Opdrachten

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) Projectmanager implementatie programma DIAZ

Projectmanager implementatie programma DIAZ

Info

Functie

Projectmanager implementatie programma DIAZ

Locatie

Den Haag

Uren per week

36 uren per week

Looptijd

31.05.2025 - 30.12.2025

Opdrachtnummer

233678

Sluitingsdatum

date-icon07.05.2025 clock-icon10:10
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Project
Het Unieke Zorgverlener Identificatie Register (UZI-register) is één van de grote producten van het CIBG. Het Unieke Zorgverlener Identificatie register maakt de unieke identificatie van zorgaanbieders en indicatieorganen in de zorg mogelijk. Het CIBG verstrekt hiervoor UZI-passen, een soort elektronisch paspoort, aan zorgverleners en hun medewerkers. Daarnaast geeft het CIBG ook een elektronische identiteit uit voor systemen van zorgverleners, een servercertificaat. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ontwikkelt samen met het CIBG, én het zorgveld een nieuw inlogstelsel: Dezi. Dezi staat voor dé zorgidentiteit. Het Dezi-register wordt onderdeel van het nieuwe inlogstelsel voor de zorg en zal op termijn het UZI-register vervangen.


Het programma DIAZ(Digitale Identificatie en Authenticatie in de Zorg) richt zich op een toekomstbestendige oplossing voor identificatie en authenticatie in de zorg. Deze oplossing is gekoppeld aan de herziening van de Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg en de Jeugdwet, die naar verwachting volgend jaar in werking zal treden. Voor die tijd moet het CIBG voor de nieuwe oplossing alle verschillende ondersteunende ICT componenten hebben ontwikkeld. Deze wijziging heeft grote impact op zowel het product UZI-register als het zorgveld, zowel kwalitatief als kwantitatief. Om die reden is ervoor gekozen om alle werkzaamheden onder te brengen in een programma (DIAZ), waarin alle gerelateerde ontwikkelingen in vooralsnog vier programmalijnen/projecten zijn ondergebracht. Het (CIBG) programma DIAZ omvat, vanwege de onderlinge samenhang en afhankelijkheden, dus meer dan enkel de implementatie van het wetsvoorstel DIAZ. De vier programmalijnen betreffen:


  1. Herbouw van de registratievoorziening inclusief een selfserviceportaal;
  2. Toekomstbestendig ontwikkelen en inrichten van een voorziening van Operationele Attributen Levering, ontwikkelen van een proeftuin voor een toekomstbestendig Dezi-register;
  3. Proof of Concepts en pilots;
  4. Implementatie binnen zowel CIBG als zorgveld.

Het CIBG zoekt naar een ervaren implementatiemanager die de vierde programmalijn voor diens rekening kan nemen. Daarbij zoeken we naar iemand die ook beschikt over de competenties om van tijd tot tijd te fungeren als sparring partner voor de programmamanager.


Opdrachtomschrijving


Van de Implementatiemanager wordt verwacht dat deze in staat is om binnen de context van het programma in overleg met de Programmamanager het nieuwe stelsel binnen de CIBG organisatie te implementeren, en om tevens op adequate wijze zorg te dragen voor bredere implementatie van het stelsel in het zorgveld (zorgaanbieders en leveranciers). Belangrijk hierbij is dat de bestaande beheerorganisatie als acceptant van de programmaresultaten goed wordt meegenomen; aandachtspunt hierbij is dat binnen deze beheerorganisatie als gevolg van het programma ook zelf wijzigingen zal ondergaan.
Het programma heeft een hoog dynamisch karakter. Dat betekent dat het einddoel helder is, maar veel elementen en randvoorwaarden nog in beweging zijn. Dit vraagt om een Implementatie Manager die out of the box kan denken en zich niet laat leiden door onzekerheden binnen de projecten. Daarnaast is het van belang dat de Implementatiemanager in staat moet zijn rust en stabiliteit in het team te kunnen brengen als de ‘bewegende panelen’ leiden tot onrust.

Binnen de programmalijn Implementatie zullen onder andere de volgende werkzaamheden moeten worden uitgevoerd:

  • Ontwikkelen en inrichten van een beheermodel
  • Ontwikkelen en inrichten CIBG technische aansluitmodel
  • Ontwikkelen en inrichten van een CIBG beheerorganisatie
  • Aansluiten bij bestaande UZI populatie op het nieuwe stelsel
  • In samenwerking met de Directie informatiebeleid het afsprakenstelsel verbinden met het Dezi-Stelsel
  • Faciliteren nieuwe populatie
  • Bewaken van een goede samenwerking met de andere projecten uit het programma en het managen van de afhankelijkheden hiertussen.


