Opdrachten
Info
Functie
Adviseur ICT-ketenprojecten - senior project controllerLocatie
Den HaagUren per week
36 uren per weekLooptijd
01.01.2023 - 30.07.2024Opdrachtnummer
124811Sluitingsdatum
Opdrachtbeschrijving
Doel van het inhuren van expertise
Het project VB heeft behoefte aan een Adviseur ICT die dat combineert met de rol van projectcontroller die tevens de adviesfunctie heeft om de strategie en uitvoering van Europese ISF-subsidiëring van het project VB Plateau 2 te optimaliseren.
De in te zetten kandidaat wordt ingezet voor twee grotendeels elkaar overlappende projecten. Hiervoor is gekozen om effectieve en efficiënte continuïteit van kennis en capaciteit te waarborgen.
Plateau 1 is een project dat primair tot doel heeft het vorderen en opvragen van saldo- en transactiegegevens bij de vier grootbanken mogelijk te maken.
Het tweede project, Plateau 2 (onderzoek- en initiatiefase) genaamd dient opgestart te worden waarbij conform de ISF-subsidie voorwaarden een voor het Ministerie zo'n optimaal mogelijke strategie van een subsidie aanvraag verkregen dient te worden teneinde dit project maximaal met subsidie te financieren. Met name dit project vereist nauwkeurige Project Assurance vanwege de vereiste strenge naleving van de subsidievoorwaarden.
Voor beide projecten geldt dat circa 60% van de werkweek bestaat uit een diepgaande planning en control van de producten van het project. Hiervoor is een goed overzicht nodig in de projectafhankelijkheden, randvoorwaarden en uitgangspunten teneinde vanuit verschillende invalshoeken potentiële knelpunten te kunnen signaleren in een risicolog verzameld dient te worden als onderdeel van het risico managementproces.
Achtergrond opdracht
Het project Verwijzingsportaal Bankgegevens 2 (VB2) is omvangrijk en complex van aard en kent tevens een hoog politiek afbreukrisico. Gewerkt wordt onder meer met een veelheid aan belanghebbenden en organisatieculturen. Om succesvol te zijn, moet het project nauw samenwerken met publieke en private partijen in de financiële sector en de veiligheidsketen.
In het kader van de Rijksbrede aanpak van fraude wordt Financial Intelligence (financieel rechercheren) gebruikt om criminele geldstromen en vermogen in beeld te brengen om criminele feiten te achterhalen en criminele winsten af te pakken, ten behoeve van de ontmanteling van criminele organisaties.
De Europese commissie heeft een richtlijn gelanceerd om dit financieel rechercheren effectiever te maken door middel van een Verwijzingsportaal Bankgegevens (hierna VB). Sinds 2020 is het VB operationeel. Met het VB kunnen identificerende gegevens van bankcliënten geautomatiseerd gevorderd worden door de Politie, FIOD, FIU, Bijzondere Opsporingsbevoegdheden-kamer van het OM en Belastingdienst als zij daar wettelijk toe bevoegd zijn.
Nederland staat al jaren in de top 8 van meest aantrekkelijke landen om geld dat verkregen is uit criminele activiteiten wit te wassen. De minister van Justitie en Veiligheid heeft daarom in het ‘Plan van aanpak witwassen’ aan de Tweede Kamer toegezegd dat saldo- en transactiegegevens op korte termijn via een doorontwikkeld VB (hierna VB2) geautomatiseerd geleverd kunnen worden. (tekst loopt nog 6 regels door in dit tekstvak) Het doel van VB2 is om deze criminele geldstromen sneller en beter in beeld te brengen door nog beter verdachte transacties op te sporen waardoor er sneller beslag kan worden gelegd op vermogen dat op criminele wijze is verkregen.
De doorontwikkeling van het Verwijzingsportaal Bankgegevens (VB2) is opgesplitst in drie projecten. Plateau 1 dat inmiddels 2,5 jaar in ontwikkeling is en Plateau 2 dat is opgesplitst in 2 projecten. De eerste deel van Plateau 2 betreft de onderzoek- en initiatiefase wat onderdeel is van het werkveld van deze uitvraag. Het tweede deel betreft de realisatie en implementatie-fase. Dit tweede deel zal medio 2024 worden opgestart indien de deliverables van de initiatiefase voldoende levensvatbaar zijn om de realisatie en implementatie fase uit te voeren.
