Opdrachten

Ministerie van Justitie & Veiligheid (JenV) PMO consultant IB2.0 en SOC

PMO consultant IB2.0 en SOC

Info

Functie

PMO consultant IB2.0 en SOC

Locatie

Den Haag

Uren per week

32 uren per week

Looptijd

31.10.2023 - 30.12.2024

Opdrachtnummer

145297

Sluitingsdatum

date-icon10.10.2023 clock-icon11:30
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving
De kandidaat zal voor het programma management van het IB 2.0 programma en voor het management van het SOC (Security Operations Centre) een breed palet aan ondersteunden werkzaamheden verrichten en komt daarvoor te werken in een enthousiast en gedreven team. Samen met de collega PMO-er zal de kandidaat een centrale spil binnen het programma zijn een aanspreekpunt voor de programma medewerkers.
De kandidaat zal daarvoor de volgende werkzaamheden (niet uitputtend) uitvoeren:

  • programma- (en project-) overleggen plannen, voorbereiden en organiseren met interne en externe stakeholders;
  • notuleren tijdens diverse overleggen en wanneer nodig uitwerken tot verslaglegging;
  • distribueren van overleg agenda's en verslaglegging (interne en extern);
  • bewaken dat de risico, acties, issues en beslissingenoverzichten op programma en projectniveau bijgehouden worden;
  • projectleider(s) wijzen op hun verantwoordelijkheden als tijdig rapporteren;
  • ondersteunen in het relatiebeheer voeren op interne leveranciers en bewaken van de afspraken met en opleveringen door deze leveranciers;
  • ondersteunen en/of begeleiden van inkoop- en inhuurtrajecten t.b.v. het programma en de projecten;
  • ondersteunen bij interne en externe communicatie;
  • ondersteunen bij resource management;
  • bewaking van de diverse projectplanningen.

Je bent verantwoordelijk voor het ondersteunen van het programma management team en het ondersteunen van het project management office (PMO):


  • adviseren, vastleggen en bewaken van een gestructureerde programma- (en project) managent administratie;
  • document management;
  • bewaking van interne en externe projectrapportages;
  • toezien op de oplevering van producten, deadlines en scope.

