Hoe spot je trends in je beroepsgroep?

Je kunt tegenwoordig niet meer om het woord ‘innovatie’ heen. Marktleiders betalen veel geld om ervoor te zorgen dat zij aan kop blijven. Ook als Zelfstandig Professional moet je trends spotten om je collega-ZP’ers, je concurrenten voor een opdracht, voor te blijven. Hoe houd je de laatste ontwikkelingen in de gaten?

Er zijn verschillende trends die je kunt volgen. Je hebt de trends die zich ontwikkelen in jouw expertise-gebied, trends in de arbeidsmarkt en overige ontwikkelingen. Elk trendgebied kun je op andere manieren bijhouden.

Trends in eigen gebied

Schrijf je in voor nieuwsbrieven op websites waar veel wordt gepraat over jouw beroepsgroep. Veel websites gebruiken gastbloggers die een goede positie hebben in hun markt. Je kunt op een snelle manier veel informatie opnemen door interessante artikelen uit nieuwsbrieven te lezen. Per specialisme zijn er ook blogs en fora die zich bezighouden met de nieuwste ontwikkelingen op jouw gebied. Voor IT is dit bijvoorbeeld Computable en voor SEO-experts SearchEngineWatch. Je kunt hier in discussie met jouw vakgenoten en kennis opdoen.

Trends in de ZP-markt

Om trends in de arbeidsmarkt van de ZP’ers te volgen, kun je gebruik maken van websites die statistische gegevens analyseren. Denk aan websites die gespecialiseerd zijn in cijfers voor Zelfstandig Professionals zoals ZP Facts. Voor meer inhoudelijke stukken over de ZP-markt kun je kijken op ZiPconomy. En verder kun je ook gebruik maken van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Overige trends bijhouden

Je moet je niet alleen focussen op je eigen gebied en markt, ook jouw verkooptechnieken en culturele veranderingen zijn belangrijk. Door bijvoorbeeld SocialMediaExaminer bij te houden leer je nieuwe technieken om media toe te passen op jouw bedrijf om leads te krijgen. Culturele veranderingen hou je bij door het nieuws bij te houden en af en toe de krant te lezen zodat je beter jouw doelgroep kunt aanspreken.

 

Redactie