Opdrachten

Vrije Universiteit Amsterdam Testcoördinator/(meewerkend voorman)

Testcoördinator/(meewerkend voorman)

Info

Functie

Testcoördinator/(meewerkend voorman)

Locatie

Amsterdam

Uren per week

32 uren per week

Looptijd

18.05.2025 - 29.09.2025

Opdrachtnummer

233408

Sluitingsdatum

date-icon02.05.2025 clock-icon15:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Project: ( PKM-1364 ) “ServiceNow voor SOZ”:

De Dienst Student- en Onderwijszaken (VU SOZ) verzorgt de onderwijs-logistieke ondersteuning en de ondersteuning van onderwijsuitvoering. SOZ ziet toe op het digitaal faciliteren van de gehele student-journey: vanaf instroom tot uitstroom van (inter)nationale studenten.


Dit project richt zich op het vervangen van TopDesk voor een implementatie van ServiceNow en de aansluiting op het integrale platform voor digitale dienstverlening van de VU in het jaar 2025.
O.a de volgende zaken worden door het project opgeleverd:

▪ ServiceNow landingspagina SOZ op VU.nl
▪ Training/adoptie ServiceNow
▪ Migratie TOPdesk meldingen naar ServiceNow
▪ Koppeling SAP Student Lifecycle Management (SLcM) Zowel vanuit technisch als functioneel oogpunt moet dit project op zich zelf staand en integraal (end-to-end) getest worden.
Opdracht:
• Als lid van het projectteam borg je de werking en de kwaliteit van de gekozen oplossingen.
• In de rol van testcoördinator ben jij diegene die de juiste scenario’s weet te bedenken, uitgangssituaties weet klaar te zetten en fout- en goedpaden afdekt bij het (mede) uitvoeren
van de tests.
• De tests baseer je je op reeds vastgestelde (of nog mede door jou te verzamelen) requirements en user stories (testbasis)
• Je koppelt scenario’s aan functionele en non-functionele acceptatiecriteria
• Je zorgt dat de testgevallen en -scenario’s de juiste diepgang bevatten waardoor aan de vereiste dekkingsgraad voldaan wordt (risk-based testing)
• Je levert zelf een actieve bijdrage in het inhoudelijk uitvoeren van de test, tezamen met de interne “testers” – NB: dit zijn geen vakvolwassen testers, maar medewerkers vanuit VU IT beheer, onderwijs (SOZ) of de faculteiten zelf.
• Je stelt scenario’s op per testfase (zoals UT, ST, E2E, FAT / GAT) en zorgt dat deze geborgd en gebundeld zijn in de testmanagement tools (momenteel voornamelijk de combinatie van JIRA (use cases en stories) gebundeld met XRay test executie)
• Naast bovenstaande dienen er migratietesten te worden opgesteld voor het migreren van bestaande tickets (incl. data en bijlages) van TOPDesk naar ServiceNow.
• Je rapporteert direct aan de projectmanager en overige projectleden.
• Je focus ligt niet alleen op het SUT (system under Test) maar ook op de koppelvlakken in de keten. De technische en functionele samenhang maak je jezelf vlot eigen en deze technische kennis gebruik je om end-to-end testscenario’s uit te werken.

Ter afronding van het project lever je een bijdrage aan de eindrapportage op en een vrijgave advies ten behoeve van de Project Manager, het CAB en de stuurgroep(en)

