AVG is geen millenniumbug, mensen worden onnodig bang gemaakt

AVG is geen millenniumbug, mensen worden onnodig bang gemaakt

Er is al veel gesproken over de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), maar nog lang niet alles over gezegd. In het ZP Radio programma HoofdZaken is Eva de Vries van Deikwijs Advocaten te gast bij Sebas Krijgsman en Bart van der Geest. Zij vertelt over de inhoud van de wet en waar organisaties en zelfstandigen rekening mee moeten houden.

Bepaal zelf welke rol jij aanneemt

Eva de Vries werd tijdens haar studie rechten direct geboeid door informatierecht en daarmee ook auteursrecht en vrijheid van meningsuiting. Later specialiseert zij zich als advocaat op het gebied van privacy en data protection. “Jij kunt in deze tijd, waarin social media en camera’s steeds meer aanwezig zijn, nog steeds zelf bepalen welke beeld jij van jezelf schetst. Er is nog altijd veel ruimte om jezelf te zijn en jezelf bloot te geven op de plek waar jij het zelf wilt”, aldus de Vries.

De Vries adviseert goed te letten op welke gegevens jij verstrekt en voor welk doeleinde. “Een voorbeeld hiervan is het vermelden van hobby’s in jouw cv. Daarmee laat jij zien welk type persoon jij bent en krijgt de opdrachtgever een beeld van jouw persoonlijkheid. Begrijp daarom goed  welk profiel er op basis van deze hobby’s van jou wordt gemaakt”.

“Bedenk bij het verstrekken van persoonsgegevens het volgende: wat wil jij van jezelf laten zien en waarom verwerk jij die gegevens? Het is niet altijd nodig alles te delen.”
– Eva de Vries, Deikwijs Advocaten

Mensen worden zenuwachtig

Als expert op het gebied van privacy ondersteunt de Vries ondernemers, grote organisaties en startups op het gebied van persoonsgegevens verwerking. Nu 25 mei om de hoek staat merkt zij dat mensen zenuwachtig worden: “Jij hoeft niet  bang te zijn als jij nog niet helemaal klaar bent na 25 mei. Het is geen millenniumbug en blijft in ontwikkeling. Mensen worden onnodig bang gemaakt.”

“De AVG gaat over de wijze waarop organisaties met persoonsgegevens omgaan en welke rechten jij hebt over jouw eigen persoonsgegevens. Er bestond al een wet, maar doordat er steeds meer gegevens worden gedeeld –bijvoorbeeld op social media – was het nodig de oude regelgeving aan te passen”, laat de Vries weten. “Als een organisatie alles al op orde had, dan hoeven zij niet meer zo veel te doen om te voldoen aan deze nieuwe wet. Maar op dit vlak vallen veel organisaties toch door de mand.”

“25 mei staat bij velen rood omcirkeld in de agenda, maar ondanks dat de regels vanaf deze datum gelden dienen organisaties altijd mee te blijven bewegen.”
– Eva de Vries, Deikwijs Advocaten

Volgens de Vries zit de grootste uitdaging van de AVG in transparantie: “Heel veel organisaties waren al goed bezig en laten dat nu zien. Daarnaast is het van belang dat iedereen afspraken maakt met derde partijen die samen met of namens jou gegevens verwerken.”

Voorbereiden op de AVG

Zelfstandig Professionals en organisaties hebben meerdere rollen bij het verwerken van persoonsgegevens. Voor zelfstandigen is dit vooral de rol bij het verwerken van gegevens over zichzelf en gegevens van een opdrachtgever. En in het geval van het tweede is deze ook onder te verdelen in; gegevens die een zelfstandige verwerkt voor de opdracht(gever) en voor het eigen belang. “De eerste stap is goed beseffen welke persoonsgegevens jij verwerkt en waarom jij dat doet. Zorg ervoor dat jij zorgvuldig bent en volg instructies van jouw opdrachtgever op. Een datalek zit in een klein hoekje, schuif dit dan niet onder tafel maar wees open en eerlijk naar jouw opdrachtgever”, aldus de Vries.

“Ik hoop dat privacy bij het verwerken van persoonsgegevens net zo mainstream wordt als het milieu. Kies voor een bedrijf dat er netjes mee omgaat.”
– Eva de Vries, Deikwijs Advocaten

Als wij het nieuws mogen geloven, zijn ook organisaties al druk met het treffen van voorbereiden. Maar hoe weet jij als organisatie of jij goed bent voorbereid? De Vries adviseert: “Het bestaat niet dat jij alles 100% goed doet. Helemaal compliant word jij daarom nooit, maar jij kunt wel jouw best doen. Bekijk het nieuws en website autoriteit persoonsgegevens om de ontwikkelingen op de voet te kunnen volgen.”

Beluister de volledige radio-uitzending met Eva de Vries hieronder.

Bekijk op de website van ZP Radio ook eerdere uitzendingen van HoofdZaken.

Esmée Ouwehand, Marketing & communicatie medewerker

Esmée Ouwehand (1992) is sinds 2016 werkzaam bij HeadFirst. Nadat zij haar hbo-diploma Communicatie behaalde is zij o.a. werkzaam geweest als ZP’er waarbij zij aan verschillende communicatieprojecten heeft gewerkt. Ouwehand is werkzaam als medewerker marketing en communicatie binnen HeadFirst. Van hieruit is zij verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie van onze organisatie.