Organisatorische context en cultuur
Het ministerie van Justitie en Veiligheid (MJenV) draagt zorg voor de rechtsstaat in Nederland, zodat mensen in vrijheid kunnen samenleven, ongeacht hun levensstijl of opvattingen.
Directoraat-Generaal Ondermijning (DGO) is onderdeel van het Bestuursdepartement MJenV.
DGO staat voor de doorlopende opgave om de georganiseerde criminaliteit en de ontwrichtende en ondermijnende effecten daarvan op de samenleving terug te dringen. Belangrijke elementen bij de aanpak zijn het verstoren van criminele verdienmodellen (in het bijzonder de drugsproductie en -handel), het oprollen van criminele netwerken, het afpakken van crimineel vermogen, het versterken van een effectieve preventie gericht op het voorkomen van criminele carrières en het verhogen van de sociale en fysieke weerbaarheid en integriteit.
De bestrijding draagt bij aan duidelijke normstelling tegen ondermijnende criminaliteit en aan het minder aantrekkelijk maken van het vestigingsklimaat voor criminelen. Programma Directie DGO regie afpakketen heeft de ambitie om criminele geldstromen, crimineel vermogen en bijbehorende investeringen te verminderen waardoor de invloed van de onderop de bovenwereld afneemt.
De afpakketen is ‘een complex geheel van processen en organisaties dat tot doel heeft om financiële opbrengsten en goederen uit criminele activiteiten strafrechtelijk te ontnemen’. Het afpakken van crimineel vermogen is zowel juridisch als praktisch een ingewikkelde opgave en kent zowel een beleidsmatige als een beheersmatige kant. De betrokken partijen in deze keten richten zich op criminele geldstromen en het afpakken van crimineel vermogen. Zo werken het Openbaar Ministerie, Politie en de Bijzondere Opsporingsdiensten samen aan de intensivering van de focus op criminele
geldstromen.
Eisen
- 36 uur – Dit is een gemiddelde. Van u wordt verwacht dat bij pieken of dalen qua werkaanbod uw werkweek in
overleg met de project manager tot ongeveer 10% van het gemiddelde kan variëren. Vanaf 1 maart 2024 is de
contractuele werkweek nog maar 32 uur per week vanwege het aflopen van het 1e project.
- Minimaal 60% van de tijd op kantoor.
- De Kandidaat heeft minimaal een afgeronde Master die relevant is voor de functie.
- De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar specifieke ervaring met het meewerken in en adviseren over de
uitvoering van ICT-ketenprojecten
- De kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring met Quality Assurance in grote ICT-projecten.
- De aangeboden Kandidaat heeft minimaal met control-functies in overheidsprojecten waarbij de kandidaat
minstens 1 keer betrokken is geweest bij een project dat minimaal 2 jaar heeft geduurd en een BIT-toets heeft doorlopen.
- De kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring met de toepassing van EU-subsidies (administratie en control) in projecten.
- Ter advies, ondersteuning en back-up van de projectsecretaris heeft de kandidaat minimaal 3 jaar werkervaring in
het efficiënt uitvoeren en onderhouden van de projectadministratie.
- In de laatste 5 jaar heeft de kandidaat als wezenlijk onderdeel van de uitgevoerde functie minimaal 1 jaar werkervaring in het toepassen van de inkooprichtlijnen bij de rijksoverheid voor de verwerving van projectresources.
- De kandidaat beheerst MS Excel op het Advanced niveau.
Wensen
- Kandidaat heeft een afgeronde Master opleiding met specialisatie controlling of een aan control verwant opleiding (bijv. accountancy of Quality Assurance
- Kandidaat heeft ervaring met het opstellen en adviseren over projectplannen en planningen van grote ICT-ketenprojecten.
- Quality Assurance rol binnen grote ICT projecten.
- Relevante ervaring met het verzorgen van en adviseren over risicomanagement in grote ICT-projecten waarbij de verbinding wordt gelegd met de masterplanning, projectbudget en plan van aanpak.
- De kandidaat heeft ervaring niet ouder dan vijf jaar geleden met de toepassing van en kennis van ISF-subsidiëring van overheidsprojecten.
- De Kandidaat heeft in de laatste vijf jaar relevante ervaring heeft met adviseren en doorlopen van complexe inkooptrajecten op gebied van materiële verwerving als ook voor de verwerving van project resources bij de Rijksoverheid waaronder ook Europese aanbestedingen.
