rolomschrijving en taakafspraken

    Opdrachtomschrijving
    De informatieanalist analyseert op basis van organisatieonderzoek de behoeften aan informatie van een organisatie en/of gebruikers. Hij vertaalt de onderzoeksresultaten in geïdentificeerde objecten en in het informatie- of gegevens- of datamodel. Ook wel functioneel ontwerp genoemd. Het vakgebied Informatievoorziening vernieuwt zichzelf voortdurend en geeft mogelijkheden voor vernieuwing of verbetering van Iv-bedrijfsprocessen en organisatie. Informatieanalyse toont zich initiatiefvol in de vertaling van technologische en maatschappelijke ontwikkelingen, maar ook in het (doen) uitvoeren van onderzoek naar de kwaliteit van de Iv-bedrijfsprocessen en het vertalen daarvan naar realistische mogelijkheden voor verbetering van- en consequenties voor de Iv-bedrijfsvoering. Het programma Toekomstvaste IV is op zoek naar een informatieanalist om vanuit het project Aanbesteding het programma te adviseren over het huidige en het toekomstige IV-landschap. De informatieanalist gaat aan de slag met het datamodel voor RvdK. Bepaald moet worden welke informatiebehoefte de medewerkers van RvdK hebben. Ook is intensieve afstemming met de businessanalist en de applicatiearchitect die binnen het project worden ingezet essentieel. Hierbij dient onder meer onderzocht te worden welke koppelvlakken er moeten komen (of zijn) en aan welke eisen die moeten voldoen.

    Functieomschrijving

    Wat ga je doen als Informatie Analist?

    • In kaart brengen van de informatiebehoefte binnen het programma TV IV;
    • Informatiebehoefte vertalen naar logische en technische datamodellen;
    • Analiseren van bestaande koppelvlakken en aan aan welke eisen de koppelvlakken moeten voldoen;
    • Opstellen van sequence diagrams;
    • Draagt bij aan het opstellen van documentatie (waar onder het programma van eisen- en wensen) ter voorbereiding op een mogge aanbesteding.

    Welke competenties neem jij mee?

    • Je beschikt over een groot analytisch denkvermogen;
    • Je beschikt over goede technisch-, organisatorisch-, analytische- en sociale vaardigheden;
    • Je bent in staat om te werken in een complexe technische en/of informatie omgeving;
    • Je werkt graag zelfstandig en zelf organiserend;
    • Je beschikt over uitstekende communicatieve en schriftelijke vaardigheden;
    • Je bent pragmatisch, een teamspeler, innovatief en je omarmt veranderingen;
    • Je denkt actief mee in het projectteam;
    • Kandidaat werkt samen met een business analist en een applicatie architect.

    Achtergrond opdracht
    Beschrijving directie/dienst/afdeling: De Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) maakt onderdeel uit van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Dit ministerie werkt aan een rechtvaardige en veilige samenleving door wetgeving, conflictoplossing, vreemdelingenbeleid, preventie en criminaliteitsbestrijding. De RvdK wordt ingeschakeld wanneer er ernstige zorgen zijn over de opgroei- en opvoedsituatie van een kind tussen 0 en 18 jaar. De RvdK komt op voor deze kinderen door hun (gezins-)situatie te onderzoeken en te adviseren wat de beste oplossing is of een verzoek in te dienen om ouders te beperken in hun gezag. Bij alle werkzaamheden van de RvdK staat het belang van het kind centraal.

    Beschrijving omschrijving dienst, aanleiding en doel: Bij de RvdK werken zo'n tweeduizend medewerkers, verspreid over achttien locaties in het land. De organisatie wordt geleid door de directie en ondersteund door de Landelijke Staforganisatie (LSO). De RvdK werkt sinds 2017 in zelforganiserende en resultaatverantwoordelijke teams. Teams hebben zo de mogelijkheid om het werk grotendeels naar eigen inzicht in te vullen. Ieder team is verantwoordelijk voor het behalen van de teamresultaten en het opstellen van een plan om daar te komen. Medewerkers uit het primaire proces krijgen hierbij ondersteuning van een lokaal supportteam dat bestaat uit een teamcoach, een gebiedsmanager, een adviseur beleid, een HR-adviseur en een werkstroomadviseur. Op dit moment zijn binnen de RvdK verschillen in het tempo waarin gebiedsteams zich ontwikkelen naar de beoogde resultaten. Een aantal locaties en/of gebiedsteams heeft daarbij extra aandacht, sturing en ondersteuning nodig.

