Ruud Hendriks over de succesfactoren van bedrijven

Ruud Hendriks heeft lange tijd een prominente rol in de radio en televisiewereld. Hij werkte onder andere voor NOS, Veronica en RTL5. Later werd hij door Joop van den Ende en John de Mol gevraagd voor de Raad van Bestuur van Endemol. Hier heeft hij, door de mislukking van Sport7, zijn eerste zakelijke tegenslag meegemaakt. Op dit moment is Ruud presentator en medeoprichter van Startupbootcamp. Wat zijn volgens deze ervaren ondernemer de succesfactoren voor een bedrijf?

Ben je het eens met het idee dat het niet langer om grootte maar om snelheid en lenigheid gaat?

“Daar ben ik het volledig mee eens. Het is de laatste jaren makkelijker geworden om een bedrijf te starten. Er is steeds meer software voorradig, daar waar vroeger hardware gebruikt werd. Ook marketingkosten zijn veel lager door gratis middelen als social media. Bedrijven kunnen zich niet meer veilig wanen door hun omvang. Kijk maar naar Netflix dat Blockbuster totaal in de schaduw heeft gezet. Ik zat eens aan een diner naast iemand uit de Raad van Bestuur van KPN. Hij vroeg mij hoe Skype verdiende met gratis telefonie. Ik vond het ronduit schokkend dat ik hem dat moest uitleggen.”

Sport7 werd een grote mislukking. In hoeverre is anticiperen een succesfactor in de tv-wereld?

“Toen wij met RTL begonnen had niemand vertrouwen in commerciële tv. Er waren immers al drie zenders. Destijds kostte het twee jaar om 60 miljoen gulden bij elkaar te krijgen. Voor Sport7 hebben wij in 1996 binnen twee dagen 1,4 miljard gulden opgehaald. RTL werd een groot succes en Sport7 een totale mislukking. Een fout was dat we niet hebben gekeken of er überhaupt wel behoefte was aan een zender als Sport 7. Daarnaast hebben wij voetbal als een commercieel product gebracht, terwijl de kijker dit zag als een stukje nationaal erfgoed. Dit heeft een paar honderd miljoen gekost, maar ik ben er geestelijk gezien een rijker mens van geworden. Het is goed om midden in je leven een keer plat op je bek te gaan. Het mooiste vond ik dat Joop tegen mij zei: ‘Ik snap dat je aangeslagen bent, maar je gaat nu drie weken op vakantie. Als je terug komt heb je een plan om elke cent terug te verdienen.’ Na mijn vakantie kwam ik met drie voorstellen, waarvan een van 200 miljoen. Joop en John zeiden samen. ‘Ja, dat gaan we doen.’ Dat vertrouwen geeft een goed gevoel. Iemand zegt dat jij, na het maken van een immense fout, het nog maar een keer moet doen. Binnen twee jaar hadden wij het geld terugverdiend.”

Wat maakt een start-up een succesvol bedrijf?

Ieder jaar zien wij ruim 15.000 start-ups, waarvan de beste 14 bedrijven aan internationale programma’s gaan deelnemen. De gedrevenheid van de ondernemers is het belangrijkste aspect. Je moet bereid zijn om je huis op te eten om vervolgens de beste onderneming van de wereld te bouwen. Ook sociale opoffering hoort hierbij. Je bent minder thuis en vaker moe. Wanneer het een keer linksom niet lukt, dan ga je rechtsom om het probleem heen. Ondernemen is het doormaken van alle stadia tussen diepe treurnis en totale euforie. Dat kost heel veel energie, maar is voor mij ook verslavend. Het geeft mij een enorme kick als een idee blijkt te werken.

Hoe werken jullie bij Startupbootcamp?

Wij dwingen start-ups om te valideren. Een bedrijfsplan wordt meteen in de prullenbak gegooid, want start-ups kunnen zich daar te veel aan vast gaan houden. Elke start-up moet eerst de markt verkennen en onderzoeken. Bij Sport7 kwamen wij daar te laat achter en hadden we al honderden miljoenen verloren. Inmiddels zijn wij aandeelhouders in 61 start-ups uit Amsterdam. Wij zijn nu werkzaam in negen landen, maar over een jaar of drie kunnen dit zomaar 20 landen zijn. Wel blijf ik benadrukken dat het gaat om de kwaliteit en niet om de kwantiteit.”

Meer weten? Lees het uitgebreide artikel in magazine Headlines.

 

Bart van der Geest