De leercurve van Maslow: een complete uitleg

De leercurve van Maslow: een complete uitleg

Wil je als zzp’er je kennis uitbreiden en effectief een nieuwe vaardigheid of competentie leren? Wees je dan bewust van de stappen die je hierbij zet. Er zijn namelijk verschillende manieren van leren, waar zelfs leermodellen voor zijn ontwikkeld. Een van de bekendste: de leercurve van Maslow.

De leercurve van Maslow beschrijft verschillende stadia waar je doorheen gaat bij het aanleren van een nieuwe vaardigheid. Maslow deelt dit op in vier verschillende fases, die allemaal een uniek punt weergeven van waar jij je bevindt binnen het leerproces.

Onbewust onbekwaam
De eerste fase binnen dit proces is gedoopt als onbewust onbekwaam. Dit houdt in dat je je niet bewust bent van de diepgang aan kennis achter een bepaalde vaardigheid. Je bent je in dit geval dan ook onbewust van het gebrek aan kennis wat je op dit moment nog hebt.

Bewust onbekwaam
Hierna komt het realisatiemoment dat je eigenlijk toch nog niet zo veel afweet van het onderwerp en accepteert dat je nog veel te leren hebt. Wanneer je dit besef krijgt, heb je een beter beeld van wat je nog allemaal kan leren en herken je de specifieke onderdelen van het desbetreffende onderwerp waarin je je wilt specialiseren of ontwikkelen. Op deze manier kun je doelgerichter en nauwkeuriger te werk gaan als het aankomt op het vergaren van nieuwe informatie.

Dit is voor veel mensen een keerpunt in de leercurve, omdat je er nu achter komt dat hetgeen je wilde leren toch moeilijker blijkt dan gedacht. Je gooit de handdoek in de ring óf gaat juist de uitdaging met nieuwe motivatie aan. In dat laatste geval verdiep je je verder in de leerstof alvorens je de volgende fase bereikt.

Bewust bekwaam
Wanneer je je eindelijk een klein beetje thuis begint te voelen binnen het onderwerp maar nog veel moeite moet stoppen in deze vaardigheid; dat is wanneer je bewust bekwaam wordt. Je bent geen leek meer binnen dit vak, maar het kost toch nog enige moeite en tijd om het tot op zekere hoogte te kunnen doen. Dit houdt in dat je je nog goed moet concentreren bij de uitvoering hiervan. Eenmaal hier aangekomen zal het nog steeds veel energie vereisen om ZZP opdrachten en handelingen goed te verrichten en fouten kunnen nog makkelijk gemaakt worden.

Onbewust bekwaam
Als je goed je best hebt gedaan in de eerste drie fases, dan kom je op een gegeven moment aan in fase vier: onbewust bekwaam. Dit houdt in dat je zonder er te veel bij na te denken de handelingen en opdrachten gemakkelijk voltooit. Je staat dan ook niet per se meer stil bij het feit dat je ondertussen al bekwaam bent geworden in dit vakgebied; het gaat onbewust en het voelt allemaal natuurlijk aan.

In dit stadium ben je eigenlijk al bijna uitgeleerd binnen dit onderwerp. Het voordeel hiervan is dat het uitvoeren van de handelingen vloeiend en vaak nagenoeg foutloos gaat. Het nadeel is dan weer dat het moeilijk is om deze vaardigheid aan iemand anders aan te leren omdat je zelf niet meer stilstaat bij alle handelingen die je verricht en dus niet meer bewust bent van hoe het leerproces in elkaar steekt.

Hoe pas ik de leercurve van Maslow toe?

Als je een nieuwe vaardigheid of competentie op de meest effectieve manier wil aanleren, kan je het volgende stappenplan aanhouden:

  1. Identificeer wat je wilt leren. Creëer voor jezelf een helder en duidelijk beeld wat je nou precies wilt leren, zodat je jezelf niet verliest in de zee van informatie die erbij komt kijken. Vaak is veel informatie irrelevant voor wat jij precies wilt leren of bereiken. Hoe duidelijker de doelstelling, hoe makkelijker je specifieke informatie vindt wat jou helpt bij het aanleren van de gewenste vaardigheid.
  2. Erken je gebrek aan kennis. Wanneer je begint met jezelf te verdiepen in een nieuw onderwerp is het cruciaal om open te staan tot leren. Als je denkt dat je het al weet, is het moeilijker om nieuwe informatie tot je te nemen. Daarom moet je erkennen dat je nog niet zoveel (of niets) weet over dit onderwerp. Accepteer dat je nog veel te leren hebt en zie het als een uitdaging, geen obstakel.
  3. Zoek naar middelen om te leren die bij jou passen. Niet iedereen vergaart graag op dezelfde manier informatie. Ga daarom bij jezelf na welke manier van leren het beste bij jou past. Kies je voor het lezen van boeken, onderzoeken en whitepapers of kijk je toch liever Youtube tutorials? Of wellicht heeft een persoonlijkere aanpak met een mentor of een opleiding meer jouw voorkeur. De juiste keuze rondom dit onderwerp kan een groot verschil maken in hoe snel jij je ontwikkelt binnen deze vaardigheid.
  4. Oefenen, oefenen, oefenen. Blijf jezelf uitdagen en blijf oefenen om beter te worden in het vak. Zelfs wanneer je af en toe moeiteloos een gewenst resultaat behaalt betekent dit nog niet dat dit altijd zo makkelijk gaat. Het is de kunst om jezelf te blijven motiveren en niet te snel denken dat je er al bent en nu achterover kan leunen. Vraag regelmatig feedback van mensen die ook in het vak zitten of bekwaam zijn binnen deze vaardigheid, zodat ze jou eventueel nog nieuwe dingen kunnen leren.

Aan de slag via HeadFirst

Het mooie aan deze leercurve van Maslow, is dat je deze overal kan toepassen; van werk tot aan sport en andere bezigheden. Voor iedereen die interesse heeft in zelfontwikkeling en persoonlijke groei is dit model een mooie draad om je leerproces te peilen.

Werk je als professional via HeadFirst bij een opdrachtgever, dan kun je toegang krijgen tot het leerplatform Select Academy om je kennis en vaardigheden uit te breiden. Klik hier voor meer informatie of neem contact op met het team Professionals & Partners services via 023 – 56 856 30. Zij vertellen je er graag meer over!

Marjolein Oldenburg