Een intakegesprek? Zorg dat je geen show opvoert

Een intakegesprek? Zorg dat je geen show opvoert

Deze week in de ZP Radio studio voor het programma HoofdZaken: Taren Mohan. De auteur van het boek “Intakegesprekken & Detacheren”. Deze ervaringsdeskundige werkte jarenlang als interim professional in de financiële dienstverlening. Hij merkte op dat Zelfstandig Professionals in zichzelf moeten investeren, omdat anderen het niet voor ze doen. Hij besloot zijn praktijkkennis te delen in zijn boek en zo professionals te helpen met bij het voeren van een intakegesprek. Want zonder opdracht, heb je geen inkomsten. In zijn boek geeft hij ook het woord aan opdrachtgevers, om zo verschillende perspectieven in kaart te brengen.

Mohan stelt dat een ZP’er meer nodig heeft dan enkel zijn deskundigheid. Met alle concurrentie op de markt moet je ervoor zorgen dat opdrachtgevers zien dat jij de juiste persoon voor de klus bent. Daarbij red je het niet alleen met je kennis, maar je hebt ook de vaardigheden nodig om jezelf te presenteren. “Denk daarbij bijvoorbeeld aan je cv, maar ook aan het voeren van een intakegesprek”, aldus Mohan.

Tips voor cv en LinkedIn profiel

Een opdrachtgever zoekt een professional voor de korte termijn. Het is essentieel om je hier zowel in je cv als tijdens je intakegesprek op te focussen. Vermeld in je cv zeer concreet welke opdrachten in het verleden hebben bijgedragen aan jouw kwaliteiten die je nu in kunt zetten bij een nieuwe opdracht. De overige werkervaring mag later in het cv beknopt aangegeven worden. Verder vertelt Mohan dat een up-to-date LinkedIn profiel ook een must is. Opdrachtgevers checken namelijk altijd een LinkedIn profiel. Met de STARR methode kun je op LinkedIn uitgebreid aangeven welke situaties (S), taken (T), acties (A), resultaten (R) en reflecties (R) bij jouw vorige opdrachten aan de orde kwamen. Dit geeft de opdrachtgever een goed overzicht van jouw kwaliteiten.

Tips voor intakegesprek

Daarnaast is het relevant om de juiste houding en gedrag aan te nemen tijdens een intakegesprek, maar ook om jezelf te blijven. Waarom zou je in pak naar een intakegesprek gaan, als je op een normale werkdag rondloopt in een spijkerbroek en op gympen? Volgens Mohan is het belangrijk dat je jezelf dusdanig goed kent, dat je tijdens een intakegesprek geen show hoeft op te voeren, maar dat het gewoon een gesprek is waarin je jezelf bent.

Tot slot stelt Mohan dat een opdrachtgever na afloop van het gesprek de observaties van het intakegesprek met de indrukken van het cv en het LinkedIn profiel samenbrengt en daarop zijn keuze baseert. Dat betekent dat alle drie de aspecten goed ontwikkeld moeten zijn om tot een overtuigend geheel te komen, waarmee de opdrachtgever overgehaald wordt voor jou te kiezen.

Lees hier ‘Handige tips voor een perfect intakegesprek’, voor meer tips & tricks voor een goede voorbereiding van een intakegesprek.

Wil je meer tips? Luister de uitzending terug bij ZP Radio. Wil je het boek “Intakegesprekken & Detacheren” van Taren Mohan lezen? Je kunt het vinden op Bol.com.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.