- Interview met kandidaat op basis van aangeboden document(en) zoals cv en motivatie en verificatie van de eisen en wensen met eventuele bijstelling van de beoordeling.
Ministerie van Justitie & Veiligheid (JenV)
Opdrachtbeschrijving
Doel van het inhuren van expertise
Het project VB heeft behoefte aan een Adviseur ICT die dat combineert met de rol van projectcontroller die tevens de adviesfunctie heeft om de strategie en uitvoering van Europese ISF-subsidiëring van het project VB Plateau 2 te optimaliseren.
De in te zetten kandidaat wordt ingezet voor twee grotendeels elkaar overlappende projecten. Hiervoor is gekozen om effectieve en efficiënte continuïteit van kennis en capaciteit te waarborgen.
Plateau 1 is een project dat primair tot doel heeft het vorderen en opvragen van saldo- en transactiegegevens bij de vier grootbanken mogelijk te maken.
Het tweede project, Plateau 2 (onderzoek- en initiatiefase) genaamd dient opgestart te worden waarbij conform de ISF-subsidie voorwaarden een voor het Ministerie zo'n optimaal mogelijke strategie van een subsidie aanvraag verkregen dient te worden teneinde dit project maximaal met subsidie te financieren. Met name dit project vereist nauwkeurige Project Assurance vanwege de vereiste strenge naleving van de subsidievoorwaarden.
Voor beide projecten geldt dat circa 60% van de werkweek bestaat uit een diepgaande planning en control van de producten van het project. Hiervoor is een goed overzicht nodig in de projectafhankelijkheden, randvoorwaarden en uitgangspunten teneinde vanuit verschillende invalshoeken potentiële knelpunten te kunnen signaleren in een risicolog verzameld dient te worden als onderdeel van het risico managementproces.
Achtergrond opdracht
Het project Verwijzingsportaal Bankgegevens 2 (VB2) is omvangrijk en complex van aard en kent tevens een hoog politiek afbreukrisico. Gewerkt wordt onder meer met een veelheid aan belanghebbenden en organisatieculturen. Om succesvol te zijn, moet het project nauw samenwerken met publieke en private partijen in de financiële sector en de veiligheidsketen.
In het kader van de Rijksbrede aanpak van fraude wordt Financial Intelligence (financieel rechercheren) gebruikt om criminele geldstromen en vermogen in beeld te brengen om criminele feiten te achterhalen en criminele winsten af te pakken, ten behoeve van de ontmanteling van criminele organisaties.
De Europese commissie heeft een richtlijn gelanceerd om dit financieel rechercheren effectiever te maken door middel van een Verwijzingsportaal Bankgegevens (hierna VB). Sinds 2020 is het VB operationeel. Met het VB kunnen identificerende gegevens van bankcliënten geautomatiseerd gevorderd worden door de Politie, FIOD, FIU, Bijzondere Opsporingsbevoegdheden-kamer van het OM en Belastingdienst als zij daar wettelijk toe bevoegd zijn.
Nederland staat al jaren in de top 8 van meest aantrekkelijke landen om geld dat verkregen is uit criminele activiteiten wit te wassen. De minister van Justitie en Veiligheid heeft daarom in het ‘Plan van aanpak witwassen’ aan de Tweede Kamer toegezegd dat saldo- en transactiegegevens op korte termijn via een doorontwikkeld VB (hierna VB2) geautomatiseerd geleverd kunnen worden. (tekst loopt nog 6 regels door in dit tekstvak) Het doel van VB2 is om deze criminele geldstromen sneller en beter in beeld te brengen door nog beter verdachte transacties op te sporen waardoor er sneller beslag kan worden gelegd op vermogen dat op criminele wijze is verkregen.
De doorontwikkeling van het Verwijzingsportaal Bankgegevens (VB2) is opgesplitst in drie projecten. Plateau 1 dat inmiddels 2,5 jaar in ontwikkeling is en Plateau 2 dat is opgesplitst in 2 projecten. De eerste deel van Plateau 2 betreft de onderzoek- en initiatiefase wat onderdeel is van het werkveld van deze uitvraag. Het tweede deel betreft de realisatie en implementatie-fase. Dit tweede deel zal medio 2024 worden opgestart indien de deliverables van de initiatiefase voldoende levensvatbaar zijn om de realisatie en implementatie fase uit te voeren.
Organisatorische context en cultuur
Het ministerie van Justitie en Veiligheid (MJenV) draagt zorg voor de rechtsstaat in Nederland, zodat mensen in vrijheid kunnen samenleven, ongeacht hun levensstijl of opvattingen.