Achtergrond opdracht
Beschrijving directie/dienst/afdeling: Justitie en Veiligheid verdedigt en beschermt de rechtsorde. Het Bestuursdepartement maakt beleid, wetten en regels over de meest uiteenlopende vraagstukken. Bijvoorbeeld over veiligheid op straat, internetfraude, jeugdcriminaliteit, nationale veiligheid en rampenbestrijding. We houden ons bezig met de nationale politie, crisisbeheersing en terrorismebestrijding. De minister en staatssecretaris worden ondersteund bij hun parlementaire werk. Internationale ontwikkelingen worden gevolgd en beïnvloed. Onze meer dan tweeduizend medewerkers hebben uiteenlopende opleidingsachtergronden, zijn deskundig en maatschappelijk betrokken. In alle gevallen houden we ons bezig met zaken die direct van invloed zijn op het dagelijks leven. Dat maakt werken voor het Bestuursdepartement van Justitie en Veiligheid zo bijzonder.
Directie Informatievoorziening & Inkoop van het Bestuursdepartement van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Betrouwbare informatievoorziening en een doelmatige ICT-infrastructuur zijn essentieel voor alle fasen van de beleidscyclus: beleid, uitvoering, handhaving. De directie Informatievoorziening en Inkoop is verantwoordelijk voor de ministeriebrede ICT-infrastructuur. Ook adviseren, faciliteren en ondersteunen we de ambtelijke top, de directeur-generaal en JenV-onderdelen bij (beleidsmatige) vraagstukken op het gebied van informatievoorziening en de beheersing van grote ICT-projecten. Daarnaast ontwikkelt de directie JenV-brede kaders voor informatievoorziening/ ICT en Inkoop, adviseert ze over deze kaders en ziet toe op de naleving van deze kaders.
De afdeling I-Control en Security zorgt voor de sturing, beheersing en verantwoording, alsmede informatiebeveiliging en privacybescherming van de informatievoorziening van JenV. We stellen kaders, toetsen de naleving daarvan, adviseren, en bevorderen professionalisering daarvan om 'in control' te komen. Daarnaast analyseren we securityvraagstukken, signaleren we knelpunten en risico's, adviseren we over opzet, bestaan en werking van kaders voor informatiebeveiliging, en leveren we (strategisch) advies en managementinformatie over de risico's op informatiebeveiliging. We zijn betrokken bij (inter)departementale ontwikkelingen of stimuleren deze zelf. J&V wil een voorbeeldfunctie hebben op het gebied van Informatiebeveiliging en heeft dan ook ambitieus meerjarenplan om te groeien naar een hoger volwassenheidsniveau. Ter ondersteuning van het meerjarenplan is een programma opgezet onder de noemer Plan van Aanpak Informatiebeveiliging (PVA IB 2.0).
Ter ondersteuning van het programmamanagement is er binnen het Programma management office behoefte aan een PMO-medewerker om de gezamenlijke meerjaren ambitie te realiseren. De PMO-er zal daarnaast ook ondersteuning bieden aan het management van het SOC (Security Operations Centre) Het SOC JenV versterkt de feitelijke digitale veiligheid van het ministerie van JenV door monitoring, detectie en duiding van dreigingen, (ondersteuning van de) respons op incidenten en het bieden van kennis en handelingsperspectief. Het SOC JenV doet dit JenV breed en in nauwe afstemming met de taakorganisaties binnen JenV en partners in het SOC-ecosysteem. Zo ondersteunt SOC JenV het ministerie in het veilig en betrouwbaar digitaal kunnen uitvoeren van de kerntaken.
Het ontbreekt DI&I aan voldoende interne capaciteit om voldoende ondersteuning te bieden aan de programmaorganisatie. Er is behoefte aan ondersteuning van het programma management. Hiervoor zoeken wij een daadkrachtige project management ondersteuner. De mogelijkheid bestaat dat de kandidaat voor (vergelijkbare) werkzaamheden van één of meer van de andere projecten binnen het programma gevraagd wordt om van tijd tot tijd ondersteuning te bieden.

Eisen

  • De kandidaat heeft een afgeronde HBO-opleiding diploma of hoger
  • De kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring als PMO-er
  • De kandidaat heeft aantoonbare kennis van de programma- en projectmanagement methodes en processen
  • De kandidaat kan aantoonbaar goed omgaan met MS Office applicaties en in het bijzonder met MS Excel
  • De kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring waaruit blijkt om te kunnen gaan met een complexe organisatie zoals een ministerie met verschillende stakeholders en hun belangen en daarbij het gemeenschappelijk doel niet uit het oog te verliezen
  • De kandidaat beheerst de Nederlandse taal in woord en schrift
  • De kandidaat dient een motivatiebrief aan te leveren: In de motivatiebrief staat duidelijk omschreven waarom de kandidaat bij DI&I wilt werken en waarom de functie bij hem/haar past. De motivatiebrief bestaat uit maximum 1 A-4
  • Wensen

  • De kandidaat heeft ervaring met cyber security projecten.
  • De kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het behandelen van programma/ projectfinanciën, budget > 500k euro.
  • De kandiaat beschikt over PRINCE2 foundation of vergelijkbaar.
  • De kandidaat dient een motivatiebrief aan te leveren: In de motivatiebrief staat duidelijk omschreven, waarom de kandidaat bij DI&I wilt werken en waarom de functie bij hem/haar past. De motivatiebrief bestaat uit maximum.
  • De motivatie van de kandidaat is:
  • Competenties

  • Netwerken
  • Motiveren
  • Organisatiesensitiviteit
  • Plannen en organiseren
  • Resultaatgerichtheid
  • Zelfontwikkeling
  • Aanvullende Informatie
    Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.


