Opdrachten

Stichting ICTU Strategisch Communicatie Adviseur Open Source - Digitale Overheid C1293

Strategisch Communicatie Adviseur Open Source - Digitale Overheid C1293

Info

Functie

Strategisch Communicatie Adviseur Open Source - Digitale Overheid C1293

Locatie

Den Haag

Uren per week

24 uren per week

Looptijd

13.12.2023 - 14.12.2024

Opdrachtnummer

149647

Sluitingsdatum

date-icon13.12.2023 clock-icon09:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving
Inleiding ICTU is een onafhankelijke advies- en projectenorganisatie binnen de overheid. ICTU werkt aan een betere digitale overheid vanuit de overtuiging dat ICT de overheid vooruithelpt bij maatschappelijke vraagstukken. ICTU helpt overheden bij het verbeteren van hun dienstverlening met ICT, in dienst van het openbaar bestuur. ICTU is in 2001 opgericht als overheidsstichting zonder winstdoel. ICTU zoekt per direct tot en met 30-06-2024 voor ongeveer 24 uur per week een Strategisch Communicatie Adviseur voor het deelproject Open Source. Dit deelproject is administratief ondergebracht bij het project C1293 Digitale Overheid, maar heeft een aparte aansturing vanuit het ministerie van BZK. Opdrachtgever bij dit ministerie is de heer Koos Steenbergen.

Over Open Source
Op 17 april 2020 stuurde de minister van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) namens het kabinet een kamerbrief over het vrijgeven van de broncode van overheidssoftware. De boodschap van deze kamerbrief is dat 'open, tenzij' de nieuwe norm zou moeten zijn bij de ontwikkeling van software van de overheid. Maar waar moeten medewerkers van overheden aan denken bij het vrijgeven van de broncode van overheidssoftware? Wat is er nodig voor een 'open, tenzij' aanpak en welke drempels worden er in de praktijk ervaren? Is open source software gratis, met welke juridische afwegingen moet je rekening houden en hoe regel je het beheer? Zomaar een paar vragen uit de praktijk, die passen bij de verkennende fase waarin we zitten.

Ambitie
De open source cultuur van de Nederlandse overheid staat nog in de kinderschoenen. Overheden zitten in de verkennende fase waarbij nog veel onderzoek wordt gedaan. We zien ook dat een open aanpak en het inzetten van open source software hoort bij een nieuwe manier van werken. Open, samen, onafhankelijk en transparant zijn kernwoorden die hierbij passen.

Werkzaamheden
De strategisch communicatie-adviseur Open Source die wij zoeken geeft invulling aan het door de opdrachtgever geaccordeerde Communicatieplan: open source - Van bewustwording naar een gerichte open aanpak. Daarin zijn voor 2024 een drietal speerpunten geformuleerd. De communicatiedoelen, communicatie-activiteiten en inzet van middelen zijn erop gericht om deze speerpunten te realiseren. Het gaat om:

  • Het kennisniveau van overheidsprofessionals t.a.v. open source vergroten
  • De open source community op Pleio activeren en stimuleren
  • Uitbouwen en onderhouden van het netwerk

De communicatiedoelen die hierbij passen zijn:

  • Ad 1: Het onderwerp open source staat nog onvoldoende op de bestuurlijke agenda's. Dit willen we in 2024 veranderen. Ook op bestuurlijk niveau moet de discussie voor een 'open, tenzij' aanpak worden gevoerd. Het onderwerp open source wordt hierbij niet neergezet vanuit de techniek maar als een nieuwe manier van werken/ontwikkelen. Het onderwerp open source actief pluggen door artikelen te plaatsen in relevante media zoals: Rijksportaal, BinnenbeRijk, IBestuur, Magazine voor Staatssteun, AG Connect, Computerable. Het opbouwen van een kennisdossier (toolbox) op Pleio met onderwerpen als: juridische kaders, kosten en baten, visiedocument, aanpak voor een open source project, goede voorbeelden, praktische handvatten en tools. Kennisuitwisseling faciliteren door het delen van goede voorbeelden, organiseren van kennissessies, evenementen en door communityleden met elkaar te verbinden. Het blijven inzetten van de maandelijkse open source nieuwsbrief. Een update vanuit de open source community krijgt een prominentere rol. Inzicht en overzicht: alle open source projecten op een rij. Een overzicht met voorbeelden, dilemma's en vraagstukken inclusief contactgegevens op Pleio.
  • Ad 2: De open source community op Pleio stap voor stap (organisch laten groeien) naar 1000 leden aan het einde van 2024. We laten de community groeien door iedere week een discussie, vraag, blog of nieuwsbericht te plaatsen. We vragen de community om hierop te reageren. Creëren van een saamhorigheidsgevoel binnen de open source community zodat mensen elkaar gaan opzoeken, in beweging komen en actief kennis en ervaringen gaan delen. Hierbij verkennen we ook de mogelijkheden om aan te sluiten bij de Rijks Innovatie Community. (Denk aan: het opzetten

