Opdrachten

Ministerie van Justitie en Veiligheid Projectleider wegwerken papieren archieven

Projectleider wegwerken papieren archieven

Info

Functie

Projectleider wegwerken papieren archieven

Locatie

Den Haag

Uren per week

36 uren per week

Looptijd

05.05.2025 - 29.04.2026

Opdrachtnummer

233225

Sluitingsdatum

date-icon29.04.2025 clock-icon12:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving
We zoeken een informatiespecialist met ervaring in projectleiding op gebied van het wegwerken van de papieren archieven die dit project kan voortzetten. Je bent bekend met archiefwetgeving, de selectielijst en andere normen en kaders en complexe digitaliseringstrajecten. Je hebt kennis van de processen en de uitdagingen van de RvdK (een taakorganisatie die onderdeel is van het Ministerie van Justitie en Veiligheid). Je bent goed in het uitvoeren van projectplannen en in de samenwerking met stakeholders intern en extern en deze te onderhouden dan wel te verbeteren. Je werkt nauw samen met Justid en het Nationaal Archief voor het uitvoeren van het projectplan. Tenslotte houd je ervan om complexe vraagstukken op te lossen en stel je hier verbetermaatregelen voor op. Aan de hand van een uitgewerkt proces houdt je de regie op het wegwerken van de papieren archieven.

  • Planvorming, projecten, beleid

Je bent projectleider van het project wegwerken papieren archief. Je coördineert het gehele project. Je brengt het projectplan in uitvoering. Je stelt projectrapportages op (incl. project financiën). Je zorgt voor een goede samenwerking binnen het project en met onze externe stakeholders. Je brengt samen met de adviseurs IHH de uitdagingen en oplossingen in kaart. Je informeert de stuurgroep intern en extern tijdig en volledig. Je bent de verbindende factor voor de partijen die het mogelijk maken op de papieren archieven te verwerken.

  • Ontwikkelteam informatiehuishouding

Je maakt onderdeel uit van het ontwikkelteam informatiehuishouding. Je hebt kennis van archieven en digitaliseringstrajecten. Je coördineert dat de inhoudelijke keuzes worden voorbereid en adviezen worden opgesteld door het ontwikkelteam IHH. Je zorgt ervoor dat de inhoudelijke keuzes en adviezen worden ingebracht in RvdK stuurgroep en stuurgroep met Justid.

Achtergrond opdracht

Beschrijving directie/dienst/afdeling: De Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) maakt onderdeel uit van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Dit ministerie werkt aan een rechtvaardige en veilige samenleving. Door wetgeving, conflictoplossing, vreemdelingenbeleid, preventie en criminaliteitsbestrijding. De RvdK wordt ingeschakeld wanneer ernstige zorgen zijn over de opgroei- en opvoedsituatie van een kind tussen 0 en 18 jaar. De RvdK komt op voor deze kinderen door hun (gezins-)situatie te onderzoeken en te adviseren wat de beste oplossing is of een verzoek in te dienen om ouders te beperken in hun gezag. Bij alle werkzaamheden van de RvdK staat het belang van het kind centraal.

Beschrijving omschrijving dienst, aanleiding en doel

Bij de RvdK werken zo'n tweeduizend medewerkers, verspreid over achttien locaties in het land. De organisatie wordt geleid door de directie en ondersteund door de Landelijke Staforganisatie (LSO). De RvdK werkt sinds 2017 in zelforganiserende en resultaatverantwoordelijke teams. Teams hebben zo de mogelijkheid om het werk grotendeels naar eigen inzicht in te vullen. Ieder team is verantwoordelijk voor het behalen van de teamresultaten en het opstellen van een plan om daar te komen. Medewerkers uit het primaire proces krijgen hierbij ondersteuning van een lokaal supportteam dat bestaat uit een teamcoach, een gebiedsmanager, een adviseur beleid, een HR-adviseur en een werkstroomadviseur. Op dit moment zijn binnen de RvdK verschillen in het tempo waarin gebiedsteams zich ontwikkelen naar de beoogde resultaten. Een aantal locaties en/of gebiedsteams heeft daarbij extra aandacht, sturing en ondersteuning nodig.

