Hoe gebruik je LinkedIn bij het vinden van een interim opdracht?

Hoe gebruik je LinkedIn bij het vinden van een interim opdracht?

Veel interimmers zien de kansen die LinkedIn te bieden heeft over het hoofd of benutten ze onvoldoende. LinkedIn is niet alleen belangrijk wanneer jij op zoek bent naar een nieuwe interim opdracht. De kracht ligt vooral in het onderhouden van jouw netwerk, zodat op het moment dat jij een opdracht zoekt je jouw netwerk in kunt zetten. Je profiel bijwerken of netwerken op het moment dat het nodig is, is eigenlijk te laat. Wij geven je een aantal tips om jouw profiel nog aansprekender te maken.

Zorg voor een professional en toegankelijk profiel

Trek alles uit de kast om zo professioneel en toegankelijk mogelijk over te komen. Op LinkedIn ligt de nadruk op het zakelijke aspect, maar het is ook belangrijk om iets van jezelf te laten zien. Wie ben jij als mens en wat drijft jou? Dit betekent dat jij de juiste balans moet vinden tussen zakelijke en persoonlijke informatie.

Een profielfoto en duidelijke header

Mensen zijn visueel ingesteld. Zorg daarom voor een goede profielfoto. Het komt professioneel over en zo kan je jouw (toekomstige) opdrachtgevers nog beter overtuigen van je expertise. Gebruik geen vakantiekiekje of een selfie, maar een professionele portretfoto. Bij voorkeur een close-up, want jouw foto wordt maar klein op je LinkedIn-profiel weergegeven. Denk goed na over wat je wil uitstralen met jouw foto. Wil je bijvoorbeeld het liefst serieus of wat meer open op de foto staan? Zorg naast een goede profielfoto voor een professionele header. De header staat prominent boven in jouw persoonlijke profiel of bedrijfspagina. Zorg dat de afbeelding die je kiest past bij wat je doet en welke boodschap je wil overbrengen.

De juiste headline  

De headline staat direct onder jouw naam en is naast de samenvatting een van de belangrijkste onderdelen van een effectief LinkedIn profiel, de headline weegt namelijk mee in de zoekresultaten. Geef aan dat je beschikbaar bent en maak een concrete en duidelijke omschrijving waarin je uitlegt wat jij doet en voor wie. Benadruk jouw ervaring, kwaliteiten of specialismen.

Vergeet de samenvatting niet

Vergeet bij het optimaliseren van jouw profiel zeker niet de samenvatting in te vullen. De zoekfunctie van LinkedIn werkt optimaal wanneer jouw profiel helemaal compleet is. Op deze manier vergroot je de kans dat je profiel boven in de zoekresultaten terecht komt. Schrijf kort en krachtig op waar jij opdrachtgevers mee kunt helpen. Maak er geen wervend verhaal van met veel superlatieven, maar presenteer jezelf als een specialist met kennis van zaken. Een persoonlijke noot is goed, maar houdt de summary zo zakelijk mogelijk. Nog een laatste tip, voeg je contactgegevens toe aan je samenvatting. Zo hoeven bezoekers van jouw profiel niet extra te klikken om deze gegevens ook daadwerkelijk te zien. Maak het de lezer gemakkelijk, verlaag de drempel en wie weet word jij gebeld voor een interessante nieuwe opdracht!

Bevestig jouw kennis en kunde

LinkedIn is de plek om jouw relevante werkervaring te vermelden. Beschrijf per werkgever jouw functie, verantwoordelijkheden en de door jouw uitgevoerde opdracht. Hoe heb je die tot een goed einde gebracht? Vermeld daarnaast (waar mogelijk) concrete resultaten. Dit is de plek waar je de onderbouwing van jouw expertise geeft. Om jouw kennis, ervaring en meerwaarde te benadrukken, kun jij opdrachtgevers, (oud) collega’s en zakenrelaties vragen een persoonlijke aanbeveling te doen. Dit wekt vertrouwen bij potentiële opdrachtgevers. Meer onderschrijvingen voor jouw vaardigheden op je profiel laten namelijk zien dat jij deze vaardigheden ook daadwerkelijk bezit.

Bouw aan je netwerk

Hoe groter je LinkedIn-netwerk, hoe makkelijker jij wordt gevonden door mensen die naar een specialist met jouw kennis op zoek zijn. Kwaliteit is hierbij belangrijker dan kwantiteit, focus je daarom op contacten waar jij daadwerkelijk iets aan hebt.

Klaar voor het vinden van jouw nieuwe interim opdracht?

Met deze tips kun je een start maken om jouw vindbaarheid als ondernemer te verbeteren. Wil jij nog meer tips voor het vinden van nieuwe interim opdrachten en ben je benieuwd wat HeadFirst voor jou kan betekenen? Sluit dan eens aan bij onze webinar ‘Vind een opdracht via HeadFirst’. Hierin geven de relatiemanagers van HeadFirst concrete tips en tricks, zodat jij succesvol een (volgende) opdracht kunt vinden. Daarnaast is er de mogelijkheid om vragen te stellen. Of je nu jouw eerste opdracht zoekt of een nieuwe vervolgopdracht, wij helpen je graag op weg.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.