Opdrachten

Zorginstituut Nederland IStandaarden-informatieanalist

IStandaarden-informatieanalist

Info

Functie

IStandaarden-informatieanalist

Locatie

Diemen

Uren per week

32 uren per week

Looptijd

30.04.2023 - 31.05.2024

Opdrachtnummer

133601

Sluitingsdatum

date-icon11.04.2023 clock-icon10:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

1.1 Beschrijving Zorginstituut Nederland
Iedereen die in Nederland woont of werkt is verplicht om een zorgverzekering te hebben. Zorginstituut Nederland is een overheidsorganisatie met als belangrijkste taak het samenstellen van het basispakket van de zorgverzekering. Hierbij maken we ingewikkelde, maar noodzakelijke keuzes om ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland goede zorg kan krijgen. Nu en in de toekomst. Het Zorginstituut is een zelfstandig bestuursorgaan dat functioneert onder het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). We voeren werkzaamheden uit op basis van de twee wettelijke ziektekostenverzekeringen: de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz). Passende zorg is de rode draad in alle taken van het Zorginstituut. Wij zijn verantwoordelijk voor een aantal zaken: • we adviseren van de minister van VWS over de inhoud van het verzekerde pakket; • we zorgen voor eenduidige uitleg van de verzekerde zorg; • we bevorderen de kwaliteit, betaalbaarheid en toegankelijkheid van de zorg door het signaleren van kansen voor vernieuwingen en verbeteringen in de zorg; • we bevorderen digitale informatie-uitwisseling in de zorg, onder meer door het ontwikkelen van informatiestandaarden; • we voeren de risicoverevening uit, wat inhoudt dat we het premiegeld beheren en verdelen over de zorgverzekeraars en zorgkantoren, zodat ze hun verzekeringsplicht kunnen nakomen; • we beheren het Zorgverzekeringsfonds (Zvf) en het Fonds langdurige zorg (Flz) en verstrekken informatie over de kosten in de zorg. Meer informatie vindt u op onze website: https://www.zorginstituutnederland.nl/overons/organisatie

1.2 Beschrijving Team Informatiestandaarden
Team Informatiestandaarden bestaat uit circa 23 collega’s en is verantwoordelijk voor het beheer en de doorontwikkeling van de informatiestandaarden (iStandaarden), voor de Wet langdurige zorg (Wlz), de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Jeugdwet (Jw) en het Persoonsgebonden budget (pgb). De standaarden ondersteunen de informatie-uitwisseling binnen de administratieve en financiële processen binnen de zorg. Elk van deze standaarden is een verzameling regels en afspraken die ervoor zorgen dat cliëntgegevens elektronisch, gestandaardiseerd, consistent en veilig worden uitgewisseld tussen gebruikers. Jaarlijks worden de informatiestandaarden doorontwikkeld volgens een vastgesteld releasebeleid. Het team onderhoudt nauwe contacten met alle gebruikers in het zorgveld om de functionele wensen toe te passen in de informatiestandaard. iStandaarden bevorderen een snelle en soepele informatieoverdracht in de zorg en ondersteuning, wat zich uiteindelijk vertaalt in minder administratieve lasten en meer aandacht voor de cliënt. Voor meer informatie over iStandaarden ga naar: www.istandaarden.nl.

1.3 Omschrijving van opdracht
Zorginstituut Nederland zoekt een iStandaarden-informatieanalist - waarbij een business analist of data-analist niet voldoen aan de gevraagde competenties - voor de periode van april of mei 2023 (in overleg) tot 1 juni 2024 voor gemiddeld 32 uren per week. Als iStandaarden-informatieanalist hou je je bezig met het ontwikkelen, opzetten en uitwerken van functionele en technische specificaties voor de iStandaarden in het Sociaal domein. Samen met je collega’s werk je aan de iStandaarden om de processen van ketenpartijen goed te ondersteunen. Als informatieanalist heb je contacten met verschillende ketenpartners, zoals gemeenten en aanbieders. Je onderzoekt de functionele wensen van ketenpartijen en analyseert de technische mogelijkheden om deze wijzigingen op te nemen in de informatiestandaard. Je werkt de technische oplossingen uit in heldere analyses die to the point zijn en passen binnen de ontwerprichtlijnen van de informatiestandaarden en binnen de gestelde deadlines, die mede bepaald worden door bijeenkomsten met ketenpartijen. Je kunt de functionele en technische impact inschatten voor de hele keten en biedt ondersteuning bij de implementatie van de iStandaarden. Je wordt onderdeel van een zeer divers team dat bestaat uit verschillende enthousiaste en gedreven professionals. De sfeer binnen het team is informeel en uitnodigend. We staan allemaal voor de resultaten die we moeten opleveren, en werken hier met veel energie en passie aan.
De voornaamste werkzaamheden zijn: o Ophalen, verzamelen en analyseren van wijzigingsverzoeken op de iStandaarden in het sociaal domein; o uitwerken van verschillende oplossingsrichtingen voor aanpassingen op de iStandaarden in het sociaal domein; o overleg voeren met gebruikers en softwareleveranciers over wijzigingen op de iStandaarden; o opstellen business cases (functionele- en technische impactbepaling); o in detail doorvoeren aanpassingen informatiestandaarden in proces- en informatiemodellen iStandaarden; o opstellen presentaties en presenteren oplossingsrichtingen; o opstellen functionele documenten; o reviewen documenten; o beantwoorden van meldingen servicedesk.