Missie en visie

De RvdK is erop gericht dat ieder kind dat wordt gemeld tijdig en effectief wordt geholpen met een goed advies of verzoek aan de rechtbank (de juiste interventie op het juiste moment). Daarom richt de RvdK zich op effectiviteit. De specifieke kennis van de RvdK, opgehaald uit casuïstiek, interventies, en wetenschappelijke inzichten, en het gebruik maken van de kennis van onze professionals zijn essentieel. Het effect is meervoudig: het stelt de RvdK in staat om het methodisch handelen van de eigen professionals continu te verbeteren en waardevolle ervaringen uit onder meer data-analyse te delen met ketenpartners.

Eisen

  • De kandidaat heeft minimaal een afgeronde WO opleiding, bij voorkeur op het gebied van bestuurs-, bedrijfs- of informatiekunde of vergelijkbaar. Aangetoond in CV
  • Kandidaat heeft aantoonbare kennis over de relevante wet- en regelgeving op het gebied van archivering en document- en informatiehuishouding; zoals de Archiefwet, AVG, Wet elektronisch bestuurlijk verkeer, Baseline Informatiehuishouding Rijk, Toepassingsmodel Metadata Rijk. Aangetoond in CV
  • Kandidaat heeft minimaal 3 jaar relevante werkervaring in een soortgelijke functie op het IHH-vakgebied binnen de (Rijks)overheid opgedaan. Aangetoond in CV
  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring op gebied van projectmanagement met informatiehuishouding componenten.
  • De kandidaat schrijft een korte motivatiebrief (maximaal 1 A4) waarin hij uitlegt waarom deze opdracht aansluit bij zijn eerdere werkervaring.
  • Kandidaat is vanaf 6 mei 2025 beschikbaar.

Wensen

  • Het CV van de kandidaat sluit aan op het functieprofiel en de opdrachtbeschrijving.

Competenties

  • bestuurssensitiviteit
  • plannen en organiseren
  • resultaatgerichtheid
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • aansturen organisatie
  • motiveren
  • creativiteit

Aanvullende Informatie
Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.


Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

Ministerie van Justitie en Veiligheid

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving
We zoeken een informatiespecialist met ervaring in projectleiding op gebied van het wegwerken van de papieren archieven die dit project kan voortzetten. Je bent bekend met archiefwetgeving, de selectielijst en andere normen en kaders en complexe digitaliseringstrajecten. Je hebt kennis van de processen en de uitdagingen van de RvdK (een taakorganisatie die onderdeel is van het Ministerie van Justitie en Veiligheid). Je bent goed in het uitvoeren van projectplannen en in de samenwerking met stakeholders intern en extern en deze te onderhouden dan wel te verbeteren. Je werkt nauw samen met Justid en het Nationaal Archief voor het uitvoeren van het projectplan. Tenslotte houd je ervan om complexe vraagstukken op te lossen en stel je hier verbetermaatregelen voor op. Aan de hand van een uitgewerkt proces houdt je de regie op het wegwerken van de papieren archieven.

  • Planvorming, projecten, beleid

Je bent projectleider van het project wegwerken papieren archief. Je coördineert het gehele project. Je brengt het projectplan in uitvoering. Je stelt projectrapportages op (incl. project financiën). Je zorgt voor een goede samenwerking binnen het project en met onze externe stakeholders. Je brengt samen met de adviseurs IHH de uitdagingen en oplossingen in kaart. Je informeert de stuurgroep intern en extern tijdig en volledig. Je bent de verbindende factor voor de partijen die het mogelijk maken op de papieren archieven te verwerken.

  • Ontwikkelteam informatiehuishouding

Je maakt onderdeel uit van het ontwikkelteam informatiehuishouding. Je hebt kennis van archieven en digitaliseringstrajecten. Je coördineert dat de inhoudelijke keuzes worden voorbereid en adviezen worden opgesteld door het ontwikkelteam IHH. Je zorgt ervoor dat de inhoudelijke keuzes en adviezen worden ingebracht in RvdK stuurgroep en stuurgroep met Justid.