Het doel van het project is een soepele en efficiënte overgang van TOPdesk naar ServiceNow te realiseren, zodat de continuïteit en minimaal dezelfde kwaliteit van de dienstverlening aan studenten gewaarborgd blijft. Daarnaast beogen we verbetering van gebruikersgemak voor bij de dienstverlening betrokken medewerkers. We streven ernaar om een toekomstgericht servicemanagementplatform te creëren dat onze organisatie in staat stelt flexibel en innovatief in te spelen op toekomstige ontwikkelingen. We beogen een geïntegreerde, schaalbare en efficiënte oplossing die niet alleen de huidige eisen ondersteunt, maar ook ruimte biedt voor groei en continue verbetering. Ambitie is om de dienstverlening zo efficiënt mogelijk in te richten waardoor dezelfde dienstverlening met minder ondersteuning wordt geleverd. Het project levert een integrale testaanpak op waarin alle functionele en technische onderdelen worden getest in diverse fasen. Onder leiding van en samen met de testcoördinator worden scenario’s opgesteld op basis van requirements, met aandacht voor zowel fout- als succespaden. De resultaten worden beheerd en gerapporteerd via JIRA en XRay, volgens een risk-based strategie. Het project wordt vanuit test afgerond met een bijdrage aan de eindrapportage en een onderbouwd vrijgaveadvies aan projectmanagement, CAB en stuurgroep.

De ingehuurde professional moet beschikken over relevante kennis en 
ervaring, teneinde de werkzaamheden zoals gespecificeerd in de opdracht, te kunnen uitvoeren. Dit zijn minimumeisen voor het behalen van het afgesproken resultaat.

Eisen:
• > 3 jaar ervaring in testcoördinatie of minimaal 3 jaar medior / senior level Tester.
• In bezit van TMap kwalificaties ( ISTQB is hierin gelijkwaardig).
• Kennis van ServiceNow is een must.

Wensen:
• Kennis van TopDesk is een grote pré.
• Kennis van SAP SLcM (Student LifeCycle Management) is een pré.
• Kennis en ervaring in het hoger onderwijs is een pré.
• Je hebt ruime ervaring in het vakgebied testen en bent communicatief vaardig.
• Je bent analytisch sterk, behoudt het overzicht, kan root causes achterhalen, impact analyses uitvoeren en passende testcases selecteren.
• Je hebt aantoonbaar ervaring in het opstellen van teststrategie en (detail)testplannen.
• Je hebt aantoonbaar ervaring in het vooraf opstellen en uitvoeren van LTG’s en FTG’s en maakt daarbij gebruik van de juiste testmethodieken.
• Je hebt een duidelijke visie op het aanmaken en gebruiken van testdata, waarbij je regelgeving als AVG en GDPR weet toe te passen.
• Je bent vaardig in gebruik van Atlassian tooling (Confluence, Jira (projectadministratie van de VU is hierin ondergebracht) is een pré.
• Bekendheid met Jira testmanagement-plugin XRay is een grote pré.
• MS Teams / Office 365 bedreven , Sharepoint kennis is een pré.
• Ondanks dat VU-IT weinig tot geen testautomatisering gebruikt, is het landschap complex en op verschillende manieren gekoppeld. Kennis van API’s REST/JSON, CPI/ Webmethods en andere protocollen (en de manieren om berichten te manipuleren en uit te lezen) is daarom een grote pré.
• Kennis van SQL / SAP Query Language is een pré.

Competenties:
• Je bent een self-starter en maakt je snel technische materie eigen.
• Je bent in staat om zelf informatie op te halen bij de stakeholders en de business / beheerders.
• Je kan goed luisteren en doorvragen.
• Je weet op een natuurlijke manier uit te leggen wat en hoe er getest moet worden en kan feedback van gebruikers en projectleden vertalen naar concrete actiepunten.
• Je werkt gestructureerd en zorgt ervoor dat testsets zo duidelijk mogelijk worden geclusterd en onderhouden.
• Je bent resultaatgericht, hebt oog voor prioriteiten en kan deze stellen.
• Je pakt door bij problemen en neemt stakeholders en projectleden mee in de risico afwegingen.
• Je bent flexibel en hebt een goed probleemoplossend vermogen. Testen verloopt zelden vlekkeloos, je moet snel kunnen schakelen, alternatieve en/of aanvullende testen kunnen bedenken en daarbij zorgen dat de afgesproken doelstellingen worden behaald.
• Je bent nauwkeurig en hebt oog voor details.
• Je bent nieuwsgierig.
• Je werkt in teamverband net zo makkelijk als zelfstandig. De VU streeft naar een goede verhouding tussen thuis en op locatie werken (hybride*). Echter, in de regel wordt van de kandidaat verlangd om ca. 50% van de inzet op de VU aanwezig te zijn, in teamverband.

Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

Vrije Universiteit Amsterdam

Rolomschrijving en taakafspraken

Project: ( PKM-1364 ) “ServiceNow voor SOZ”:

De Dienst Student- en Onderwijszaken (VU SOZ) verzorgt de onderwijs-logistieke ondersteuning en de ondersteuning van onderwijsuitvoering. SOZ ziet toe op het digitaal faciliteren van de gehele student-journey: vanaf instroom tot uitstroom van (inter)nationale studenten.


Dit project richt zich op het vervangen van TopDesk voor een implementatie van ServiceNow en de aansluiting op het integrale platform voor digitale dienstverlening van de VU in het jaar 2025.
O.a de volgende zaken worden door het project opgeleverd:

▪ ServiceNow landingspagina SOZ op VU.nl
▪ Training/adoptie ServiceNow
▪ Migratie TOPdesk meldingen naar ServiceNow
▪ Koppeling SAP Student Lifecycle Management (SLcM) Zowel vanuit technisch als functioneel oogpunt moet dit project op zich zelf staand en integraal (end-to-end) getest worden.
Opdracht:
• Als lid van het projectteam borg je de werking en de kwaliteit van de gekozen oplossingen.
• In de rol van testcoördinator ben jij diegene die de juiste scenario’s weet te bedenken, uitgangssituaties weet klaar te zetten en fout- en goedpaden afdekt bij het (mede) uitvoeren
van de tests.
• De tests baseer je je op reeds vastgestelde (of nog mede door jou te verzamelen) requirements en user stories (testbasis)
• Je koppelt scenario’s aan functionele en non-functionele acceptatiecriteria
• Je zorgt dat de testgevallen en -scenario’s de juiste diepgang bevatten waardoor aan de vereiste dekkingsgraad voldaan wordt (risk-based testing)
• Je levert zelf een actieve bijdrage in het inhoudelijk uitvoeren van de test, tezamen met de interne “testers” – NB: dit zijn geen vakvolwassen testers, maar medewerkers vanuit VU IT beheer, onderwijs (SOZ) of de faculteiten zelf.
• Je stelt scenario’s op per testfase (zoals UT, ST, E2E, FAT / GAT) en zorgt dat deze geborgd en gebundeld zijn in de testmanagement tools (momenteel voornamelijk de combinatie van JIRA (use cases en stories) gebundeld met XRay test executie)
• Naast bovenstaande dienen er migratietesten te worden opgesteld voor het migreren van bestaande tickets (incl. data en bijlages) van TOPDesk naar ServiceNow.
• Je rapporteert direct aan de projectmanager en overige projectleden.
• Je focus ligt niet alleen op het SUT (system under Test) maar ook op de koppelvlakken in de keten. De technische en functionele samenhang maak je jezelf vlot eigen en deze technische kennis gebruik je om end-to-end testscenario’s uit te werken.

Ter afronding van het project lever je een bijdrage aan de eindrapportage op en een vrijgave advies ten behoeve van de Project Manager, het CAB en de stuurgroep(en)

Het doel van het project is een soepele en efficiënte overgang van TOPdesk naar ServiceNow te realiseren, zodat de continuïteit en minimaal dezelfde kwaliteit van de dienstverlening aan studenten gewaarborgd blijft. Daarnaast beogen we verbetering van gebruikersgemak voor bij de dienstverlening betrokken medewerkers. We streven ernaar om een toekomstgericht servicemanagementplatform te creëren dat onze organisatie in staat stelt flexibel en innovatief in te spelen op toekomstige ontwikkelingen. We beogen een geïntegreerde, schaalbare en efficiënte oplossing die niet alleen de huidige eisen ondersteunt, maar ook ruimte biedt voor groei en continue verbetering. Ambitie is om de dienstverlening zo efficiënt mogelijk in te richten waardoor dezelfde dienstverlening met minder ondersteuning wordt geleverd. Het project levert een integrale testaanpak op waarin alle functionele en technische onderdelen worden getest in diverse fasen. Onder leiding van en samen met de testcoördinator worden scenario’s opgesteld op basis van requirements, met aandacht voor zowel fout- als succespaden. De resultaten worden beheerd en gerapporteerd via JIRA en XRay, volgens een risk-based strategie. Het project wordt vanuit test afgerond met een bijdrage aan de eindrapportage en een onderbouwd vrijgaveadvies aan projectmanagement, CAB en stuurgroep.