De iStandaarden-informatieanalist die wij zoeken
Is mensgericht, vakinhoudelijk sterk, secuur met een scherp oog voor details, analytisch goed onderlegd en heeft technische kennis van informatiestandaarden. Je kunt analyses maken en deze analyses uitwerken tot een uitgebreid wijzigingsvoorstel voor de informatiestandaarden, inclusief de uitwerking voor het model. Je bent initiatiefrijk, gedreven en zet je in voor een toekomstbestendige gegevensuitwisseling tussen zorgpartijen. Je hebt belangstelling voor ontwikkelingen in het informatievakgebied zoals datagestuurd werken, FAIR, betekenismodellering en secundair datagebruik. Daarnaast beschikt de informatieanalist over de volgende competenties die zullen worden getoetst tijdens het sollicitatiegesprek: o Is in staat om complexe vraagstukken te analyseren en hiervoor verschillende oplossingsrichtingen te bedenken binnen de bestaande uitgangspunten en ontwerprichtlijnen; o kan zich goed en helder uitdrukken in het Nederlands in woord en geschrift; o is zorgvuldig en altijd gericht op kwaliteit; o kan goed omgaan met deadlines; o is in staat prioriteiten te stellen in het werk; o kan schakelen tussen conceptuele vraagstukken en details; o is een teamspeler; o is een conceptueel denker; o heeft politieke sensitiviteit; o kennis van BPMN Procesmodelering is een pré.

1.4 Eisen ten aanzien van de aangeboden kandidaat
Eisen ten aanzien van de aangeboden kandidaat (knock-out) U dient aan te geven of u volledig aan de gestelde eisen voldoet door de vragenlijst op het aanbestedingsplatform volledig in te vullen. Gezien de aard van de opdracht is het niet toegestaan dat zzp-ers zichzelf uit eigen naam aanbieden. Inschrijvers die opereren als detacheerder en personeel uitlenen of tewerkstellen is het wel toegestaan zzp-ers aan te bieden voor deze opdracht. De overeenkomst wordt in dat geval gesloten met de uitlenende inschrijver en niet rechtstreeks met de zzp-er. • Beschikbaarheid: De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor gemiddeld 32 uren per week gedurende de periode tussen april of mei 2023 (in overleg) en 1 juni 2024 (werkzaam op locatie van Zorginstituut Nederland); • Vormvereiste: Inschrijver levert 1 CV en 1 motivatiebrief van een kandidaat aan (geschreven door de kandidaat zelf) en voegt dit toe aan de map 'mijn documenten' op het aanbestedingsplatform; • VOG: Bij aanstelling moet een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) worden overlegd; • Kennis en expertise: Uit het CV en door de aangeboden kandidaat zelf geschreven motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (middels opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten) beschikt over:  Afgeronde HBO opleiding;  Uit de motivatiebrief moet blijken dat de kandidaat als informatieanalist minimaal 1 project heeft uitgevoerd met het analyseren van complexe vraagstukken inclusief de wijze waarop de kandidaat de verschillende oplossingsrichtingen heeft uitgewerkt;  Minimaal 3 jaar ervaring met het opstellen van complexe technische specificaties;  Minimaal 2 jaar ervaring met ketensamenwerking.

1.5 Wensen ten aanzien van de aangeboden kandidaat
Uit de door u ingediende motivatiebrief blijkt dat de aangeboden kandidaat minimaal beschikt over de onderstaande competenties. Deze worden belangrijk geacht voor de functie en worden getoetst in de gespreksronde: o Kan zich goed en helder uitdrukken in het Nederlands in woord en geschrift; o In staat zijn om complexe vraagstukken te analyseren en hiervoor verschillende oplossingsrichtingen te bedenken binnen de bestaande uitgangspunten; o Zorgvuldig en altijd gericht op kwaliteit; o Kan goed omgaan met deadlines; o Is in staat prioriteiten te stellen in het werk; o Kan schakelen tussen conceptuele vraagstukken en details; o Teamspeler; o Conceptueel denker o Politiek sensitief o Kennis van BPMN Procesmodelering is een pré.

Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

Zorginstituut Nederland

Rolomschrijving en taakafspraken

1.1 Beschrijving Zorginstituut Nederland
Iedereen die in Nederland woont of werkt is verplicht om een zorgverzekering te hebben. Zorginstituut Nederland is een overheidsorganisatie met als belangrijkste taak het samenstellen van het basispakket van de zorgverzekering. Hierbij maken we ingewikkelde, maar noodzakelijke keuzes om ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland goede zorg kan krijgen. Nu en in de toekomst. Het Zorginstituut is een zelfstandig bestuursorgaan dat functioneert onder het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). We voeren werkzaamheden uit op basis van de twee wettelijke ziektekostenverzekeringen: de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz). Passende zorg is de rode draad in alle taken van het Zorginstituut. Wij zijn verantwoordelijk voor een aantal zaken: • we adviseren van de minister van VWS over de inhoud van het verzekerde pakket; • we zorgen voor eenduidige uitleg van de verzekerde zorg; • we bevorderen de kwaliteit, betaalbaarheid en toegankelijkheid van de zorg door het signaleren van kansen voor vernieuwingen en verbeteringen in de zorg; • we bevorderen digitale informatie-uitwisseling in de zorg, onder meer door het ontwikkelen van informatiestandaarden; • we voeren de risicoverevening uit, wat inhoudt dat we het premiegeld beheren en verdelen over de zorgverzekeraars en zorgkantoren, zodat ze hun verzekeringsplicht kunnen nakomen; • we beheren het Zorgverzekeringsfonds (Zvf) en het Fonds langdurige zorg (Flz) en verstrekken informatie over de kosten in de zorg. Meer informatie vindt u op onze website: https://www.zorginstituutnederland.nl/overons/organisatie

1.2 Beschrijving Team Informatiestandaarden
Team Informatiestandaarden bestaat uit circa 23 collega’s en is verantwoordelijk voor het beheer en de doorontwikkeling van de informatiestandaarden (iStandaarden), voor de Wet langdurige zorg (Wlz), de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Jeugdwet (Jw) en het Persoonsgebonden budget (pgb). De standaarden ondersteunen de informatie-uitwisseling binnen de administratieve en financiële processen binnen de zorg. Elk van deze standaarden is een verzameling regels en afspraken die ervoor zorgen dat cliëntgegevens elektronisch, gestandaardiseerd, consistent en veilig worden uitgewisseld tussen gebruikers. Jaarlijks worden de informatiestandaarden doorontwikkeld volgens een vastgesteld releasebeleid. Het team onderhoudt nauwe contacten met alle gebruikers in het zorgveld om de functionele wensen toe te passen in de informatiestandaard. iStandaarden bevorderen een snelle en soepele informatieoverdracht in de zorg en ondersteuning, wat zich uiteindelijk vertaalt in minder administratieve lasten en meer aandacht voor de cliënt. Voor meer informatie over iStandaarden ga naar: www.istandaarden.nl.

1.3 Omschrijving van opdracht
Zorginstituut Nederland zoekt een iStandaarden-informatieanalist - waarbij een business analist of data-analist niet voldoen aan de gevraagde competenties - voor de periode van april of mei 2023 (in overleg) tot 1 juni 2024 voor gemiddeld 32 uren per week. Als iStandaarden-informatieanalist hou je je bezig met het ontwikkelen, opzetten en uitwerken van functionele en technische specificaties voor de iStandaarden in het Sociaal domein. Samen met je collega’s werk je aan de iStandaarden om de processen van ketenpartijen goed te ondersteunen. Als informatieanalist heb je contacten met verschillende ketenpartners, zoals gemeenten en aanbieders. Je onderzoekt de functionele wensen van ketenpartijen en analyseert de technische mogelijkheden om deze wijzigingen op te nemen in de informatiestandaard. Je werkt de technische oplossingen uit in heldere analyses die to the point zijn en passen binnen de ontwerprichtlijnen van de informatiestandaarden en binnen de gestelde deadlines, die mede bepaald worden door bijeenkomsten met ketenpartijen. Je kunt de functionele en technische impact inschatten voor de hele keten en biedt ondersteuning bij de implementatie van de iStandaarden. Je wordt onderdeel van een zeer divers team dat bestaat uit verschillende enthousiaste en gedreven professionals. De sfeer binnen het team is informeel en uitnodigend. We staan allemaal voor de resultaten die we moeten opleveren, en werken hier met veel energie en passie aan.
De voornaamste werkzaamheden zijn: o Ophalen, verzamelen en analyseren van wijzigingsverzoeken op de iStandaarden in het sociaal domein; o uitwerken van verschillende oplossingsrichtingen voor aanpassingen op de iStandaarden in het sociaal domein; o overleg voeren met gebruikers en softwareleveranciers over wijzigingen op de iStandaarden; o opstellen business cases (functionele- en technische impactbepaling); o in detail doorvoeren aanpassingen informatiestandaarden in proces- en informatiemodellen iStandaarden; o opstellen presentaties en presenteren oplossingsrichtingen; o opstellen functionele documenten; o reviewen documenten; o beantwoorden van meldingen servicedesk.