    Bedrijfsgegevens

    Bedrijfs gegevens

    Ministerie van Justitie & Veiligheid (JenV)

    Rolomschrijving en taakafspraken

    Opdrachtomschrijving
    De kandidaat zal voor het programma management van het IB 2.0 programma en voor het management van het SOC (Security Operations Centre) een breed palet aan ondersteunden werkzaamheden verrichten en komt daarvoor te werken in een enthousiast en gedreven team. Samen met de collega PMO-er zal de kandidaat een centrale spil binnen het programma zijn een aanspreekpunt voor de programma medewerkers.
    De kandidaat zal daarvoor de volgende werkzaamheden (niet uitputtend) uitvoeren:

    • programma- (en project-) overleggen plannen, voorbereiden en organiseren met interne en externe stakeholders;
    • notuleren tijdens diverse overleggen en wanneer nodig uitwerken tot verslaglegging;
    • distribueren van overleg agenda's en verslaglegging (interne en extern);
    • bewaken dat de risico, acties, issues en beslissingenoverzichten op programma en projectniveau bijgehouden worden;
    • projectleider(s) wijzen op hun verantwoordelijkheden als tijdig rapporteren;
    • ondersteunen in het relatiebeheer voeren op interne leveranciers en bewaken van de afspraken met en opleveringen door deze leveranciers;
    • ondersteunen en/of begeleiden van inkoop- en inhuurtrajecten t.b.v. het programma en de projecten;
    • ondersteunen bij interne en externe communicatie;
    • ondersteunen bij resource management;
    • bewaking van de diverse projectplanningen.

    Je bent verantwoordelijk voor het ondersteunen van het programma management team en het ondersteunen van het project management office (PMO):


    • adviseren, vastleggen en bewaken van een gestructureerde programma- (en project) managent administratie;
    • document management;
    • bewaking van interne en externe projectrapportages;
    • toezien op de oplevering van producten, deadlines en scope.