Kennis, ervaring, competenties en vaardigheden

  • Je hebt minimaal een relevante HBO-opleiding afgerond en WO werk-, en denkniveau
  • Je hebt minimaal 5 jaar ervaring met het leiden van (IT) projecten, bij voorkeur ook op het gebied van identificatie en authenticatie
  • Je hebt ervaring met het werken binnen een politiek gevoelige omgeving en binnen een complex netwerk van stakeholders, bij voorkeur op het gebied van de Rijksoverheid
  • Je hebt een ondernemende instelling en bent resultaatgericht
  • Je bent creatief en gewend om te denken in oplossingen
  • Je hebt aantoonbaar ervaring met het intern en extern verwerven van draagvlak voor projecten. Je bent gewend om goed contact te onderhouden met opdrachtgevers/programmamanagers, te sturen op besluitvorming en verantwoording af te leggen aan een stuurgroep.
  • Je hebt aantoonbaar ervaring met het omgaan met weerstand binnen een strategische context.
  • Je bent in staat om je rug recht te houden in een situatie waarbij allerlei tegenstrijdige belangen het resultaat of randvoorwaarden van je project in gevaar brengen.
  • Je hebt ervaring met het adviseren op het raakvlak van businessvraagstukken en IT oplossingen.
  • Je weet de leden van het projectteam te enthousiasmeren en zorgt voor een goede sfeer in het projectteam.
  • Je hebt geen moeite om te schakelen tussen adviseur en projectmanager. Je stuurt op het behalen van resultaten van je eigen implementatieplan, maar adviseert daarnaast ook gevraagd en ongevraagd de programmamanager, het programmakernteam en de beheerorganisatie op vraagstukken die voorbij komen.
  • Je beschikt over goede communicatieve vaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling
  • Je bent gewend om stukken op te stellen, zoals businesscases, projectcontracten en voortgangsrapportages.
  • Je werkhouding is serieus en doelgericht, maar je weet ook te zorgen voor humor en luchtigheid, waardoor het werk ook in lastige perioden leuk blijft.

Eisen

  • Kandidaat beschikt over WO-werk- en denkniveau
  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring met het leiden van IT projecten
  • Kandidaat beschikt over tenminste 5 jaar ervaring met het werken binnen een politiek gevoelige omgeving en binnen een complex netwerk van stakeholders

Wensen

  • Mate waarin de kandidaat aantoonbaar kennis heeft van identificatie en authenticatie.
  • Mate waarin de kandidaat aantoonbare ervaring heeft met het intern en extern verwerven van draagvlak voor projecten.
  • Mate waarin kandidaat beschikt over de gevraagde competenties en vaardigheden (toetsbaar in CV, motivatie en/of mogelijk gesprek).
  • Mate van ervaring en/of affiniteit met de organisatie van de opdrachtgever.

Aanvullende Informatie
Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.


Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)

Rolomschrijving en taakafspraken

Project
Het Unieke Zorgverlener Identificatie Register (UZI-register) is één van de grote producten van het CIBG. Het Unieke Zorgverlener Identificatie register maakt de unieke identificatie van zorgaanbieders en indicatieorganen in de zorg mogelijk. Het CIBG verstrekt hiervoor UZI-passen, een soort elektronisch paspoort, aan zorgverleners en hun medewerkers. Daarnaast geeft het CIBG ook een elektronische identiteit uit voor systemen van zorgverleners, een servercertificaat. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ontwikkelt samen met het CIBG, én het zorgveld een nieuw inlogstelsel: Dezi. Dezi staat voor dé zorgidentiteit. Het Dezi-register wordt onderdeel van het nieuwe inlogstelsel voor de zorg en zal op termijn het UZI-register vervangen.


Het programma DIAZ(Digitale Identificatie en Authenticatie in de Zorg) richt zich op een toekomstbestendige oplossing voor identificatie en authenticatie in de zorg. Deze oplossing is gekoppeld aan de herziening van de Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg en de Jeugdwet, die naar verwachting volgend jaar in werking zal treden. Voor die tijd moet het CIBG voor de nieuwe oplossing alle verschillende ondersteunende ICT componenten hebben ontwikkeld. Deze wijziging heeft grote impact op zowel het product UZI-register als het zorgveld, zowel kwalitatief als kwantitatief. Om die reden is ervoor gekozen om alle werkzaamheden onder te brengen in een programma (DIAZ), waarin alle gerelateerde ontwikkelingen in vooralsnog vier programmalijnen/projecten zijn ondergebracht. Het (CIBG) programma DIAZ omvat, vanwege de onderlinge samenhang en afhankelijkheden, dus meer dan enkel de implementatie van het wetsvoorstel DIAZ. De vier programmalijnen betreffen:


  1. Herbouw van de registratievoorziening inclusief een selfserviceportaal;
  2. Toekomstbestendig ontwikkelen en inrichten van een voorziening van Operationele Attributen Levering, ontwikkelen van een proeftuin voor een toekomstbestendig Dezi-register;
  3. Proof of Concepts en pilots;
  4. Implementatie binnen zowel CIBG als zorgveld.

