marktonderzoek

Marktonderzoek, hoe doe ik dat?

Marktonderzoek, hoe pak je dat aan?

Om erachter te komen of consumenten, bedrijven of opdrachtgevers op jouw product of dienst zitten te wachten, is het belangrijk om marktonderzoek te doen. Met een marktonderzoek breng je de markt voor jouw nieuwe product of dienst in kaart. Maar hoe doe je dat?

Uitbesteden of zelf doen?

Een marktonderzoek kun je uitbesteden aan een bureau dat hierin gespecialiseerd is, maar ook zelf doen. Hiermee breng je de markt voor jouw nieuwe product of dienst in kaart. Je kijkt naar je (potentiële) klanten, waar hun behoefte ligt en waar ze zich bevinden. Welke andere spelers zijn er op de markt en wat doen zij? Een marktonderzoek bestaat uit verschillende onderdelen.

Branche

De markt verkennen begint bij onderzoek naar je branche, zoals ‘zakelijke dienstverlening’ of ‘informatie en communicatie’. Wat is de gemiddelde omzet, wie zijn de belangrijkste spelers en wat zijn de trends en ontwikkelingen in de branche? Informatie over je branche vind je onder meer bij de Kamer van Koophandel, het CBS en het Economisch Instituut voor Midden- en Kleinbedrijf.

Klanten

Met een klantenonderzoek maak je een analyse van je toekomstige klanten en hoe je ze bereikt. Met die informatie weet je hoe en waar je je klanten moet gaan benaderen. Vraag mensen uit jouw doelgroep wat ze van je product of dienst vinden, via interviews of enquêtes. Online is ook veel te vinden, bijvoorbeeld de gratis tool Consumenten Barometer van Google (Engelstalig) . Deze geeft een goede indruk van de interesse en het koopgedrag van je (toekomstige) klanten.

Concurrenten

Als je weet wat je concurrenten doen, kun je bepalen hoe je je kunt onderscheiden. Daarom is het belangrijk om in kaart te brengen wie je concurrenten zijn – te vinden in het handelsregister van de Kamer van Koophandel – op welke doelgroep zij zich richten, welke producten en diensten ze aanbieden en tegen welke prijs en hoe ze hun klanten bereiken.

Dit zijn de basisstappen, lees hier meer over het doen van marktonderzoeken.

Bart van der Geest