    Missie en visie: De RvdK is erop gericht dat ieder kind dat wordt gemeld tijdig en effectief wordt geholpen met een goed advies of verzoek aan de rechtbank (de juiste interventie op het juiste moment). Daarom richt de RvdK zich op effectiviteit. De specifieke kennis van de RvdK, opgehaald uit casuïstiek, interventies, en wetenschappelijke inzichten, en het gebruik maken van de kennis van onze professionals zijn essentieel. Het effect is meervoudig: het stelt de RvdK in staat om het methodisch handelen van de eigen professionals continu te verbeteren en waardevolle ervaringen uit onder meer data-analyse te delen met ketenpartners. Samenwerking is gebiedsgericht vormgegeven, zodat de RvdK aan kan sluiten op de specifieke problematiek en omgeving rond het kind. Bovendien ontsluit de RvdK kennis vanuit een helikopterview, waarmee de RvdK de effectiviteit van de jeugdhulp vergroot. Deze missie en visie heeft de RvdK vertaald in drie strategische thema's:

    • Professionele autonomie van medewerkers: De RvdK stimuleert en faciliteert de professionele ruimte van de medewerkers. Teamverantwoordelijkheid is de basis voor de sturing, maar elke autonome professional is aanspreekbaar op eigen handelen, individuele prestatie en op zijn/haar bijdrage aan het teamresultaat. Elke professional zoekt verbinding met andere professionals. De RvdK bouwt aan een krachtige leeromgeving; medewerkers reflecteren en leren van de dilemma's die in de praktijk voorkomen. Sturing richt zich op effectiviteit en tijdigheid. Leiderschap en staf ondersteunen de professional in zijn proces naar professionele autonomie.
    • Effectieve kinderbescherming: De RvdK verwerft meer kennis over de effectiviteit van het eigen werk en vertaalt deze in het methodisch handelen. De RvdK versterkt de jeugdhulp door samen te werken met partners. Kennis over gedwongen hulpverlening, effectiviteit en beleidsinformatie wordt verzameld en beschikbaar gesteld. Kennis die de RvdK meebrengt vanwege de unieke positie op het snijvlak van pedagogiek en recht, vrijwillige en gedwongen hulpverlening, rijk en gemeente en straf- en civielrecht. De RvdK agendeert ten behoeve van effectieve kinderbescherming.

    Eisen

  • De kandidaat heeft minimaal hbo werk- en denkniveau op het gebied van informatiekunde/informatica aangetoond via opleidingen en werkervaring
  • De kandidaat heeft minimaal 3 jaar werkervaring met informatieanalyse en requirements management aangetoond in het CV
  • De kandidaat beschikt over minimaal 2 jaar aantoonbare kennis en werkervaring met de Agile en Scrum aangetoond in het CV
  • U heeft een persoonlijke motivatie van de kandidaat toegevoegd waarin hij/zij toelicht waarom zij geschikt is voor deze functie en wat hij/zij voor ons zou kunnen en willen betekenen (max 1 A4 - niet in de 3e persoon geschreven). In de motivatiebrief moet terugkomen de onderbouwing van competenties kandidaat met het f Huynbcrtiideepr wofeierklen in overleg met de manager
  • De opdrachtgever voor onderhavige inhuur opdracht diskwalificeert zich voor de aanbestedingsprocedure ter verwerving van een nieuw zaaksysteem voor de RvdK
  • De kandidaat is inzetbaar voor gemiddeld 28 uur per week gedurende de opdrachtperiode
  • Wensen

  • Kennis en werkervaring met Siebel, ketenkoppelingen, JIRA en Confluence
  • Werkervaring met Requirements Engineering
  • Werkervaring met zaaksystemen en Documentmanagement systemen
  • X-aantal jaar aantoonbare werkervaring binnen het Jeugddomein
  • Ervaren in het continu verbeteren van IT-voortbrengingsprocessen en in het aandragen van IT-oplossingen voor business-vraagstukken
  • Competenties

  • Analyseren
  • Creativiteit
  • Netwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Organisatiesensitiviteit
  • Overtuigingskracht
  • Plannen en organiseren
  • Aanvullende Informatie
    Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.


    De recruiter

    Dennis Vesters

    HeadFirst

    +31 6 42 18 86 39

    Dennis.vesters@headfirst.nl

    Deel deze opdracht

    Plaats jouw bieding op Striive

    https://login.striive.com/

    Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.