    Achtergrond opdracht
    Beschrijving directie/dienst/afdeling: Justitie en Veiligheid verdedigt en beschermt de rechtsorde. Het Bestuursdepartement maakt beleid, wetten en regels over de meest uiteenlopende vraagstukken. Bijvoorbeeld over veiligheid op straat, internetfraude, jeugdcriminaliteit, nationale veiligheid en rampenbestrijding. We houden ons bezig met de nationale politie, crisisbeheersing en terrorismebestrijding. De minister en staatssecretaris worden ondersteund bij hun parlementaire werk. Internationale ontwikkelingen worden gevolgd en beïnvloed. Onze meer dan tweeduizend medewerkers hebben uiteenlopende opleidingsachtergronden, zijn deskundig en maatschappelijk betrokken. In alle gevallen houden we ons bezig met zaken die direct van invloed zijn op het dagelijks leven. Dat maakt werken voor het Bestuursdepartement van Justitie en Veiligheid zo bijzonder.
    Directie Informatievoorziening & Inkoop van het Bestuursdepartement van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Betrouwbare informatievoorziening en een doelmatige ICT-infrastructuur zijn essentieel voor alle fasen van de beleidscyclus: beleid, uitvoering, handhaving. De directie Informatievoorziening en Inkoop is verantwoordelijk voor de ministeriebrede ICT-infrastructuur. Ook adviseren, faciliteren en ondersteunen we de ambtelijke top, de directeur-generaal en JenV-onderdelen bij (beleidsmatige) vraagstukken op het gebied van informatievoorziening en de beheersing van grote ICT-projecten. Daarnaast ontwikkelt de directie JenV-brede kaders voor informatievoorziening/ ICT en Inkoop, adviseert ze over deze kaders en ziet toe op de naleving van deze kaders.
    De afdeling I-Control en Security zorgt voor de sturing, beheersing en verantwoording, alsmede informatiebeveiliging en privacybescherming van de informatievoorziening van JenV. We stellen kaders, toetsen de naleving daarvan, adviseren, en bevorderen professionalisering daarvan om 'in control' te komen. Daarnaast analyseren we securityvraagstukken, signaleren we knelpunten en risico's, adviseren we over opzet, bestaan en werking van kaders voor informatiebeveiliging, en leveren we (strategisch) advies en managementinformatie over de risico's op informatiebeveiliging. We zijn betrokken bij (inter)departementale ontwikkelingen of stimuleren deze zelf. J&V wil een voorbeeldfunctie hebben op het gebied van Informatiebeveiliging en heeft dan ook ambitieus meerjarenplan om te groeien naar een hoger volwassenheidsniveau. Ter ondersteuning van het meerjarenplan is een programma opgezet onder de noemer Plan van Aanpak Informatiebeveiliging (PVA IB 2.0).
    Ter ondersteuning van het programmamanagement is er binnen het Programma management office behoefte aan een PMO-medewerker om de gezamenlijke meerjaren ambitie te realiseren. De PMO-er zal daarnaast ook ondersteuning bieden aan het management van het SOC (Security Operations Centre) Het SOC JenV versterkt de feitelijke digitale veiligheid van het ministerie van JenV door monitoring, detectie en duiding van dreigingen, (ondersteuning van de) respons op incidenten en het bieden van kennis en handelingsperspectief. Het SOC JenV doet dit JenV breed en in nauwe afstemming met de taakorganisaties binnen JenV en partners in het SOC-ecosysteem. Zo ondersteunt SOC JenV het ministerie in het veilig en betrouwbaar digitaal kunnen uitvoeren van de kerntaken.
    Het ontbreekt DI&I aan voldoende interne capaciteit om voldoende ondersteuning te bieden aan de programmaorganisatie. Er is behoefte aan ondersteuning van het programma management. Hiervoor zoeken wij een daadkrachtige project management ondersteuner. De mogelijkheid bestaat dat de kandidaat voor (vergelijkbare) werkzaamheden van één of meer van de andere projecten binnen het programma gevraagd wordt om van tijd tot tijd ondersteuning te bieden.

    Eisen

  • De kandidaat heeft een afgeronde HBO-opleiding diploma of hoger
  • De kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring als PMO-er
  • De kandidaat heeft aantoonbare kennis van de programma- en projectmanagement methodes en processen
  • De kandidaat kan aantoonbaar goed omgaan met MS Office applicaties en in het bijzonder met MS Excel
  • De kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring waaruit blijkt om te kunnen gaan met een complexe organisatie zoals een ministerie met verschillende stakeholders en hun belangen en daarbij het gemeenschappelijk doel niet uit het oog te verliezen
  • De kandidaat beheerst de Nederlandse taal in woord en schrift
  • De kandidaat dient een motivatiebrief aan te leveren: In de motivatiebrief staat duidelijk omschreven waarom de kandidaat bij DI&I wilt werken en waarom de functie bij hem/haar past. De motivatiebrief bestaat uit maximum 1 A-4
  • Wensen

  • De kandidaat heeft ervaring met cyber security projecten.
  • De kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het behandelen van programma/ projectfinanciën, budget > 500k euro.
  • De kandiaat beschikt over PRINCE2 foundation of vergelijkbaar.
  • De kandidaat dient een motivatiebrief aan te leveren: In de motivatiebrief staat duidelijk omschreven, waarom de kandidaat bij DI&I wilt werken en waarom de functie bij hem/haar past. De motivatiebrief bestaat uit maximum.
  • De motivatie van de kandidaat is:
  • Competenties

  • Netwerken
  • Motiveren
  • Organisatiesensitiviteit
  • Plannen en organiseren
  • Resultaatgerichtheid
  • Zelfontwikkeling
  • Aanvullende Informatie
    Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.


    De recruiter

    Fouzia Boudri

    HeadFirst

    Deel deze opdracht

    Plaats jouw bieding op Striive

    https://login.striive.com/

    Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.