Opdrachten

Openbaar Ministerie (OM) Projectleider deelprocessen

Projectleider deelprocessen

Info

Functie

Projectleider deelprocessen

Locatie

Utrecht

Uren per week

25 uren per week

Looptijd

11.05.2025 - 29.10.2025

Opdrachtnummer

233385

Sluitingsdatum

date-icon05.05.2025 clock-icon12:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Geen ZZP

Opdrachtomschrijving

Samen met je collega's ga je werken aan het Emma Platform dat het Openbaar Ministerie zelf ontwikkelt. Jouw rol ligt in het leiden en coördineren van de vertaling van de vastgestelde bedrijfsprocessen naar gedetailleerde deelprocessen. Hierbij zorg je voor een naadloze integratie en afstemming met andere processen binnen het programma. Je doet dit volgens vastgestelde projectplannen en werkt nauw samen met agile teams. Je besteedt veel tijd aan vernieuwing, verbetering, ondersteuning en kennisdeling. Een extra uitdaging daarin is dat de IT-omgeving van het Openbaar Ministerie voortdurend in beweging is. Je speelt een cruciale rol bij het continue coördineren van (project) deelprocessen en het waarborgen van aansluiting tussen bedrijfsdoelstellingen, technologische ontwikkelingen en organisatorische veranderingen. Je draagt bij aan de kwaliteit en samenwerking van het Agile/DevOps team. Je hebt sterke affiniteit met techniek en bent in staat om technische koppelingen en de werking daarvan die het team oplevert te begrijpen. Je beschikt over goede communicatieve en sociale vaardigheden, bent flexibel, creatief, nauwkeurig en beschikt over empathisch vermogen.Je werkzaamheden bestaan onder andere uit:

  • Opstellen en coördineren van de uitvoering van het plan van aanpak
  • Professionaliseren van de samenwerking tussen projectteams
  • Ontvlechten van processen
  • Aansturen van veranderprocessen
  • Bewaken van projectvoortgang van deelprocessen
  • Documenteren van processen en projectvoortgang

Achtergrond opdracht

Binnen het programma Emma werken we aan het vernieuwen en digitaliseren van de werkprocessen van heel het OM. Een belangrijk onderdeel van deze vernieuwing is het managen en coördineren van deelprocessen binnen de vernieuwings- en digitaliseringsinitiatieven. Daarom zijn wij op zoek naar een projectleider deelprocessen die ingezet zal worden in het Programma Emma ter plaatse van Informatie Voorziening Openbaar Ministerie (IVOM) in Utrecht. De projectleider deelprocessen is essentieel in het leiden en bijsturen van projectwerkzaamheden, het waarborgen van de coördinatie tussen teams en het toezien op de integratie van deelprocessen binnen het programma. In samenwerking met de programmamanagers, stuur je teams aan en zorg je ervoor dat projectcomponenten efficiënt en conform de gestelde eisen worden uitgevoerd en geïmplementeerd.

Beschrijving directie/dienst/afdeling: 

Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt omgegaan. Het OM bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal), 10 arrondissementsparketten, 1 landelijke ressortsorganisatie en een aantal 'bijzondere' eenheden t.w. het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM), IVOM (IV organisatie OM) en de Rijksrecherche. Het Openbaar Ministerie is op ca. 35 locaties door heel Nederland gevestigd. In totaal werken ongeveer 5.000 mensen bij het OM. Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal. Het College bepaalt het landelijke opsporings- en vervolgingsbeleid van het OM. De zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College. Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar Ministerie: www.om.nl

Het College van Procureurs-Generaal van het Openbaar Ministerie heeft in 2020 een OM Informatiestrategie en meerjarenplan 2020-2027 laten opstellen: het Business + Informatieplan OM (BIPOM). In het BIPOM is het doel vastgelegd om in 2027 één uniforme werkwijze te hebben, ondersteund door één modulair opgebouwd zaaksysteem voor alle zaakstromen binnen het strafrecht. Het gaat om de ondersteuning van werkprocessen die nu ondersteund worden door 7 verschillende zaaksystemen. Dit betekent dat op alle parketten van het OM dusdanig uniform gewerkt gaat worden, dat iedereen gebruik kan maken van hetzelfde zaaksysteem, zonder lokale uitzonderingen of technische workarounds. Het project EMMA geeft invulling aan de uitvoering van de strategie die is beschreven in het BIPOM en heeft als doel de 7 zaakssystemen te vervangen en de werkprocessen binnen het OM te uniformeren.