De iStandaarden-informatieanalist die wij zoeken
Is mensgericht, vakinhoudelijk sterk, secuur met een scherp oog voor details, analytisch goed onderlegd en heeft technische kennis van informatiestandaarden. Je kunt analyses maken en deze analyses uitwerken tot een uitgebreid wijzigingsvoorstel voor de informatiestandaarden, inclusief de uitwerking voor het model. Je bent initiatiefrijk, gedreven en zet je in voor een toekomstbestendige gegevensuitwisseling tussen zorgpartijen. Je hebt belangstelling voor ontwikkelingen in het informatievakgebied zoals datagestuurd werken, FAIR, betekenismodellering en secundair datagebruik. Daarnaast beschikt de informatieanalist over de volgende competenties die zullen worden getoetst tijdens het sollicitatiegesprek: o Is in staat om complexe vraagstukken te analyseren en hiervoor verschillende oplossingsrichtingen te bedenken binnen de bestaande uitgangspunten en ontwerprichtlijnen; o kan zich goed en helder uitdrukken in het Nederlands in woord en geschrift; o is zorgvuldig en altijd gericht op kwaliteit; o kan goed omgaan met deadlines; o is in staat prioriteiten te stellen in het werk; o kan schakelen tussen conceptuele vraagstukken en details; o is een teamspeler; o is een conceptueel denker; o heeft politieke sensitiviteit; o kennis van BPMN Procesmodelering is een pré.

1.4 Eisen ten aanzien van de aangeboden kandidaat
Eisen ten aanzien van de aangeboden kandidaat (knock-out) U dient aan te geven of u volledig aan de gestelde eisen voldoet door de vragenlijst op het aanbestedingsplatform volledig in te vullen. Gezien de aard van de opdracht is het niet toegestaan dat zzp-ers zichzelf uit eigen naam aanbieden. Inschrijvers die opereren als detacheerder en personeel uitlenen of tewerkstellen is het wel toegestaan zzp-ers aan te bieden voor deze opdracht. De overeenkomst wordt in dat geval gesloten met de uitlenende inschrijver en niet rechtstreeks met de zzp-er. • Beschikbaarheid: De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor gemiddeld 32 uren per week gedurende de periode tussen april of mei 2023 (in overleg) en 1 juni 2024 (werkzaam op locatie van Zorginstituut Nederland); • Vormvereiste: Inschrijver levert 1 CV en 1 motivatiebrief van een kandidaat aan (geschreven door de kandidaat zelf) en voegt dit toe aan de map 'mijn documenten' op het aanbestedingsplatform; • VOG: Bij aanstelling moet een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) worden overlegd; • Kennis en expertise: Uit het CV en door de aangeboden kandidaat zelf geschreven motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (middels opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten) beschikt over:  Afgeronde HBO opleiding;  Uit de motivatiebrief moet blijken dat de kandidaat als informatieanalist minimaal 1 project heeft uitgevoerd met het analyseren van complexe vraagstukken inclusief de wijze waarop de kandidaat de verschillende oplossingsrichtingen heeft uitgewerkt;  Minimaal 3 jaar ervaring met het opstellen van complexe technische specificaties;  Minimaal 2 jaar ervaring met ketensamenwerking.

1.5 Wensen ten aanzien van de aangeboden kandidaat
Uit de door u ingediende motivatiebrief blijkt dat de aangeboden kandidaat minimaal beschikt over de onderstaande competenties. Deze worden belangrijk geacht voor de functie en worden getoetst in de gespreksronde: o Kan zich goed en helder uitdrukken in het Nederlands in woord en geschrift; o In staat zijn om complexe vraagstukken te analyseren en hiervoor verschillende oplossingsrichtingen te bedenken binnen de bestaande uitgangspunten; o Zorgvuldig en altijd gericht op kwaliteit; o Kan goed omgaan met deadlines; o Is in staat prioriteiten te stellen in het werk; o Kan schakelen tussen conceptuele vraagstukken en details; o Teamspeler; o Conceptueel denker o Politiek sensitief o Kennis van BPMN Procesmodelering is een pré.

De recruiter

Emiel Schnell

HeadFirst

Deel deze opdracht

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.