De ingehuurde professional moet beschikken over relevante kennis en 
ervaring, teneinde de werkzaamheden zoals gespecificeerd in de opdracht, te kunnen uitvoeren. Dit zijn minimumeisen voor het behalen van het afgesproken resultaat.

Eisen:
• > 3 jaar ervaring in testcoördinatie of minimaal 3 jaar medior / senior level Tester.
• In bezit van TMap kwalificaties ( ISTQB is hierin gelijkwaardig).
• Kennis van ServiceNow is een must.

Wensen:
• Kennis van TopDesk is een grote pré.
• Kennis van SAP SLcM (Student LifeCycle Management) is een pré.
• Kennis en ervaring in het hoger onderwijs is een pré.
• Je hebt ruime ervaring in het vakgebied testen en bent communicatief vaardig.
• Je bent analytisch sterk, behoudt het overzicht, kan root causes achterhalen, impact analyses uitvoeren en passende testcases selecteren.
• Je hebt aantoonbaar ervaring in het opstellen van teststrategie en (detail)testplannen.
• Je hebt aantoonbaar ervaring in het vooraf opstellen en uitvoeren van LTG’s en FTG’s en maakt daarbij gebruik van de juiste testmethodieken.
• Je hebt een duidelijke visie op het aanmaken en gebruiken van testdata, waarbij je regelgeving als AVG en GDPR weet toe te passen.
• Je bent vaardig in gebruik van Atlassian tooling (Confluence, Jira (projectadministratie van de VU is hierin ondergebracht) is een pré.
• Bekendheid met Jira testmanagement-plugin XRay is een grote pré.
• MS Teams / Office 365 bedreven , Sharepoint kennis is een pré.
• Ondanks dat VU-IT weinig tot geen testautomatisering gebruikt, is het landschap complex en op verschillende manieren gekoppeld. Kennis van API’s REST/JSON, CPI/ Webmethods en andere protocollen (en de manieren om berichten te manipuleren en uit te lezen) is daarom een grote pré.
• Kennis van SQL / SAP Query Language is een pré.

Competenties:
• Je bent een self-starter en maakt je snel technische materie eigen.
• Je bent in staat om zelf informatie op te halen bij de stakeholders en de business / beheerders.
• Je kan goed luisteren en doorvragen.
• Je weet op een natuurlijke manier uit te leggen wat en hoe er getest moet worden en kan feedback van gebruikers en projectleden vertalen naar concrete actiepunten.
• Je werkt gestructureerd en zorgt ervoor dat testsets zo duidelijk mogelijk worden geclusterd en onderhouden.
• Je bent resultaatgericht, hebt oog voor prioriteiten en kan deze stellen.
• Je pakt door bij problemen en neemt stakeholders en projectleden mee in de risico afwegingen.
• Je bent flexibel en hebt een goed probleemoplossend vermogen. Testen verloopt zelden vlekkeloos, je moet snel kunnen schakelen, alternatieve en/of aanvullende testen kunnen bedenken en daarbij zorgen dat de afgesproken doelstellingen worden behaald.
• Je bent nauwkeurig en hebt oog voor details.
• Je bent nieuwsgierig.
• Je werkt in teamverband net zo makkelijk als zelfstandig. De VU streeft naar een goede verhouding tussen thuis en op locatie werken (hybride*). Echter, in de regel wordt van de kandidaat verlangd om ca. 50% van de inzet op de VU aanwezig te zijn, in teamverband.

De recruiter

Cindy Straten

HeadFirst

Deel deze opdracht

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.