SOA architecture of Netflixen? Kies maar!

SOA architecture of Netflixen? Kies maar!

Gaan we het nu over SOA architecture hebben of gaan we Netflixen? Een beetje vreemde vraag misschien, zeker op de website van HeadFirst waar we altijd serieus met het IT-vak bezig zijn…

Toch is de vraag minder vreemd dan het lijkt. Want Netflix is al sinds een jaar of 10 een drijvende kracht achter wat sommigen de verbeterde uitvoering van de Service Oriented Architecture noemen, namelijk microservices.

Van SOA architecture naar microservices? Vraag het Google

Google Trends is de ideale tool om trends te herkennen. Fluctuaties in de gebruikte zoektermen tonen duidelijk hoe interesses door de tijd veranderen. Zoek op de site van het RIVM op de term ‘griep’ en je krijg 1272 zoekresultaten. Zoek met de term ‘griep’ in Google Trends en je ziet direct een grafiek met alle recente griep-pieken.

Doe datzelfde een keer met de termen ‘SOA architecture’ en ‘microservices’ en vergelijk de grafieken. Waar de interesse in SOA geleidelijk afneemt, stijgt het zoekverkeer naar microservices sinds 2014 met stip.

Het verschil tussen de twee concepten is overigens niet eenvoudig uit te leggen. Dat gaan we hier ook niet proberen. Zelfs experts op dit gebied rollen in de blogs over elkaar heen. Op hoofdlijnen gaan beide concepten erover dat we geen grote monolithische blokken software meer ontwikkelen. In plaats daarvan bedenken en ontwikkelen we kleinere componenten – (micro)services – die een duidelijk afgebakende functionaliteit leveren. Functionaliteit die binnen meerdere toepassingen kan worden hergebruikt. Hergebruik, open interfaces en modulariteit zijn dan ook steekwoorden. De vergelijking met legoblokjes komt ook nogal eens voorbij.

Vaak horen we daarbij dat microservices als concept fijnmaziger is en meer bottom-up. Volgens sommigen is het een meer zuivere implementatie van de ideeën die ook de basis van SOA vormden. Hoe je er ook tegen aankijkt, als SOA architecture expert zul je ongetwijfeld met belangstelling deze ontwikkeling volgen.

Volg microservices op Netflix

En dat brengt me terug bij Netflix. Het microservices concept is een ontwikkeling die vooral wordt gedreven door sterk technologische en innovatieve bedrijven, zoals Netflix.

Hun marketing is natuurlijk briljant maar wat het bedrijf ‘onder de motorkap’ presteert, is niet minder indrukwekkend.

Anno 2018 zijn er 130 miljoen abonnees in meer dan 190 landen die zonder wachten kunnen genieten van duizenden films en tv series, via ieder denkbaar apparaat. Om die ontwikkeling te kunnen beheersen, is Netflix al vanaf het begin actief op het gebied van microservices. In 2017 verzorgden zo’n 700 microservices samen de Netflix service. Microservices die jouw rekening opmaken, microservices die jouw kijktips samenstellen, microservices die zorgen dat jouw film in het juiste formaat wordt afgeleverd etc. etc.

Met die honderden microservices zijn er dagelijks duizenden wijzigingen in de productieomgeving. Wijzigingen die – en dat is fascinerend – door slechts tientallen engineers worden verzorgd. DevOps en Continuous Delivery zitten bij het bedrijf dan ook in de genen.

Leren van Netflix

Het boeiende voor IT professionals zoals SOA Architecture experts is dat het Netflix development team hierover al jarenlang een uitgebreide blog bijhoudt. Op Medium vind je een schat aan informatie over de principes en technische oplossingen die Netflix door de jaren heen heeft gebruikt om de dienstverlening op het hoge niveau te krijgen waar het nu staat. Ook voor professionals heeft het iets verfrissends om concepten uitgelegd te krijgen aan de hand van de internetdienst waar ze ‘s avonds met vrienden, hun partner of de kinderen naar kijken. En daarom is de sreamingdienst deze week onze kijktip voor de SOA Architecture experts.

Hoe zit het met jou, SOA Architecture specialist?

Ben jij al ‘over’ op micro services? Heb je al ervaring opgedaan met dit nog relatief nieuwe concept? Dan is dat voor jou misschien ook het moment om na te denken in welke uitdagende omgeving jij met bijvoorbeeld microservices aan de slag zou willen. En daar helpen we je bij HeadFirst graag bij. Meld je snel aan.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.