Eisen

  • De kandidaat beschikt over een WO-diploma (in Bedrijfskunde, Bestuurlijke informatica of gerelateerd)
  • De kandidaat beschikt over mnimaal 5 jaar aantoonbare ervaring in projectmanagement
  • De kandidaat beschikt over minimaal 3-4 jaar aantoonbare ervaring met Agile/SCRUM en DevOps projecten
  • De kandidaat heeft aantoonbare ervaring binnen complexe IT omgevingen zoals bij de Rijksoverheid, en bij voorkeur bekend met de Strafrechtketen
  • De kandidaat heeft een goede beheersing van de Nederlandse taal en is communicatief sterk, zowel schriftelijk, visueel als mondeling (blijkt uit motivatiebrief en interview).

Wensen

  • De kandidaat is beschikt over de onderstaande gevraagde competenties en eigenschappen:
    - Samenwerken, adequate oordeelsvorming en probleemanalyse.
    - Besluitvaardigheid, resultaatgerichtheid en omgaan met details
    - Stressbestendigheid
  • De kandidaat heeft meer dan X jaar ervaring met het opstellen en coördineren van de uitvoering van een plan van aanpak
  • De kandidaat heeft X jaar ervaring binnen de Rijksoverheid:
  • De kandidaat heeft een sterke affiniteit met techniek en bent in staat om technische koppelingen en de werking daarvan die het team oplevert te begrijpen
  • De kandidaat heeft kennis met Scrum, Agile of DevOps

Aanvullende Informatie
Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.

Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

Openbaar Ministerie (OM)

Rolomschrijving en taakafspraken

Geen ZZP

Opdrachtomschrijving

Samen met je collega's ga je werken aan het Emma Platform dat het Openbaar Ministerie zelf ontwikkelt. Jouw rol ligt in het leiden en coördineren van de vertaling van de vastgestelde bedrijfsprocessen naar gedetailleerde deelprocessen. Hierbij zorg je voor een naadloze integratie en afstemming met andere processen binnen het programma. Je doet dit volgens vastgestelde projectplannen en werkt nauw samen met agile teams. Je besteedt veel tijd aan vernieuwing, verbetering, ondersteuning en kennisdeling. Een extra uitdaging daarin is dat de IT-omgeving van het Openbaar Ministerie voortdurend in beweging is. Je speelt een cruciale rol bij het continue coördineren van (project) deelprocessen en het waarborgen van aansluiting tussen bedrijfsdoelstellingen, technologische ontwikkelingen en organisatorische veranderingen. Je draagt bij aan de kwaliteit en samenwerking van het Agile/DevOps team. Je hebt sterke affiniteit met techniek en bent in staat om technische koppelingen en de werking daarvan die het team oplevert te begrijpen. Je beschikt over goede communicatieve en sociale vaardigheden, bent flexibel, creatief, nauwkeurig en beschikt over empathisch vermogen.Je werkzaamheden bestaan onder andere uit:

  • Opstellen en coördineren van de uitvoering van het plan van aanpak
  • Professionaliseren van de samenwerking tussen projectteams
  • Ontvlechten van processen
  • Aansturen van veranderprocessen
  • Bewaken van projectvoortgang van deelprocessen
  • Documenteren van processen en projectvoortgang

