De 10 belangrijkste competenties en vaardigheden

De 10 belangrijkste competenties en vaardigheden

Als zzp’er bied je jezelf aan op de arbeidsmarkt met jouw unieke pakket aan competenties en vaardigheden. Jezelf daarin blijven ontwikkelen is hierbij essentieel, want ook de vereisten voor bepaalde opdrachten veranderen. Door een continu ontwikkelende wereld zijn namelijk bepaalde vaardigheden en competenties door de jaren heen overbodig geworden en er is nu vraag naar skillsets die vroeger niet eens bestonden. In dit blog lees je welke vrijwel overal goed gewaardeerd worden. Zo maak jij jezelf nog waardevoller op de arbeidsmarkt!

Het verschil tussen competenties en vaardigheden

Hoewel ze veel gemeen hebben, zit er wel een verschil tussen competenties en vaardigheden. Het verschil is dat over het algemeen vaardigheden getraind kunnen worden, wat voor competenties een stuk lastiger is.

Vaardigheden zijn concrete skills. Deze ontwikkel je het beste door een combinatie van praktische en theoretische kennis en expertise. Een cursus of een trainingstraject kan ook goed van pas komen bij het aanscherpen van bepaalde vaardigheden en bieden vaak nieuwe technieken en werkwijzen die je verder kunnen helpen in het professionele leven.

Competenties’ is een wat breder begrip. Dit omvat namelijk behalve vaardigheden ook gedragskenmerken als houding, kennis en gedrag. Daarvan valt een deel dus aan te leren, maar een groot deel draait ook om persoonlijke eigenschappen.

Richt je op de toekomst

Er zullen altijd competenties en vaardigheden nagenoeg toekomst-proof zijn. Dit betekent dat als je wilt ontwikkelen om jezelf beter in de markt te leggen, dat je je het beste op een of meerdere van deze punten focust. Hieronder vind je een lijst met verschillende vaardigheden en competenties die altijd goed van pas komen.

1.       Leren

Leren is de sleutel tot persoonlijke en professionele ontwikkeling. Het stelt ons in staat om onze capaciteiten te verbeteren en onze grenzen te verleggen. Daarnaast kan leren bijdragen aan het verhogen van ons zelfvertrouwen. Zonder lerend vermogen zijn we ook niet in staat om te innoveren, te veranderen en de concurrentie voor te blijven. Kortom: het vermogen om te leren is misschien wel één van de meest onderschatte én belangrijkste competenties die je kunt hebben.

2.       Flexibiliteit

Er kan veel gebeuren op de werkvloer en met de dag wordt het daarom belangrijker om flexibel te zijn. Flexibiliteit wordt erg gewaardeerd omdat flexibele personen makkelijk nieuwe manieren van werken aanleren en dus mee kunnen ontwikkelen met het bedrijf of de organisatie. Daarbij staan flexibele mensen ook vaak open voor nieuwe ideeën en denken ze graag mee met betrekking tot ontwikkeling.

3.       Creativiteit

Creativiteit komt in allerlei varianten, waardoor er niet één daadwerkelijke maatstaf is als het aankomt op deze competentie. Het verschil zit hem vooral in hoe de creativiteit zich uit. Bijvoorbeeld een grafisch ontwerper zal over een heel ander type van creativiteit beschikken dan een accountant, of een verkoper ten opzichte van een programmeur. Toch kan iedereen op zijn beurt ‘out of the box’ manieren vinden om te innoveren of bepaalde issues te tackelen.

4.       Inschatten van risico’s

Vaak moeten er beslissingen genomen worden, zowel op leidinggevende functies als op de werkvloer zelf. Soms zitten hier risico’s aan vast en is het belangrijk om goed in te kunnen schatten of het gewenste resultaat het risico waard is. Dit leidt weer tot het maken van betere beslissingen

5.       Overtuigingskracht

Als je ooit een salespitch moet geven of in overleg met anderen een beslissing moet nemen, gaat dat een stuk beter als jij jouw opdrachtgever of andere partijen kan overtuigen van een bepaald standpunt. Het enthousiasmeren kan ongelooflijk veel opleveren en maakt jouw professionele leven een stuk gemakkelijker!

6.       Klantgerichtheid

Klantgerichtheid is iets wat altijd hoog in het vaandel zal staan bij de meeste opdrachtgevers. Door het hele bedrijf heen is het belangrijk dat mensen de focus houden op hoe de klant het bedrijf waarneemt of ervaart. De beste klantervaring verzorgen, creëert namelijk de meest loyale en lucratieve klanten.

7.       Samenwerking

Een bedrijf functioneert niet door slechts één persoon; je doet het samen als één team. Het is zonder meer belangrijk dat de mensen in de organisatie goed en op een professionele manier met elkaar overweg kunnen. Goed samenwerken betekent ook vertrouwen op anderen en hun opgebouwde expertise, kennis en intuïtie. Sta open voor wat zij zeggen, dat is respectvol én leerzaam!

8.       Verbale communicatie

Verbale communicatie is waar het in een organisatie vaak spaak loopt. Mensen hebben regelmatig moeite met het verwoorden van ideeën, gevoelens en problemen. Hierdoor ontstaat vaak miscommunicatie, wat verder in het proces weer tot onnodige problemen kan leiden. Een persoon die goed kan verwoorden wat er aan de hand is of ideeën op de juiste manier kan overbrengen, is goud waard, want dit scheelt uiteindelijk veel tijd, geld en ergernis.

9.       Autonomie

Natuurlijk is samenwerking belangrijk, maar voordat de gehele machine werkt, moeten alle individuele onderdelen uiteraard ook werken. Daarom is autonomie ook een erg gewaardeerde competentie. Als professional moet je zelfstandig je werkzaamheden en verantwoordelijkheden aanpakken en afronden. Een autonome werknemer is uiteindelijk rendabeler.

10.   Ambitie

Hoe fijn is het als iemand het maximale uit zichzelf probeert te halen? Iedere opdrachtgever zal instemmen dat dit een groot pluspunt is. Een ambitieus persoon zal altijd streven naar optimale prestaties en doorgroeimogelijkheden. Dit levert ongetwijfeld betere resultaten op en motiveert anderen in de organisatie om ook de best mogelijke prestaties neer te zetten; een win-win situatie dus.

Jouw vaardigheden en competenties uitbreiden bij HeadFirst

Er zijn uiteraard nog vele andere competenties en vaardigheden die ook belangrijk zijn en een voordeel zullen geven op de arbeidsmarkt, maar als je deze tien onder de knie hebt ben je al een heel eind op weg. Uiteindelijk is het belangrijk dat je nooit stopt met leren en groeien. Daar helpen we je bij HeadFirst graag bij! Als aangesloten professional bij onze Professionals & Partners services krijg je toegang tot ons leerplatform om je kennis en vaardigheden uit te breiden. Klik hier voor meer informatie of neem contact op met het team Professionals & Partners services via 023 – 56 856 30 om jou hier meer over te vertellen.

Marjolein Oldenburg