Opdrachten

Opdrachten via concullega’s: wat doe je ermee?

Soms heb je geluk: je krijgt via-via te horen dat er ergens een opdracht is. Een concullega heeft je naam genoemd bij zijn opdrachtgever. Toevallig ben je ook nog beschikbaar. Er volgt een gesprek, het klikt en hop, je hebt een nieuwe opdracht. Wat te doen met die concullega die zo vriendelijk was om jou aan te bevelen? Maya Koolmees geeft haar mening.

Het hangt er maar net vanaf. Ben je de enige naam die genoemd is of krijg je alleen maar door dat er iets op het intranet van de opdrachtgever staat? Heeft de persoon in kwestie actief voor je gelobbyd? Eigenlijk is het criterium: hoeveel moeite heeft iemand gedaan om jou aan boord te krijgen?

Op waarde schatten

Als ik een mailtje krijg met daarin een opdrachtmogelijkheid die van een intranetpagina afkomt, doe ik daar meestal niet zoveel mee. Simpelweg omdat ik die opdracht waarschijnlijk al via tig andere kanalen heb ontvangen. Het is een andere zaak als het echt een directe lijn is en de opdrachtgever ook echt concreet iemand wil inhuren. Ik laat het dan afhangen van het vervolg van de procedure. Ik stuur een mail dat ik geïnteresseerd ben en hoop ik natuurlijk iets te horen. Als ik dan op gesprek kan komen en daarna ingehuurd wordt, laat ik standaard een fles champagne bezorgen bij de contactpersoon in kwestie. Dit soort vriendelijkheid dient naar mijn mening op waarde geschat te worden.

Lege opmerkingen

Maar pas op: soms komt een ‘opdracht’ voort uit een lege opmerking van een opdrachtgever: “Goh, eigenlijk zouden we hier gewoon een aparte projectleider moeten hebben, dit onderdeel is zoveel werk.”

Een overactieve zelfstandige kan daar een conclusie aan verbinden. Die is binnen het uur al zijn halve netwerk aan het bellen en mensen enthousiast aan het maken voor een opdracht, terwijl er totaal niets concreets uitkomt. Sommige personen in mijn netwerk doen dit erg vaak, zij kunnen simpelweg het onderscheid niet maken. Als ik van zo iemand weer een ‘aanbod’ ontvang, delete ik de mail al voor ik ‘m gelezen heb.

Ga het gesprek aan

Ken je zo iemand die geregeld mogelijkheden doorgeeft, waar om diverse redenen niks uit komt voor jou? Neem deze persoon dan gewoon een keer mee uit lunchen. Het is duidelijk iemand die wel zijn best doet om mede-zelfstandigen te helpen. Wel zo sociaal om daar toch iets mee te doen.

Tot slot: probeer er zelf ook op te letten. Schiet niet direct je losse flodders dwars door je hele netwerk, maar sla je eigen netwerk ook niet over als je een keer iets concreets verneemt.

 

Bart van der Geest, manager marketing & communicatie

Bart van der Geest (1988) is sinds 2010 actief voor HeadFirst. In dat jaar rondde hij zijn HBO-opleiding Management, Economie & Recht, met specialisatie in Marketing, af. Na diverse functies vervuld te hebben binnen onze organisatie, werd hij in 2015 manager marketing & communicatie. Van hieruit is Van der Geest verantwoordelijk voor alle intern- en externe communicatie, PR en marketing-activiteiten van HeadFirst.