Achtergrond opdracht

Beschrijving directie/dienst/afdeling: De Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) maakt onderdeel uit van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Dit ministerie werkt aan een rechtvaardige en veilige samenleving. Door wetgeving, conflictoplossing, vreemdelingenbeleid, preventie en criminaliteitsbestrijding. De RvdK wordt ingeschakeld wanneer ernstige zorgen zijn over de opgroei- en opvoedsituatie van een kind tussen 0 en 18 jaar. De RvdK komt op voor deze kinderen door hun (gezins-)situatie te onderzoeken en te adviseren wat de beste oplossing is of een verzoek in te dienen om ouders te beperken in hun gezag. Bij alle werkzaamheden van de RvdK staat het belang van het kind centraal.

Beschrijving omschrijving dienst, aanleiding en doel

Bij de RvdK werken zo'n tweeduizend medewerkers, verspreid over achttien locaties in het land. De organisatie wordt geleid door de directie en ondersteund door de Landelijke Staforganisatie (LSO). De RvdK werkt sinds 2017 in zelforganiserende en resultaatverantwoordelijke teams. Teams hebben zo de mogelijkheid om het werk grotendeels naar eigen inzicht in te vullen. Ieder team is verantwoordelijk voor het behalen van de teamresultaten en het opstellen van een plan om daar te komen. Medewerkers uit het primaire proces krijgen hierbij ondersteuning van een lokaal supportteam dat bestaat uit een teamcoach, een gebiedsmanager, een adviseur beleid, een HR-adviseur en een werkstroomadviseur. Op dit moment zijn binnen de RvdK verschillen in het tempo waarin gebiedsteams zich ontwikkelen naar de beoogde resultaten. Een aantal locaties en/of gebiedsteams heeft daarbij extra aandacht, sturing en ondersteuning nodig.

Missie en visie

De RvdK is erop gericht dat ieder kind dat wordt gemeld tijdig en effectief wordt geholpen met een goed advies of verzoek aan de rechtbank (de juiste interventie op het juiste moment). Daarom richt de RvdK zich op effectiviteit. De specifieke kennis van de RvdK, opgehaald uit casuïstiek, interventies, en wetenschappelijke inzichten, en het gebruik maken van de kennis van onze professionals zijn essentieel. Het effect is meervoudig: het stelt de RvdK in staat om het methodisch handelen van de eigen professionals continu te verbeteren en waardevolle ervaringen uit onder meer data-analyse te delen met ketenpartners.

Eisen

  • De kandidaat heeft minimaal een afgeronde WO opleiding, bij voorkeur op het gebied van bestuurs-, bedrijfs- of informatiekunde of vergelijkbaar. Aangetoond in CV
  • Kandidaat heeft aantoonbare kennis over de relevante wet- en regelgeving op het gebied van archivering en document- en informatiehuishouding; zoals de Archiefwet, AVG, Wet elektronisch bestuurlijk verkeer, Baseline Informatiehuishouding Rijk, Toepassingsmodel Metadata Rijk. Aangetoond in CV
  • Kandidaat heeft minimaal 3 jaar relevante werkervaring in een soortgelijke functie op het IHH-vakgebied binnen de (Rijks)overheid opgedaan. Aangetoond in CV
  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring op gebied van projectmanagement met informatiehuishouding componenten.
  • De kandidaat schrijft een korte motivatiebrief (maximaal 1 A4) waarin hij uitlegt waarom deze opdracht aansluit bij zijn eerdere werkervaring.
  • Kandidaat is vanaf 6 mei 2025 beschikbaar.

Wensen

  • Het CV van de kandidaat sluit aan op het functieprofiel en de opdrachtbeschrijving.

Competenties

  • bestuurssensitiviteit
  • plannen en organiseren
  • resultaatgerichtheid
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • aansturen organisatie
  • motiveren
  • creativiteit

Aanvullende Informatie
Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.


De recruiter

Dennis Vesters

HeadFirst

Deel deze opdracht

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.