    Eisen

  • Aantoonbaar kennis over en ervaring met Storytelling en (sitebeheer op) Pleio;
  • Je beschikt over relevante, aantoonbare ervaring in een vergelijkbare rol als community manager binnen een grote overheidsorganisatie, bijv. ministerie;
  • Ervaring met communities rondom complexe maatschappelijke thema's;
  • Aantoonbare ervaring met opbouwen of vormgeven van een nieuwe community, bijv. als communitybouwer;
  • Uitstekende mondelinge en schriftelijke vaardigheden in het Nederlands;
  • Je hebt een netwerk of bent reeds actief binnen relevante communities op het terrein van (open source) digitalisering zoals Code 4NL;
  • Wensen

  • Aantoonbare ervaring in het opstellen van communitystrategie met aansprekende doelstellingen
  • Ervaring met het actief volgen en begeleiden van community
  • Recente ervaring (afgelopen 2 jaar) bij een of meerdere open source projecten
  • Ervaring in creatie van content voor (social) media
  • Aantoonbare ervaring met ontwikkeling en innovatie waarbij de community een rol speelt
  • Ervaring met en aantoonbare kennis over analyse van gedrag of ontwikkelingen binnen communities en het presenteren van bevindingen
  • Je hebt goede organisatie vaardigheden en bent ervaren in het organiseren van alle activiteiten rond jouw community binnen een grote organisatie of project
  • Competenties

  • Je bent in staat te werken in een dynamische omgeving en daarin je eigen weg te vinden;
  • Je bent goed in staat te schakelen tussen verschillende niveaus, van operationeel tot en met strategisch;
  • Uitstekende mondelinge en schriftelijke vaardigheden in zowel Engels als Nederlands.
  • Aanvullende Informatie
    Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.


Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

Stichting ICTU

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving
Inleiding ICTU is een onafhankelijke advies- en projectenorganisatie binnen de overheid. ICTU werkt aan een betere digitale overheid vanuit de overtuiging dat ICT de overheid vooruithelpt bij maatschappelijke vraagstukken. ICTU helpt overheden bij het verbeteren van hun dienstverlening met ICT, in dienst van het openbaar bestuur. ICTU is in 2001 opgericht als overheidsstichting zonder winstdoel. ICTU zoekt per direct tot en met 30-06-2024 voor ongeveer 24 uur per week een Strategisch Communicatie Adviseur voor het deelproject Open Source. Dit deelproject is administratief ondergebracht bij het project C1293 Digitale Overheid, maar heeft een aparte aansturing vanuit het ministerie van BZK. Opdrachtgever bij dit ministerie is de heer Koos Steenbergen.

Over Open Source
Op 17 april 2020 stuurde de minister van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) namens het kabinet een kamerbrief over het vrijgeven van de broncode van overheidssoftware. De boodschap van deze kamerbrief is dat 'open, tenzij' de nieuwe norm zou moeten zijn bij de ontwikkeling van software van de overheid. Maar waar moeten medewerkers van overheden aan denken bij het vrijgeven van de broncode van overheidssoftware? Wat is er nodig voor een 'open, tenzij' aanpak en welke drempels worden er in de praktijk ervaren? Is open source software gratis, met welke juridische afwegingen moet je rekening houden en hoe regel je het beheer? Zomaar een paar vragen uit de praktijk, die passen bij de verkennende fase waarin we zitten.

Ambitie
De open source cultuur van de Nederlandse overheid staat nog in de kinderschoenen. Overheden zitten in de verkennende fase waarbij nog veel onderzoek wordt gedaan. We zien ook dat een open aanpak en het inzetten van open source software hoort bij een nieuwe manier van werken. Open, samen, onafhankelijk en transparant zijn kernwoorden die hierbij passen.