Het CIBG zoekt naar een ervaren implementatiemanager die de vierde programmalijn voor diens rekening kan nemen. Daarbij zoeken we naar iemand die ook beschikt over de competenties om van tijd tot tijd te fungeren als sparring partner voor de programmamanager.


Opdrachtomschrijving


Van de Implementatiemanager wordt verwacht dat deze in staat is om binnen de context van het programma in overleg met de Programmamanager het nieuwe stelsel binnen de CIBG organisatie te implementeren, en om tevens op adequate wijze zorg te dragen voor bredere implementatie van het stelsel in het zorgveld (zorgaanbieders en leveranciers). Belangrijk hierbij is dat de bestaande beheerorganisatie als acceptant van de programmaresultaten goed wordt meegenomen; aandachtspunt hierbij is dat binnen deze beheerorganisatie als gevolg van het programma ook zelf wijzigingen zal ondergaan.
Het programma heeft een hoog dynamisch karakter. Dat betekent dat het einddoel helder is, maar veel elementen en randvoorwaarden nog in beweging zijn. Dit vraagt om een Implementatie Manager die out of the box kan denken en zich niet laat leiden door onzekerheden binnen de projecten. Daarnaast is het van belang dat de Implementatiemanager in staat moet zijn rust en stabiliteit in het team te kunnen brengen als de ‘bewegende panelen’ leiden tot onrust.

Binnen de programmalijn Implementatie zullen onder andere de volgende werkzaamheden moeten worden uitgevoerd:

  • Ontwikkelen en inrichten van een beheermodel
  • Ontwikkelen en inrichten CIBG technische aansluitmodel
  • Ontwikkelen en inrichten van een CIBG beheerorganisatie
  • Aansluiten bij bestaande UZI populatie op het nieuwe stelsel
  • In samenwerking met de Directie informatiebeleid het afsprakenstelsel verbinden met het Dezi-Stelsel
  • Faciliteren nieuwe populatie
  • Bewaken van een goede samenwerking met de andere projecten uit het programma en het managen van de afhankelijkheden hiertussen.


Kennis, ervaring, competenties en vaardigheden

  • Je hebt minimaal een relevante HBO-opleiding afgerond en WO werk-, en denkniveau
  • Je hebt minimaal 5 jaar ervaring met het leiden van (IT) projecten, bij voorkeur ook op het gebied van identificatie en authenticatie
  • Je hebt ervaring met het werken binnen een politiek gevoelige omgeving en binnen een complex netwerk van stakeholders, bij voorkeur op het gebied van de Rijksoverheid
  • Je hebt een ondernemende instelling en bent resultaatgericht
  • Je bent creatief en gewend om te denken in oplossingen
  • Je hebt aantoonbaar ervaring met het intern en extern verwerven van draagvlak voor projecten. Je bent gewend om goed contact te onderhouden met opdrachtgevers/programmamanagers, te sturen op besluitvorming en verantwoording af te leggen aan een stuurgroep.
  • Je hebt aantoonbaar ervaring met het omgaan met weerstand binnen een strategische context.
  • Je bent in staat om je rug recht te houden in een situatie waarbij allerlei tegenstrijdige belangen het resultaat of randvoorwaarden van je project in gevaar brengen.
  • Je hebt ervaring met het adviseren op het raakvlak van businessvraagstukken en IT oplossingen.
  • Je weet de leden van het projectteam te enthousiasmeren en zorgt voor een goede sfeer in het projectteam.
  • Je hebt geen moeite om te schakelen tussen adviseur en projectmanager. Je stuurt op het behalen van resultaten van je eigen implementatieplan, maar adviseert daarnaast ook gevraagd en ongevraagd de programmamanager, het programmakernteam en de beheerorganisatie op vraagstukken die voorbij komen.
  • Je beschikt over goede communicatieve vaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling
  • Je bent gewend om stukken op te stellen, zoals businesscases, projectcontracten en voortgangsrapportages.
  • Je werkhouding is serieus en doelgericht, maar je weet ook te zorgen voor humor en luchtigheid, waardoor het werk ook in lastige perioden leuk blijft.

Eisen

  • Kandidaat beschikt over WO-werk- en denkniveau
  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring met het leiden van IT projecten
  • Kandidaat beschikt over tenminste 5 jaar ervaring met het werken binnen een politiek gevoelige omgeving en binnen een complex netwerk van stakeholders

Wensen

  • Mate waarin de kandidaat aantoonbaar kennis heeft van identificatie en authenticatie.
  • Mate waarin de kandidaat aantoonbare ervaring heeft met het intern en extern verwerven van draagvlak voor projecten.
  • Mate waarin kandidaat beschikt over de gevraagde competenties en vaardigheden (toetsbaar in CV, motivatie en/of mogelijk gesprek).
  • Mate van ervaring en/of affiniteit met de organisatie van de opdrachtgever.

Aanvullende Informatie
Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.


De recruiter

Michelle Wassmer

HeadFirst

Deel deze opdracht

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.