Achtergrond opdracht

Binnen het programma Emma werken we aan het vernieuwen en digitaliseren van de werkprocessen van heel het OM. Een belangrijk onderdeel van deze vernieuwing is het managen en coördineren van deelprocessen binnen de vernieuwings- en digitaliseringsinitiatieven. Daarom zijn wij op zoek naar een projectleider deelprocessen die ingezet zal worden in het Programma Emma ter plaatse van Informatie Voorziening Openbaar Ministerie (IVOM) in Utrecht. De projectleider deelprocessen is essentieel in het leiden en bijsturen van projectwerkzaamheden, het waarborgen van de coördinatie tussen teams en het toezien op de integratie van deelprocessen binnen het programma. In samenwerking met de programmamanagers, stuur je teams aan en zorg je ervoor dat projectcomponenten efficiënt en conform de gestelde eisen worden uitgevoerd en geïmplementeerd.

Beschrijving directie/dienst/afdeling: 

Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt omgegaan. Het OM bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal), 10 arrondissementsparketten, 1 landelijke ressortsorganisatie en een aantal 'bijzondere' eenheden t.w. het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM), IVOM (IV organisatie OM) en de Rijksrecherche. Het Openbaar Ministerie is op ca. 35 locaties door heel Nederland gevestigd. In totaal werken ongeveer 5.000 mensen bij het OM. Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal. Het College bepaalt het landelijke opsporings- en vervolgingsbeleid van het OM. De zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College. Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar Ministerie: www.om.nl

Het College van Procureurs-Generaal van het Openbaar Ministerie heeft in 2020 een OM Informatiestrategie en meerjarenplan 2020-2027 laten opstellen: het Business + Informatieplan OM (BIPOM). In het BIPOM is het doel vastgelegd om in 2027 één uniforme werkwijze te hebben, ondersteund door één modulair opgebouwd zaaksysteem voor alle zaakstromen binnen het strafrecht. Het gaat om de ondersteuning van werkprocessen die nu ondersteund worden door 7 verschillende zaaksystemen. Dit betekent dat op alle parketten van het OM dusdanig uniform gewerkt gaat worden, dat iedereen gebruik kan maken van hetzelfde zaaksysteem, zonder lokale uitzonderingen of technische workarounds. Het project EMMA geeft invulling aan de uitvoering van de strategie die is beschreven in het BIPOM en heeft als doel de 7 zaakssystemen te vervangen en de werkprocessen binnen het OM te uniformeren.

Eisen

  • De kandidaat beschikt over een WO-diploma (in Bedrijfskunde, Bestuurlijke informatica of gerelateerd)
  • De kandidaat beschikt over mnimaal 5 jaar aantoonbare ervaring in projectmanagement
  • De kandidaat beschikt over minimaal 3-4 jaar aantoonbare ervaring met Agile/SCRUM en DevOps projecten
  • De kandidaat heeft aantoonbare ervaring binnen complexe IT omgevingen zoals bij de Rijksoverheid, en bij voorkeur bekend met de Strafrechtketen
  • De kandidaat heeft een goede beheersing van de Nederlandse taal en is communicatief sterk, zowel schriftelijk, visueel als mondeling (blijkt uit motivatiebrief en interview).

Wensen

  • De kandidaat is beschikt over de onderstaande gevraagde competenties en eigenschappen:
    - Samenwerken, adequate oordeelsvorming en probleemanalyse.
    - Besluitvaardigheid, resultaatgerichtheid en omgaan met details
    - Stressbestendigheid
  • De kandidaat heeft meer dan X jaar ervaring met het opstellen en coördineren van de uitvoering van een plan van aanpak
  • De kandidaat heeft X jaar ervaring binnen de Rijksoverheid:
  • De kandidaat heeft een sterke affiniteit met techniek en bent in staat om technische koppelingen en de werking daarvan die het team oplevert te begrijpen
  • De kandidaat heeft kennis met Scrum, Agile of DevOps

Aanvullende Informatie
Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.

De recruiter

Else Krijgsman

HeadFirst

Deel deze opdracht

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.