Directoraat-Generaal Ondermijning (DGO) is onderdeel van het Bestuursdepartement MJenV.
DGO staat voor de doorlopende opgave om de georganiseerde criminaliteit en de ontwrichtende en ondermijnende effecten daarvan op de samenleving terug te dringen. Belangrijke elementen bij de aanpak zijn het verstoren van criminele verdienmodellen (in het bijzonder de drugsproductie en -handel), het oprollen van criminele netwerken, het afpakken van crimineel vermogen, het versterken van een effectieve preventie gericht op het voorkomen van criminele carrières en het verhogen van de sociale en fysieke weerbaarheid en integriteit.
De bestrijding draagt bij aan duidelijke normstelling tegen ondermijnende criminaliteit en aan het minder aantrekkelijk maken van het vestigingsklimaat voor criminelen. Programma Directie DGO regie afpakketen heeft de ambitie om criminele geldstromen, crimineel vermogen en bijbehorende investeringen te verminderen waardoor de invloed van de onderop de bovenwereld afneemt.
De afpakketen is ‘een complex geheel van processen en organisaties dat tot doel heeft om financiële opbrengsten en goederen uit criminele activiteiten strafrechtelijk te ontnemen’. Het afpakken van crimineel vermogen is zowel juridisch als praktisch een ingewikkelde opgave en kent zowel een beleidsmatige als een beheersmatige kant. De betrokken partijen in deze keten richten zich op criminele geldstromen en het afpakken van crimineel vermogen. Zo werken het Openbaar Ministerie, Politie en de Bijzondere Opsporingsdiensten samen aan de intensivering van de focus op criminele
geldstromen.
Eisen
- 36 uur – Dit is een gemiddelde. Van u wordt verwacht dat bij pieken of dalen qua werkaanbod uw werkweek in
overleg met de project manager tot ongeveer 10% van het gemiddelde kan variëren. Vanaf 1 maart 2024 is de
contractuele werkweek nog maar 32 uur per week vanwege het aflopen van het 1e project.
- Minimaal 60% van de tijd op kantoor.
- De Kandidaat heeft minimaal een afgeronde Master die relevant is voor de functie.
- De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar specifieke ervaring met het meewerken in en adviseren over de
uitvoering van ICT-ketenprojecten
- De kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring met Quality Assurance in grote ICT-projecten.
- De aangeboden Kandidaat heeft minimaal met control-functies in overheidsprojecten waarbij de kandidaat
minstens 1 keer betrokken is geweest bij een project dat minimaal 2 jaar heeft geduurd en een BIT-toets heeft doorlopen.
- De kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring met de toepassing van EU-subsidies (administratie en control) in projecten.
- Ter advies, ondersteuning en back-up van de projectsecretaris heeft de kandidaat minimaal 3 jaar werkervaring in
het efficiënt uitvoeren en onderhouden van de projectadministratie.
- In de laatste 5 jaar heeft de kandidaat als wezenlijk onderdeel van de uitgevoerde functie minimaal 1 jaar werkervaring in het toepassen van de inkooprichtlijnen bij de rijksoverheid voor de verwerving van projectresources.
- De kandidaat beheerst MS Excel op het Advanced niveau.
Wensen
- Kandidaat heeft een afgeronde Master opleiding met specialisatie controlling of een aan control verwant opleiding (bijv. accountancy of Quality Assurance
- Kandidaat heeft ervaring met het opstellen en adviseren over projectplannen en planningen van grote ICT-ketenprojecten.
- Quality Assurance rol binnen grote ICT projecten.
- Relevante ervaring met het verzorgen van en adviseren over risicomanagement in grote ICT-projecten waarbij de verbinding wordt gelegd met de masterplanning, projectbudget en plan van aanpak.
- De kandidaat heeft ervaring niet ouder dan vijf jaar geleden met de toepassing van en kennis van ISF-subsidiëring van overheidsprojecten.
- De Kandidaat heeft in de laatste vijf jaar relevante ervaring heeft met adviseren en doorlopen van complexe inkooptrajecten op gebied van materiële verwerving als ook voor de verwerving van project resources bij de Rijksoverheid waaronder ook Europese aanbestedingen.
- Interview met kandidaat op basis van aangeboden document(en) zoals cv en motivatie en verificatie van de eisen en wensen met eventuele bijstelling van de beoordeling.
HeadFirst
Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.