De efficiëntie van datacentrisch werken

De efficiëntie van datacentrisch werken

Middelgrote organisatie zetten zich schrap voor een disruptie. De reden is simpel: zij krijgen concurrentie uit onverwachte hoek. Snelgroeiende startups en scale-ups werken goedkoper, flexibeler en zijn in staat om sneller in te spelen op veranderende klantvraag. Natuurlijk wil je als zelfstandig professionals organisaties helpen hierin mee te gaan, maar hoe pak je dat aan tijdens een opdracht? Precies die vraag stond centraal tijdens de HeadsUp kennissessie ‘BI & Datawarehousing’.

Unpacking the black box
Het antwoord is eenvoudig: data. Maar het kunnen herkennen en ontsluiten van waardevolle data is een kunst, stelt Abdulmohaimen Amer, directeur bij Ventus Data Professionals en expert in Big data en AI. Technieken als artificial intelligence, machine learning helpen daarbij. Maar er zijn zoveel verschillende termen, niet gek als je door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom eerst een korte verheldering om te begrijpen hoe deze datacomponenten zich tot elkaar verhouden.

“Een digitale transformatie gaat over de impact van digitale technologieën en de toenemende digitalisering van bedrijfsprocessen op zowel mens, bedrijf en zelfs maatschappij.”

Een eenvoudige visualisatie laat zien dat deep learning een sub-component van machine learning is, net zoals machine learning dat van artificial intelligence is. Is hier een systeem voor, dan heb je logica-regels nodig om deze datacomponenten met elkaar te laten communiceren. Zodra je aan de slag gaat met de gegeneerde data uit het systeem, wordt het data science genoemd. Het samenkomen van verschillende systemen die met elkaar kunnen communiceren, zonder dat de mens eraan te pas komt, draagt de naam internet of things. Tot slot bieden de eerder genoemde componenten voorspellende data, vul je dit aan met business intelligence dan heb je het over beschrijvende data.

“De applicatie moet niet het middelpunt zijn voor data, data is juist de brandstof voor applicaties.”

De datacentrische revolutie
Het belang van data mag ondertussen bekend zijn. Veel organisaties claimen met trots dat ze data driven zijn. Data driven is alleen niet hetzelfde als datacentrisch. Een data driven organisatie verzamelt data en weet deze in te zetten binnen het bedrijfsproces. Een datacentrische organisatie gaat een stap verder: data vormt het fundament van het bedrijfsproces. Het betekent in de praktijk dat data niet gebonden is aan bepaalde applicaties.

Een datacentrische werkwijze is veel efficiënter, omdat alle applicaties vanuit één punt de data verkrijgen en daarmee dubbele data voorkomt. Werk jij aan een opdracht bij een organisatie die nog niet datacentrisch te werk gaat? Dan is het belangrijk om alsnog eerst de stap te naar een data driven werkwijze te maken. Met als doel kennis te maken met de efficiëntie die data biedt. Dus beslissingen maken aan de hand van data en kijken welke data er überhaupt in huis is.

HeadsUp-webinar ‘BI & Datawarehousing’
Digitalisering staat bij veel organisaties hoog op de agenda. Alles draait hierbij om data, ook wel het nieuwe goud genoemd. Data moet echter wel worden gedolven en daar is kennis, ervaring en expertise voor nodig. En daar kom jij om de hoek kijken. Stroop dus de mouwen op en laat je inspireren door Abdulmohaimen Amer! Je kijkt de webinar hier terug.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.