Werkzaamheden
De strategisch communicatie-adviseur Open Source die wij zoeken geeft invulling aan het door de opdrachtgever geaccordeerde Communicatieplan: open source - Van bewustwording naar een gerichte open aanpak. Daarin zijn voor 2024 een drietal speerpunten geformuleerd. De communicatiedoelen, communicatie-activiteiten en inzet van middelen zijn erop gericht om deze speerpunten te realiseren. Het gaat om:

  • Het kennisniveau van overheidsprofessionals t.a.v. open source vergroten
  • De open source community op Pleio activeren en stimuleren
  • Uitbouwen en onderhouden van het netwerk

De communicatiedoelen die hierbij passen zijn:

  • Ad 1: Het onderwerp open source staat nog onvoldoende op de bestuurlijke agenda's. Dit willen we in 2024 veranderen. Ook op bestuurlijk niveau moet de discussie voor een 'open, tenzij' aanpak worden gevoerd. Het onderwerp open source wordt hierbij niet neergezet vanuit de techniek maar als een nieuwe manier van werken/ontwikkelen. Het onderwerp open source actief pluggen door artikelen te plaatsen in relevante media zoals: Rijksportaal, BinnenbeRijk, IBestuur, Magazine voor Staatssteun, AG Connect, Computerable. Het opbouwen van een kennisdossier (toolbox) op Pleio met onderwerpen als: juridische kaders, kosten en baten, visiedocument, aanpak voor een open source project, goede voorbeelden, praktische handvatten en tools. Kennisuitwisseling faciliteren door het delen van goede voorbeelden, organiseren van kennissessies, evenementen en door communityleden met elkaar te verbinden. Het blijven inzetten van de maandelijkse open source nieuwsbrief. Een update vanuit de open source community krijgt een prominentere rol. Inzicht en overzicht: alle open source projecten op een rij. Een overzicht met voorbeelden, dilemma's en vraagstukken inclusief contactgegevens op Pleio.
  • Ad 2: De open source community op Pleio stap voor stap (organisch laten groeien) naar 1000 leden aan het einde van 2024. We laten de community groeien door iedere week een discussie, vraag, blog of nieuwsbericht te plaatsen. We vragen de community om hierop te reageren. Creëren van een saamhorigheidsgevoel binnen de open source community zodat mensen elkaar gaan opzoeken, in beweging komen en actief kennis en ervaringen gaan delen. Hierbij verkennen we ook de mogelijkheden om aan te sluiten bij de Rijks Innovatie Community. (Denk aan: het opzetten

    Eisen

  • Aantoonbaar kennis over en ervaring met Storytelling en (sitebeheer op) Pleio;
  • Je beschikt over relevante, aantoonbare ervaring in een vergelijkbare rol als community manager binnen een grote overheidsorganisatie, bijv. ministerie;
  • Ervaring met communities rondom complexe maatschappelijke thema's;
  • Aantoonbare ervaring met opbouwen of vormgeven van een nieuwe community, bijv. als communitybouwer;
  • Uitstekende mondelinge en schriftelijke vaardigheden in het Nederlands;
  • Je hebt een netwerk of bent reeds actief binnen relevante communities op het terrein van (open source) digitalisering zoals Code 4NL;
  • Wensen

  • Aantoonbare ervaring in het opstellen van communitystrategie met aansprekende doelstellingen
  • Ervaring met het actief volgen en begeleiden van community
  • Recente ervaring (afgelopen 2 jaar) bij een of meerdere open source projecten
  • Ervaring in creatie van content voor (social) media
  • Aantoonbare ervaring met ontwikkeling en innovatie waarbij de community een rol speelt
  • Ervaring met en aantoonbare kennis over analyse van gedrag of ontwikkelingen binnen communities en het presenteren van bevindingen
  • Je hebt goede organisatie vaardigheden en bent ervaren in het organiseren van alle activiteiten rond jouw community binnen een grote organisatie of project
  • Competenties

  • Je bent in staat te werken in een dynamische omgeving en daarin je eigen weg te vinden;
  • Je bent goed in staat te schakelen tussen verschillende niveaus, van operationeel tot en met strategisch;
  • Uitstekende mondelinge en schriftelijke vaardigheden in zowel Engels als Nederlands.
  • Aanvullende Informatie
    Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.


De recruiter

Celine Correia

Myler

Deel deze opdracht

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.